dinsdag 2 juli 2013

Hoe maak je een Quest sneller?



De prima 58,2 km/u tijdens de afgelopen zaterdag gehouden uursrace is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Uiteraard is er vrij serieus getraind én gerust. Eerder al heb ik betoogd dat trainen en rusten, zeker als het lijf volgende maand al 66 jaar meegaat, van cruciaal belang zijn. Een standaard Quest die nieuw uit Dronten komt heeft 356 Watt (Kreuzotter) nodig om 58,2 km/u te bereiken. Mijn SRM meter laat pijnlijk nauwkeurig zien dat ik tijdens deze uursrace 'maar' 207 Watt gemiddeld heb getrapt. De verschillende maatregelen hebben er dus voor gezorgd dat ik maar liefst 155 Watt 'winst' heb geboekt t.o.v. een standaard Quest.

Voor die liefhebbers die mij graag bijhouden, of liever nog voorbij willen rijden, volgt hieronder het lijstje met aanpassingen.

-Racekap met kleinere hoed en nacaduct
-Wielstroomlijnkappen om alle wielen
-Michelin radiaal banden voor
-Schwalbe Furious Fred band achter
-Latex binnenband in Furious Fred achter
-carbon stroomlijnbakjes in voetengaten
-25 mm velgen
-Risse Astro 5 schokdemper met 1,5 cm lagere afstelling, luchtdruk 5 bar, demping sterk
-Verwijderen spiegels
-Lexan strips links, rechts en bovenaan achterzijde staart Quest
-Wieldoekjes ook aan binnenzijde voorwielen
-carbon kettingafscherming boven trekkende ketting
-TerraCycle kettingtandwiel met metalen tanden
-Kettingtandwiel schuivend over as voor optimale kettinglijn
-Sidi wedstrijdschoenen (415 gr) i.p.v. Sidi MTB schoen (475 gr)
-Bebop pedalen
-61-tands voorblad, 11 achter
-Enkele laag Ventisit i.p.v. drielaags comfortversie
-Alle uitstekende leds met Coroplast tape stroomlijnen
-Afplakken claxon
-Bouten kettingtandwiel bij tunnel met tape stroomlijnen
-Alle gewicht uit Quest incl. accu (deze race vergeten :))
-Quest wassen
-Wielkasten ontdoen van zand

Kan het nog beter en dus sneller? Zeker.
-De wielstroomlijnkappen zijn van de allereerste generatie. Er zijn inmiddels smallere en beter gevormde exemplaren. Mogelijk dat David Wielemaker, de ontwerper van de VeloTilt, betere exemplaren gaat ontwerpen.
-De Furious Fred band is niet de snelste band. De Super Moto is sneller, maar die past niet in mijn achterste wielstroomlijnkap. De Furious Fred band kan overigens ook sneller gemaakt worden door de noppen eraf te slijpen. Die moeite heb ik niet genomen.
-Verwijderen koplamp t.b.v. ventilatie. Een gat midden voor op de neus heeft geen aerodynamisch nadeel.
-Aangepaste voetengat stroomlijnbakjes. De eerste versie is geheel dicht. Een gat aan de voorzijde van het bakje zorgt voor ventilatie zonder veel aerodynamisch nadeel. Teveel warmte veroorzaakt onder meer kramp, ventilatie is dus wel van belang.
-De Quest nog lichter maken door carbon swingarm en voorframe.
-De Quest body stijver maken. Mijn lichte carbon Quest is uiteraard niet de stijfste die er is. In een linkerbocht lopen banden vanaf 50 mm breedte aan in de wielkast. Geen verwijt aan Velomobiel.nl, ik heb er zelf om gevraagd. Bij zwaar aanzetten is te merken dat er een beetje flex in de body zit. Deze flexibiliteit betekent dat niet alle trapkracht naar de aandrijving gaat. Uiteraard kunnen wij de body zelf versterken, Jan Reus van Velomobielonderdelen.nl kan dat als geen ander.

Toch betekent 58,2 km/u met 207 Watt dat de Quest een verdraaid snelle velomobiel is. Met nog enkele overzichtelijke aanpassingen is 60 km/u met 200 Watt zeker haalbaar. En voor die fietsers die denken dat een Milan (SL) sneller is moeten de website van de fabrikant van de Milan maar eens bekijken. Een Milan rijdt volgens de fabrikant bij 200 Watt …. 60 km/u.
De Quest XS is nog beduidend sneller dan de normale Quest.
Reken er maar op dat Velomobiel.nl, nu Daniel Fenn daar werkt, met iets speciaals op de proppen komt.

Morgen weer wat ontwikkelingen van de VeloTilt

Foto: Magic Bullet





12 opmerkingen:

Robert-Jan zei

Zo Wim, hebben we beide een avondje zitten "type-geiten" ;-)

Je hebt wederom een interessant artikel geschreven waarbij ik voor wat betreft de bandenkeuze toch die ene kanttekening wil maken. Voor een wedstrijd waarbij comfort geheel onbelangrijk is denk ik dat een 23mm raceband het toch echt wint van een 57mm Furious Fred of 60mm Super Moto. En voor de voorwielen winnen 23mm Ultremo ZX-en het ook van de 50mm F-lites, je hebt het zelf onderzocht. Dus voor die mensen die niet de beschikking hebben over "Michelins met blauwe wangen" (vermoedelijk een HELE GROTE GROEP) zou een setje smalle velgen met racebandjes ook nog wat snelheidswinst moeten geven.

Uiteraard geldt nog steeds dat de motor in de Quest (Strada of elke andere Velomobiel) wel het vermogen moet leveren. En daarom is trainen en rusten ook zo belangrijk. Nu is er over trainen natuurlijk ook genoeg geschreven en is trainen heel persoonlijk, toch denk ik dat er eerdaags nog wel een artikeltje uit mijn digitale pen vloeit over de diverse mogelijkheden om te trainen.

Wederom bedankt voor jouw wetenschappelijke kijk op zaken, altijd een genot om te lezen en over na te denken. Sportieve groet, Robert-Jan

Magic Bullet zei

Het was 'gezellig typen' gisteravond. Uiteraard heb ik een hopeloze achterstand en minder mogelijkheden, maar een aantal van jouw adviezen kan en zal ik zeker overnemen.

Ook ik zat eigenlijk eerder aan Ultremo's te denken. Volgens mij reden de Duitse EvoK's daar ook op?

Leuk dat je een foto van mij hebt geplaatst!

Rudolf Kooistra zei

Dag Wim
Mooie lijst,vergeet ook niet de sporing goed af te stellen,ok het is geen aanpassing,maar wel belangrijk.
Knappe prestatie trouwens,met of zonder aërodynamische delen ga ik daar niet aankomen.
De Mango gaat toch een staartstuk krijgen,het is netzoveel werk als het maken van carbonstrips met rechte randen.
Niets veranderlijker dan de mens....
Ik ben benieuwd of het merkbaar zal zijn.

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
Sporing moet vanzelfsprekend Ok zijn.
Een staartstuk aan de Mango zal zeker snelheid opleveren. Maar vooral zal de Mango stabieler rijden met zijwind. Als de 'overhang' voor en achter gelijk zijn zal dit de rechtuitstabiliteit sterk verbeteren.
Bij de Quest, ik heb daarvoor een op 0 uitlopende staart, wordt de stabiliteit juist slechter.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Waar je weinig hebt over verteld is je training.
Hoewel je waarschijnlijk veel gefietsd en gerust kan je mogelijk je training uitbreiden dmv krachttraining om de maximaalkracht in je benen te vergroten. Dit gaat onrechtsreeks gevolg hebben voor je anaerobe drempel. en dus ook je maximale output

Wim Schermer zei

In http://wimschermer.blogspot.nl/2013/06/trainen-met-de-srm-meter.html heb ik toch redelijk uitgebreid uit de doeken gedaan hoe ik train.

velofan zei

Hoi Wim,

Correcte waarde voor de Milan Sl volgens de website van de fabrikant is 191 watt bij 60km/h. Ik denk dat je bij de gewone Milan hebt gekeken, daar staat 200W.
Overigens is dat voor een redelijk standaard Milan. Ook deze jongens tunen hun fietsen voor wedstrijden en op deze manier konden twee van hen bij de WK in Leer resp 80 en 85 km/h in de sprint rijden.

Groet, Richard

De bobslee-Strada 119 zei

Hi Wim,

Bedankt voor het delen van je ervaringen, daar zullen vele rijders hun voordeel mee kunnen doen!

rob, nieuwegein zei

Wim,

Ik mis in je opsomming wel het verzet dat je gemonteerd hebt. Met een 53 blad voor wordt het erg moeilijk om zo hard te gaan.

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Ik heb voor een 61-tands blad.
Inderdaad een idee om het in de opsomming op te nemen. Wel kan het met een 53-tands ook. Ymte rijdt daarmee en kan een heel hoge cadans draaien. Ik had nu 85 cadans.
Groeten,
Wim

Robin Demey zei

Dag Wim
Welke van deze maatregelen zijn aanwezig in je dagelijkse gebruik? Behalve uiteraard je toerkap.

Wim Schermer zei

Dag Robin,
Ik rij standaard met snelle F-lites en Super Moto achterband. Wielen en voetengaten voorzie ik van stroomlijnkappen. Spiegels gaan eraf.
Ik rij altijd met een kap.