Mango rijders zijn gelukkige rijders. Een goed uitziende fiets met een uitstekende stabiliteit in bochten door zijn grote spoorbreedte. Past in een klein schuurtje en heeft terecht veel trouwe eigenaren.
Maar één geluk moeten deze rijders ontberen, de snelle en comfortabele F-lite banden.
Piet Kunis, een gelukkige Mango rijder uit Hoorn wil nog gelukkiger worden met zijn Mango en heeft uitgevlooid waarom F-lite banden niet op een Mango passen. Hieronder zijn relaas.
Bij mijn onderzoek om te kijken of een F-lite band, in de voorwielkast van een Mango past, heb ik het volgende geconstateerd.
* Ik heb de F-lite gemonteerd op een 19 mm velg en deze daarna op de as geschoven.
wat blijkt, de F-lite past in de wielkast en draait vrij.
* echter ik kan nauwelijks sturen, want als ik dat doe beweegt het wiel zich ook een stukje voor- of achterwaarts en loopt dan aan.
Daarna heb ik de Kojak weer gemonteerd en het stuur maximaal gedraaid.
* de kleinste ruimte in de wielkast, aan voor- en achterkant van het wiel is dan 8 mm.
* de grootste diameter van Kojak 35 mm band, gemonteerd op een 19 mm velg is ...485 mm.
* de diameter van een F-lite band op een 19 mm velg is 512 mm.
* dus is de straal van de band 13,5 mm hoger.
* er is dus voor en achter... 13,5 -8 mm = 5,5 mm ruimte te kort.
Dat is waarschijnlijk net iets meer dan de materiaal dikte van de wielkast en dat zowel voor als achter, over een rechthoekje van 15 x 8 cm.
Ik denk dat het mogelijk is om eerst aan de buitenzijde van de wielkast extra materiaal aan te brengen en daarna materiaal aan de binnenzijde van de wielkast te schuren en dit daarna af te werken, met een matje.
Op deze manier moet het volgens mij mogelijk zijn om ook Mango rijders te laten genieten van de befaamde F-lite's.
Ik heb nu andere drukte, maar na de zomer wil ik dit in overleg met Jan wel eens proberen.
Als meerdere Mango eigenaren zouden willen rijden met de onvolprezen F-lite banden, dan wil Jan Reus er mogelijk wel iets voor bedenken dat dat mogelijk wordt. Laat het weten.
Bij de foto:
De door Jan Reus prachtig herstelde Mango van Piet Kunis. Piet crashte 6 december vlak bij ons huis.
6 opmerkingen:
Hoi Wim, heb jij ook binnenbanden voor die Flites??
Gr.Willem
In elk geval prachtig ge-re-styled, die Mango, nice !!!
Dat klinkt hoopvol.
Ik hoop echt dat het lukt om Mango's op F-lites te krijgen. Een wereld van verschil. Zeker voor dagelijkse forensen.
Big Apples zijn natuurlijk veel minder snel maar geven wel vergelijkbaar comfort. Marloes heeft daar lange tijd mee geforensd van Voorthuizen naar Putten door het hobbelig buitengebied. (Niet langs de hoofdweg dus)
Andere banden waren een ramp om de fiets op de weg te houden. De snelheid liep dramatisch terug. Ik was sneller met de Alleweder.
Zou het nog uitmaken in dikte van de band of er brede velgen gebruikt worden in combinatie met de F-Lite? Wordt hij daar niet platter van?
Mangorijders kunnen natuurlijk altijd F-lites achter gebruiken.
Hi Willem,
Ik heb ze niet, maar er gaan Schwalbe SV7C binnenbanden in. Dit is de extra lichte uitvoering.
Wil jij iets dikkere biba's dan kun je de SV7 nemen.
Beide biba's, de SV7 weegt 145 gram, de SV7C weegt 95 gram, kunnen in buitenbanden met een diameter van 40 tot 60 mm. SV staat voor Frans ventiel. Wil je zelf snuffelen op de site van Schwalbe, dan moet je gaan naar:
http://tinyurl.com/d5qe5fs
Groeten,
Wim
Dag Theo,
Als Jan hiervoor iets gaat maken, zal er uiteraard rekening worden gehouden met brede velgen. Dat loopt nog weer eens 15% lichter dan smalle velgen.
Groeten,
Wim
Op de Mango+ passen ze al :) http://bickyenzijnfietsen.blogspot.com/2012/03/f-lite-banden-op-mango-geen-probleem.html
Een reactie posten