woensdag 11 april 2012

Quest hef frame in productie

Het kan zo...







Of zo...








Maar ook zo...


Een goed idee laat me meestal niet meer los. Inmiddels heb ik het model van de profielen tot in detail getekend. Aanvankelijk wilde ik het systeem maken met standaard extrusie U-profielen. Dat levert toch teveel beperkingen op. Met name het veilig bevestigen op de dakdrager is moeilijk te realiseren.
Nu worden de profielen uit aluminium plaat van 2 mm gezet. De wielen waarmee het hef frame in de onderste profielen gaat rollen, worden 10 cm hoog en zijn inmiddels besteld.
Het ontwerp is nu zover door ontwikkeld dat als het hef frame op de auto is gezet het geheel volledig automatisch geblokkeerd staat. Er hoeft zelfs geen spanbandje meer omheen. Twee velomobielen naast elkaar is ook mogelijk. Dit kan niet op de kleinste auto's, deze mogen gemiddeld maar 50 kg dakbelasting hebben. Middenklasse auto's als bijv. de VW Golf mogen 75 kg op het dak dragen. Twee velomobielen naast elkaar op het dak is dan, hoewel nipt, mogelijk.

Vanmorgen even naar AutoPlaza in Heerhugowaard gereden. Voor ons oude model Toyota Yaris hebben ze nog een nieuwe dakdrager op de rommelzolder liggen. Voor 50 euro ben ik het mannetje. Leve Marktplaats.

Ik heb het hef frame bedacht om mijn eigen probleem, veroorzaakt door de diefstal van onze Audi met trekhaak, te kunnen oplossen. Gezien het grote aantal positieve reacties is de kans redelijk groot dat deze velomobieldrager ook te koop zal komen.
Het eerste exemplaar zal in elkaar gelast worden. Als alles naar wens is, is een door ontwikkeling naar een volledig instelbaar systeem een overzichtelijke stap. Dan zou het mogelijk kunnen worden om een hef frame voor een Quest snel aan te passen voor bijv. een Mango, Strada of welke velomobiel dan ook.

Foto 1: Rode Pionier
Foto 2: Mick Leemans van zijn blog
Foto 3: Klaas de Jong van zijn blog

14 opmerkingen:

Robbedoes zei

Het ziet er allemaal veel belovend uit Wim.

Willem zei

Hoi Wim,

Misschien wel wat vroeg, maar wat wil jij voor de Foldcar hebben?

Wim Schermer zei

Hi Willem,
Is nog wat vroeg om de Foldycar te verkopen. Ik wil de huid nog niet verkopen vóór de beer geschoten is.
Groeten,
Wim

Willem zei

Nee zo is het ook weer doe je goed; zou wel zo'n aanhanger willen hebben voor evt. repatriatie bij grote pech of extreem slecht weer.
Gr.Willem

Wim Schermer zei

Zo'n velomobiel dakdrager is waarschijnlijk goedkoper dan een gebruikte Foldycar :)
Groeten,
Wim

Mick zei

Dag Wim,
Waarom ga je niet gewoon op zoek naar een (gebruikte) trekhaak vd Toyota Yaris? Die heb ik zelfs voor de afgebeelde Fiat Panda gevonden!
Maar die had ik toen dus nog niet.
Ik heb een keer Met Marcel Beekmans' Sunrider op het dak van de Nissan Micra door de Coentunnel gereden, maar alles beter dan dat!
Mvg Mick

Bastiaan Welmers zei

Dag Wim,

Ik ben vorige winter met de Quest op het dak van een Volvo V70 naar Zweden geweest. Speciale dakdrager met fietsgootjes zodat de boel vrij safe zat. Op zich goed te doen, maar ik moet toch zeggen dat het uiteindelijk een vermoeiende en onprettige bezigheid is. Je bent toch de hele tijd bezorgd dat er iets gebeurt. Op de terugweg stond er een vrij harde wind van opzij en was het een kriem: de auto werd door de grote quest als windvanger flink door elkaar geschud en harder dan 80 durfden we niet. Bevestigingsriemen bleken te scheuren door de heftige bewegingen door de wind zodat we elk half uur moesten controleren. Misschien ben jij nooit van plan om grote afstanden te rijden maar ik zal de volgende keer toch liever voor een aanhanger gaan.

Succes, Bastiaan

Bastiaan Welmers zei

Sorry voor de 2e reactie, hier een foto van de constructie: http://gallery.welmers.net/v/bastiaan/zweden_winter2011/IMG_3236.JPG.html?g2_imageViewsIndex=1

Wim Schermer zei

Hi Mick,
Goede vraag. Natuurlijk kan ik aan de Yaris een trekhaak laten zetten. Begin volgende jaar echter, arriveert de Tesla model S. Tesla zal geen trekhaak aan de model S maken en dus komt het probleem straks alsnog aan de orde.
Het regelmatig monteren en demonteren van de Foldycar is iedere keer toch een heel klusje.
Dat ga ik nu in één keer oplossen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Bastiaan,
Ook met een Quest op een aanhanger hou je zorgen of alles er wel op blijft staan. Meestal stop ik éénmaal tijdens een rit om alles te controleren. Op een aanhanger staat de Quest door de harde vering flink te schudden.
Het systeem dat ik nu heb bedacht betekent dat de Quest muurvast op de auto komt. Het geheel wordt niet afhankelijk van lummelige steuntjes en spanbanden.
Grote afstanden ben ik niet van plan er mee te rijden. In elk geval niet buiten Nederland.
Groeten,
Wim

menno58 zei

Hoi Wim,
Ik heb nog geen Quest maar die gaat er aan komen.
Ik heb echter ook nagedacht hoe te handelen als ik hem (onverhoopt) moet vervoeren met de auto.
Ik heb geen trekhaak meer en daardoor zal het bovenop de auto gaan.
Bij Outdoordacht op de fiets en wandelbeurs heb ik een mogelijkheid gezien die volgens mij een heel handige manier is om de Quest te vervoeren op de auto. http://www.seatosummit.com/products/display/160
achter in de auto nemen ze weinig plek in en het ziet er zeer solide uit.

Wim Schermer zei

Dit systeem lijkt mij toch minder geschikt. Ten eerste moet je de velomobiel eerst op het dak krijgen.
In het midden zie ik rollen waarover een kano wel wil rollen, maar een Quest toch een stuk minder.
Dan moet de sterk wind vangende Quest ook nog, liefst moervast, worden vastgezet.
Groeten,
Wim

Klaas zei

Dag Wim,

Goed idee van dat subframe.
Ik heb ooit eens de quest op het dak van de auto vervoerd, op een haastig in elkaar getimmerd houten draagframe wat op de dakdragers rustte. Ik moest de fiets er alleen op tillen. Dat was eens maar nooit meer: Je moet niet alleen het ding optillen maar ook boven je hoofd secuur op die drager manouvreren. Een anaerobisch kunststukje met tegelijkertijd visioenen van krassen in de lak van fiets en auto.

ladia skladaci kola zei

My way is simple wheel my Alleweder over front of car. Front glass is strong enough for this maneuver. Then the velo stays on roof and is fastened by ropes to roof rack. Roof rack is used as anchor only. So wheels sits on the roof. Main problem with this maneuver is not to scratch nose of velo by ground and not scratch nose of car by velo. But no rails and no subframe are needed. All of this is achievable by one man only.