Vanavond heb ik de Risse Genesis schokdemper ingebouwd. Daarvoor moet ik de achterste stangkop vervangen die we voor inbouw van de gemodificeerde German:A demper hebben afgezaagd. Bram Smit, hij is een klein mannetje :), kan met beide armen tot achterin de Quest komen. Mij lukt dat minder makkelijk. Met een verlengde 13 mm sleutel die ik met ducktape op de swingarm vastplak, kan ik de moer met één hand makkelijk losdraaien.
Nu de originele stangkop weer is gemonteerd, kan de schokdemper er zo opgedraaid worden. Kettingafscherming er weer overheen en met een M8 moer of vleugelmoer wordt de demper op de bovenste bout vastgezet. Per saldo is het vervangen van een oude veerpoot door iedereen in een paar minuten zonder gereedschap uit te voeren.
Ik pomp 4 bar druk in de demper. De pompnippel op de demper zit mooi boven de kettingafscherming en er is dus geen aanpassing nodig. Als ik de eerste keer op de tunnel van de Quest druk valt me een mooi soepel veergedrag op. Bij belasting van de Quest is de sag, de inzakking onder belasting, iets te groot. Bij 6 bar is de sag OK en de demping heel mooi, mooier dan ik tot nu eerder heb gezien.
Morgen de eerste rit met de nieuwe demper. Dan ook hier de eerste resultaten van de Kunis demper die in de USA op de gevreesde 'rumble strips' is getest.
6 opmerkingen:
De voorvering ook al aangepast of is dit puur de achtervering? Heb gemerkt dat banden van grote invloed zijn op het al dan niet willen gaan dribbelen van het achterwiel (ook bij tweewielige ligfietsen met achtervering trouwens).
Hi Mark,
De voorvering is nog niet aangepast. Is ook minder een probleem dan de achtervering. Het gemis aan demping achter doet de fiets op slecht wegdek, een planken brugdek of platgereden klei, dribbelen. Met een goede schokdemper kun je tussen 8 en 10 km/u veilig harder door bochten en over slecht wegdijk rijden.
Brede banden dribbelen minder dan smalle banden. Dan moeten ze wel relatief zacht opgepompt worden.
Met een goede schokdemper is dat allemaal minder belangrijk.
Groeten,
Wim
Maakt het qua bevestiging van de demper ook nog uit of je een "oud" type quest hebt? Ik meen toch dat de achterbrug op een gegeven moment is gewijzigd?
Groet,
Dirk
Ik ga er vanuit dat er geen verschil is tussen de oude en de nieuwe Quest modellen. Volgens Johan Vrielink is deze veerpoot 19 jaar lang in ongewijzigde vorm gebruikt.
Je kunt het overigens snel weten. Meet de afstand tussen de beide bevestiging ogen van jouw fiets op. Als die 40 cm is, is deze gelijk aan de huidige veerpoot.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Bedoel je met belasting van de Quest, dat er dan een rijder in zit? Of zonder rijder op de grond staand?
Is het zo, dat de onderste bevestiging van de onderste demper gewoon kan blijven zitten en je dan de oude eraf draait en dat dat dan makkelijk gaat? Of moet je de oude demper helemaal uitbouwen en dan de bevestigingen eraf halen? Is het slim om de verbindingen te borgen met locktite? Of is dat niet nodig?
De instelbare demping lijkt me wel een groot voordeel. Maar dat lezen we wel in je volgende verslag. Het ziet er veel belovend uit tot nu toe.
Groeten Ton
Hi Ton,
Met belasting bedoel ik dat er een rijder in zit. Ik heb de nieuwe demper zo ontworpen dat de oude van de bestaande fitting wordt afgedraaid, de nieuwe demper wordt op deze bestaande fitting gedraaid en dan de vleugelmoer boven weer vast. Dat is één minuut werk en zonder gereedschap te doen.
Behalve het contramoertje op het onderste draadeind, dat krijgt een druppeltje Loctite, hoeft er niks geborgd te worden. De demper gaat uit zichzelf niet draaien.
Of de instelbare demping van groot belang is, ben ik nu aan het uitproberen.
De standaard demping van de Genesis demper bevalt me nu al prima.
Groeten,
Wim
Een reactie posten