vrijdag 9 maart 2012

Wielkaststrip op dikke kont Mango

De Mango is een prima compacte velomobiel met een goede stabiliteit. Snelheid komt evenwel niet op de eerste plaats. Aero-dynamisch zijn er door de beperkte lengte minder mogelijkheden om de luchtstroming te beïnvloeden. Inmiddels zijn de inzichten over aero-dynamiek bij velomobielen verder ontwikkeld.
Belangrijk voor een velomobiel is dat op plaatsen waar de luchtstroming los laat, bij open wielkasten, instapgat en staart, de randen een scherpe hoek maken. Dat is constructief heel moeilijk te realiseren. De ronde hoeken kunnen evenwel met Lexan of een ander materiaal wel scherp gemaakt worden.

Bram Smit stuurt me een paar opnamen van de rode wielkaststrippen op de dikke kont van de Mango. De sterke afronding die turbulentie tot gevolg heeft, zijn nu messcherp door het opgeplakte poly-urethaan profiel. Dat moet snelheidswinst opleveren.


3 opmerkingen:

Matthijs Leegwater zei

Het staat fraai, als het niet werkt voor de stroomlijn, beschermt het de kwetsbare hoeken van de Mango wel.


Groet Matthijs

Alwin zei

Zou het ook bij de Quest helpen?

Wim Schermer zei

Hi Alwin,
Het helpt bij de Quest zonder wielkappen bij de wielen. Ook aan de staart helpt het. Ik plak daar normaal Lexan strippen, maar deze poly-urethaan strips doen hetzelfde.
Groeten,
Wim