zaterdag 8 juni 2013

Cateye Enduro eruit, Micro Wireless erin


Vorig najaar gaf mijn Cateye snelheidsmeter de geest. Dat gebeurt vrijwel elk jaar. Brede banden als F-lites schuren de draad van de sensor makkelijk door en dat betekent een nieuwe sensor bij Ymte bestellen. Inmiddels monteert Velomobiel.nl standaard een draadloze Cateye Micro Wireless. Dat moet 'm maar worden. De sensorkabel van de oude bedrade meter had ik met zelfvulcaniserende rubbertape wel weer bruikbaar gemaakt en was er nog even geen reden tot vervanging.

De batterij van de draadloze snelheidssensor van mijn SRM meter is aan vervanging toe en daarvoor moet het linker wiel worden uitgebouwd. Mooi moment om ook de draadloze sensor van de Cateye in te bouwen. De beide sensoren hebben eenzelfde CR 2032 batterij. Deze zitten ook in bijv. de borstbanden van hartslagmeters en heb ik royaal op voorraad. De beide sensoren worden aangestuurd door slechts één magneetje.

De inbouw van de sensor verloopt soepel. Maar waar laat ik de draadloze Cateye? De aansluiting op het op de wielkast gepopnagelde aluminum lipje past niet meer. De oplossing is altijd dichtbij.

Ik knip de draad van de basis van de oude Cateye af en plak een stukje 3M paddenstoeltjes klittenband op zowel de nieuwe Cateye als op de oude basis. Dan is het voldoende om de oude basis weer op het bekende lipje te schuiven en daar bovenop wordt de draadloze Cateye geklikt.

Vanmiddag even een trainingsrondje gefietst. Zowel de SRM en de draadloze Cateye functioneren uitstekend.

4 opmerkingen:

Quezzzt zei

Ik ben iets minder tevreden met die draadloze versie...maar ik heb het vermoeden dat het alleen maar de sensor is die niet goed vast zit en dat heeft niets te maken met draadloos of niet natuurlijk.

Ik vergeet er steeds wat aan te doen...

Wim zei

Na alle problemen met de ontvangst heb ik van Ymte gehoord dat de Micro Wireless niet meer de standaard gemonteerde snelheidsmeter is in de XS.

Ik heb het ding echt al overal hebben zitten en de ontvangst was telkens een dag of minder goed. Viel tijdens het rijden telkens uit en registreerde nog niet de helft van de gereden kilometers. Toch wel lichtelijk dramatisch voor een kilometerteller/snelheidsmeter :(

Op een gegeven moment rukte ik het ding weer eens 'van de dag ervoor op een andere plek geplakt stuk klittenband' en had ik de teller gewoon in mijn hand....en wat schetst mijn verbazing...het ^*~*#-kreng deed het opeens weer wel.

De oplossing: het tellertje zit nu met een stukje klittenband tegen de rand van het instapgat. Zeer goed zichtbaar, dat wordt straks in de winter helaas weer anders.

VeMotie zei

Bij mij werkt die draadloze meter ook voor geen meter (rare zin ;-). Hij valt constant uit en dan doet ie het weer en dan weer niet. Ik heb al aan de sensor zitten morrelen maar dat helpt ook niet.
Met als gevolg dat ik hem eigenlijk niet gebruik, hij zit er wel in maar ik gebruik voor snelheids en km registratie mijn Garmin Edge en mijn Strava app (iPhone). Beiden zijn wel op basis van GPS (in die zin vind ik het jammer dat ik geen (werkende) meter heb op basis van wielomtrek.

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

De draadbreukproblemen zijn bekend. Maar ook ik word niet echt blij van de draadloze oplossingen. Twee batterijen die leeg kunnen raken ipv 1, ontvangst die niet altijd even goed is...
De oplossing ligt ergens anders: Ik heb de draad van de teller nu verlengd en de opnemer zit bij de achteras. Aan de buitenkant van de as heb ik een klein hoekje gemaakt, magneetje erop en sensor er naast. Heel elegant draait dat nu met het achterwiel mee. De draad ligt vrijwel bewegingsloos, alleen het inveren van de achterbrug gebeurt nog, maar dat stelt niet veel voor. Het geheel ligt overal schoon en uit de weg en werkt perfect!