maandag 26 november 2012

Klussen en bandentest voorbereiden

Na een boodschappenritje naar Akersloot zie ik dat het carbon laminaat van de tunnel waar ik steeds mijn rechtervoet neer zet tijdens het instappen, weer kapot gaat. Op die plek is door Jan eerder al een stukje carbon gelamineerd. Jan zei nog, plak er een stripje rubber op, dan wordt de druk verdeeld en blijft het heel. Dat is niet gebeurd en nu repareer ik het zelf maar even. Ik heb carbonweefsel en epoxy voorhanden en zo is het klusje snel geklaard.
Later zal ik er nog een extra lapje op lamineren en een neopreen profieltje op lijmen. 'Als het kalf verdronken is dempt men de put'.

Wij experimenteren met een stabielere ophanging van het vizier. Dringend nodig is het niet, 100 km per uur blijkt geen probleem met het vizier op te leveren. Toch is het prettig dat het vizier zo stil mogelijk staat.
Jan rijdt nu deels met bedieningspootjes van carbon. Dat gaat prima, maar carbon is zo stug dat dit mogelijk bij een aanrijding tot verwondingen kan leiden. Nu alle randen van de kappen veilig zijn voorzien van beschermende neopreen omrandingen, is het niet OK dat we een scherp mes in de vorm van een strip carbon vlak bij het gezicht aanbrengen.
Een alternatief breng ik vandaag aan. Ik maak de standaard Lexan pootjes gewoon dubbel zo breed. Het ritje vanmiddag toont aan dat het vizier zichtbaar stiller staat. We houden jullie op de hoogte.

Morgen staat er een flink aantal tests, samen met Jan Geel, met de pendel op het programma. De hefinrichting krijgt nog enkele verbeteringen waardoor deze nu zelfs zonder wielen stabiel staat. Zeker als je met twee man werkt is het handig als de beide wielen onafhankelijk van elkaar kunnen worden verwijderd en gemonteerd. Ymte stuurt nog de nodige binnenbanden op. Hij moet er zelfs nog enkele bij bestellen.

De binnenbanden waarmee we testen zijn allemaal van de categorie ' Schwalbe extra light'. Zeker gezien het gegeven dat binnenbanden extreem veel invloed hebben op de resultaten, worden de tests gehouden met de volgende binnenbanden.

406 banden van 23 tot 35 mm, SV6a
406 banden van 35 tot 53 mm, SV7c

559 banden van 23 tot 35 mm, SV12a
559 banden van 35 tot 53 mm, SV14
559 banden van 54 tot 60 mm, SF13F

Liefhebbers van de snelst mogelijke combinatie van buitenband en binnenband kunnen dit lijstje het beste goed bewaren. Vertrouw de opgaven van Schwalbe niet. Binnenbanden die volgens Schwalbe tot een bepaalde maat kunnen worden gebruikt, exploderen gegarandeerd.

2 opmerkingen:

BrandweerQuest zei

Moeilijk vergelijken, maar 'mijn' Lexan pootje zijn steady as a rock. Ze houden alleen het vizier vast. De stabiliteit komt van de (Sinner)kap zelf en de 2 staafjes. Verder heb ik gekozen voor een nog lager draaipunt. Hoe harder (80 max tot nu toe) ik ga, hoe vaster het vizier wordt vast gedrukt. Gebeurd niets mee.
Uiteraard rij ik met dat soort snelheden niet met vizier open. Daarmee zouden de pootjes wel eens kunnen doorbuigen(?) of loslaten van het Velcro.

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Wat veel klanten prettig vinden is dat het vizier zo goed als stil staat ook als ze met een deels geopend vizier rijden.
Bij hoge snelheden, ik heb diverse verslagen van Quest rijders die over de 100 km/u met de racekap hebben gereden, gebeurt er inderdaad niets.
Groeten,
Wim