woensdag 14 maart 2012

Giant Halfway en opnieuw exploderende achterband

Eén van onze twee auto's, de Toyota Yaris, is verkocht. Dit op zich prima autootje heeft afgelopen jaar maar 200 km gereden. De remmen roesten steeds vast, tijd voor een andere baas. Eigenlijk gebruikten we de Yaris nog uitsluitend voor een boodschap en als de Audi eens naar de garage moest. Die 7 kilometer enkele reis kan beter met een - vouw - fiets worden afgelegd.

De Brompton is waarschijnlijk de beste vouwfiets die te koop is, maar ook één van de duurste. Voor incidenteel gebruik overkill.
Er is een heel ruime keus uit allerlei merken. Tests wijzen uit dat de Giant Halfway qua rijden altijd als een van de beste uit de bus komt. Hij vouwt minder klein en makkelijk op als de Brompton, maar zo vaak hoeft dat ook niet.
De Giant is geheel van aluminium en beide 20" wielen zijn enkelzijdig opgehangen. Een derailleur met 8 versnellingen maakt er een vlot fietsje van.

Als ik bij Kroone Liefting in Limmen kom staat er geen Halfway, maar bestellen willen de mannen 'm wel. '749 euro meneer' zegt de vlotte jonge verkoper en schrijft inmiddels het orderboek vol. Als ik zeg dat ie maar 599,- euro hoeft te kosten, zegt de jonge verkoper dat zij geen internet winkel zijn. 'Hoeft ook niet hoor' reageer ik. 'Bel maar eens met Giant'. En dan blijkt dat de aanbieding van Giant niet is doorgedrongen tot Limmen. De € 749,- wordt doorgehaald en € 599,- wordt er voor in de plaats gezet.

Vannacht klinkt er - weer - een explosie in huis. Ik schrik me rot en ren naar buiten om de oorzaak te achterhalen. Niks te zien en ik ga naar bed. Vanmorgen wordt de oorzaak van de explosie duidelijk. De achterband van de Quest hangt geheel verfomfaaid naast het achterwiel. Ondanks dat er maar 4 bar druk in de Furious Fred zat, is ie toch kapot gegaan. Dat moet aan de velg liggen, het is nu al een keer of vier gebeurd. Allert, de ontwerper van de Quest weet niet direct een oplossing. De velg die op mijn fiets is gemonteerd wordt nog steeds gebruikt. Mogelijk is ie eerder wat uitgebogen. Allert denkt dat een hoge velg sterker is. Maar eens informeren bij Rigida.

5 opmerkingen:

Quesjer zei

Haa Wim,

Zou het door de vloerverwarming komen ;-)

Wim Schermer zei

Hi Quesjer,
Het gebeurt meestal s' nachts. De temperatuur is evenwel 24 uur van de dag precies gelijk.
Groeten,
Wim

Henk-Jan zei

Ha die Wim,

Ik heb net een FF gekocht en was ook van plan hiervoor 4 bar aan te gaan houden, ondanks de aangegeven max. druk van 3,7 bar.

Dat ga ik nu niet meer doen. Voor
a) zo'n grote band en b) zo'n super wedstrijdband, kan dat zeker wel eens te veel van het goede zijn.

Vr. Gr.,
Henk-Jan

Wim Schermer zei

Henk-Jan,
4 bar zou echt moeten kunnen. Ik denk dat de velg eerder al slap geworden is. Ik heb ooit wel 5 bar in de Super Moto gehad. Dat heeft de band om deze velg toen niet gehouden. Daar heb ik nu nog last van.
Ik ga maar een nieuw wiel in Dronten laten inspaken.
Groeten,
Wim

Ful zei

Hallo Wim,
Idworx gebruikte op de vakantie-hybride fietsen lichtgewicht velgen maar die barstten kapot; 610gram (28").
http://www.grahamweighcycles.com/gwcshop/product.php?id_product=769

Toen door Rigida een echt stevige velg laten ontwikkelen a 835 gram 28", 750 gram 26".

Ook te koop zonder de mooie maar dure CSS-remvlak laag:
http://www.meilenweit.net/shop/product_info.php?products_id=99409

Kortom: met name de achtervelg moet stevig zijn = zwaar (maar daar voel je niks van).
Liefst met (holkamer)velghoogte 25 a 30mm.

Bandenspanning:
http://www.idworx-bikes.de/nl/downloads/Anhang_Trekking.pdf

Groeten,
Ful