dinsdag 17 juli 2012

K-drive uit Taiwan

Miles Kingsbury stuurt me informatie over een fabrikant van K-drives uit Taiwan. Zoals bekend is de K-drive de aandrijving van de Velox2. De in Taiwan wonende Robert Virgin heeft de ontwikkeling vrijwel rond en zal deze drives binnen enkele maanden kunnen leveren.
Op zijn website staat evenwel dat de werkzaamheden tijdelijk zijn gestaakt wegens 'interne omstandigheden'.
Virgin blijkt ook de ontwerper te zijn van een, hoe zeg je dat nou netjes, gedrochtelijke roeifiets. Dat heeft Derk Thijs toch heel wat beter begrepen.
Uit de technische gegevens blijkt hoeveel lager een velomobiel kan worden bij gebruik van deze aandrijving. Dat scheelt maar liefst 26 cm.

- 5 bolt spider makes triple chainring gear selection possible
- 30mm BB Axle (using Sram PF30 bearing standard)
- Chainline = 45mm (customizable to suit customer specifications)
- Q-Factor = 190mm
- Pedal Path Major Axis = 352.4mm
- Pedal Path Minor Axis = 90.4mm
- Gates Poly-Chain GT Carbon Fiber Belts transfer torque between orbiting and stationary pulleys

7 opmerkingen:

Bram Smit zei

Tandriempjes ? Oeps...nog minder rendement.

Bram Smit zei

Tandriempjes ? ...Oeps nog minder rendement

Ful zei

Hallo Wim,

190 mm Q-waarde is veel te groot en daardoor wordt deze crank voor de meeste mensen onder de 2 meter lengte (lange benen!) helaas onbruikbaar.

De Q-waarde-materie (het is overigens geen factor maar een waarde;een {breedte-}maat) is vrij onbekend en dat is jammer want juist bij ligfietsen is er aanzienlijk meer speelruimte vwb Q-waarde.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?q

of:

http://www.sheldonbrown.com/bridgestone/1991/pages/bridgestone-1991-13.htm

Omdat we tegenwoordig achter al 10speed hebben gaan MTB's tegenwoordig vaak naar 2-bladen voor, dat is voldoende. Kan Miles ook doen; ongeveer 5 mm minder breedte door wegvallen kleinste voorblad (symetrisch; rechts plus links dus totaal 10 mm) dus asbreedte maat kan 10 mm smaller waardoor de Q-waarde van 190 mm naar 180 gaat.

Belangrijker is echter dat in de gewone diamand-frame fietswereld een kettinglijn van ongeveer 45 mm inderdaad standaard is, maar daar hoeft Miles zich niets van aan te trekken omdat:

(1)een ligfiets niet de beperkingen heeft van een diamand-frame (incl. achtervork) vwb aanlopen tegen de ketting.

(2)de ligfietsketting (= afstand trapas /aandrijf-achterwiel) ongeveer 3 x zo lang is en dus de scheefloop van de ketting (= kettinglijn-verschil gemeten op voorblad/achterblad) ook 3 x zo groot mag zijn, daardoor mag de kettinglijn op crank gemeten rustig bijvoorbeeld 35 mm of zelfs 25 mm zijn.

De crankas (BB) kan dus straffeloos zodanig ingekort worden dat de Q-waarde 170 mm of zelfs de zeer gewenste 150 mm wordt.

Kortom: Miles, stop the presses, think it over and redesign.

Groeten,
Ful

Ful zei

Hallo Wim,

190 mm Q-waarde is veel te groot en daardoor wordt deze crank voor de meeste mensen onder de 2 meter lengte (lange benen!) helaas onbruikbaar.

De Q-waarde-materie (het is overigens geen factor maar een waarde;een {breedte-}maat) is vrij onbekend en dat is jammer want juist bij ligfietsen is er aanzienlijk meer speelruimte vwb Q-waarde.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?q

of:

http://www.sheldonbrown.com/bridgestone/1991/pages/bridgestone-1991-13.htm

Omdat we tegenwoordig achter al 10speed hebben gaan MTB's tegenwoordig vaak naar 2-bladen voor, dat is voldoende. Kan Miles ook doen; ongeveer 5 mm minder breedte door wegvallen kleinste voorblad (symetrisch; rechts plus links dus totaal 10 mm) dus asbreedte maat kan 10 mm smaller waardoor de Q-waarde van 190 mm naar 180 gaat.

Belangrijker is echter dat in de gewone diamand-frame fietswereld een kettinglijn van ongeveer 45 mm inderdaad standaard is, maar daar hoeft Miles zich niets van aan te trekken omdat:

(1)een ligfiets niet de beperkingen heeft van een diamand-frame (incl. achtervork) vwb aanlopen tegen de ketting.

(2)de ligfietsketting (= afstand trapas /aandrijf-achterwiel) ongeveer 3 x zo lang is en dus de scheefloop van de ketting (= kettinglijn-verschil gemeten op voorblad/achterblad) ook 3 x zo groot mag zijn, daardoor mag de kettinglijn op crank gemeten rustig bijvoorbeeld 35 mm of zelfs 25 mm zijn.

De crankas (BB) kan dus straffeloos zodanig ingekort worden dat de Q-waarde 170 mm of zelfs de zeer gewenste 150 mm wordt.

Kortom: Miles, stop the presses, think it over and redesign.

Groeten,
Ful

Ful zei

Hallo Wim,

190 mm Q-waarde is veel te groot en daardoor wordt deze crank voor de meeste mensen onder de 2 meter lengte (lange benen!) helaas onbruikbaar.

De Q-waarde-materie (het is overigens geen factor maar een waarde;een {breedte-}maat) is vrij onbekend en dat is jammer want juist bij ligfietsen is er aanzienlijk meer speelruimte vwb Q-waarde.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?q

of:

http://www.sheldonbrown.com/bridgestone/1991/pages/bridgestone-1991-13.htm

Omdat we tegenwoordig achter al 10speed hebben gaan MTB's tegenwoordig vaak naar 2-bladen voor, dat is voldoende. Kan Miles ook doen; ongeveer 5 mm minder breedte door wegvallen kleinste voorblad (symetrisch; rechts plus links dus totaal 10 mm) dus asbreedte maat kan 10 mm smaller waardoor de Q-waarde van 190 mm naar 180 gaat.

Belangrijker is echter dat in de gewone diamand-frame fietswereld een kettinglijn van ongeveer 45 mm inderdaad standaard is, maar daar hoeft Miles zich niets van aan te trekken omdat:

(1)een ligfiets niet de beperkingen heeft van een diamand-frame (incl. achtervork) vwb aanlopen tegen de ketting.

(2)de ligfietsketting (= afstand trapas /aandrijf-achterwiel) ongeveer 3 x zo lang is en dus de scheefloop van de ketting (= kettinglijn-verschil gemeten op voorblad/achterblad) ook 3 x zo groot mag zijn, daardoor mag de kettinglijn op crank gemeten rustig bijvoorbeeld 35 mm of zelfs 25 mm zijn.

De crankas (BB) kan dus straffeloos zodanig ingekort worden dat de Q-waarde 170 mm of zelfs de zeer gewenste 150 mm wordt.

Kortom: Miles, stop the presses, think it over and redesign.

Groeten,
Ful

Ful zei

Hallo Wim,

190 mm Q-waarde is veel te groot en daardoor wordt deze crank voor de meeste mensen onder de 2 meter lengte (lange benen!) helaas onbruikbaar.

De Q-waarde-materie (het is overigens geen factor maar een waarde;een {breedte-}maat) is vrij onbekend en dat is jammer want juist bij ligfietsen is er aanzienlijk meer speelruimte vwb Q-waarde.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?q

of:

http://www.sheldonbrown.com/bridgestone/1991/pages/bridgestone-1991-13.htm

Omdat we tegenwoordig achter al 10speed hebben gaan MTB's tegenwoordig vaak naar 2-bladen voor, dat is voldoende. Kan Miles ook doen; ongeveer 5 mm minder breedte door wegvallen kleinste voorblad (symetrisch; rechts plus links dus totaal 10 mm) dus asbreedte maat kan 10 mm smaller waardoor de Q-waarde van 190 mm naar 180 gaat.

Belangrijker is echter dat in de gewone diamand-frame fietswereld een kettinglijn van ongeveer 45 mm inderdaad standaard is, maar daar hoeft Miles zich niets van aan te trekken omdat:

(1)een ligfiets niet de beperkingen heeft van een diamand-frame (incl. achtervork) vwb aanlopen tegen de ketting.

(2)de ligfietsketting (= afstand trapas /aandrijf-achterwiel) ongeveer 3 x zo lang is en dus de scheefloop van de ketting (= kettinglijn-verschil gemeten op voorblad/achterblad) ook 3 x zo groot mag zijn, daardoor mag de kettinglijn op crank gemeten rustig bijvoorbeeld 35 mm of zelfs 25 mm zijn.

De crankas (BB) kan dus straffeloos zodanig ingekort worden dat de Q-waarde 170 mm of zelfs de zeer gewenste 150 mm wordt.

Kortom: Miles, stop the presses, think it over and redesign.

Groeten,
Ful

Martin van Wijk zei

Wat ik mis in dit verhaal is het mechanisch effekt maar misschien heb ik dat over het hoofd gezien ... Met een K-drive maak je eigenlijk gewoon de cranck korter als deze in verticale positie staat toch? En dat is nu net de stand waarin je het meeste kracht op de pedalen wil zetten. Langere cranck = meer mechanisch moment = harder fietsen. Of wordt de luchtweerstand zoveel lager dat er toch voordeel van is?
Martin