Op de Spezi in Germersheim waren diverse tilting constructies te zien. Jan Geel en ik hebben een tijdje gekeken bij de Franse Mosquito tilting velomobiel. Deze goeddeels houten velomobiel is een eerbetoon aan de houten De Havilland Mosquito, een snel, licht en heel sterk jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog.
We kregen op de Spezi niet goed in beeld hoe het tilting mechanisme in zijn werk ging. Als Jan deze week op de koffie komt haalt ie een Fisher Techniek model uit zijn Quest. Het is een samen met zijn zoon gemaakt eenvoudig model van het principe van de Mosquito velomobiel. Nu is heel duidelijk te zien hoe het werkt. Het voorste deel is geheel star. De scharnierpunten zitten vrij hoog aan de achterkant. Op de echte Mosquito velomobiel zit er zelfs een mechanisme om het binnenste wiel in een bocht een kleinere bochtstraal te laten rijden. Heel inventief.
De website van de makers vind je hier.
De website van de makers vind je hier.
6 opmerkingen:
Dag Wim,
Mooi speelgoed, ik heb nog twee grote plastic boxen FischerTechnik op zolder staan, de mechanica, aandrijving en de Electro-mechanica werkelijk onverwoestbaar en prachtig spul voor de aankomend technicus eigenlijk de beste opvolger van Mecano en het is na 40 jaar nog als nieuw (alleen wat bevingerd)
Leuk concept de Mosquito, maar meer ook niet. Zit er een reden achter het gebruik van 16 inch achterwielen? Drie 20 inch wielen lijkt me toch heel wat praktischer.
Mooie techniek die met textiel bespannen houtspanten....
De vraag is of de scaled-down versie stevig en duurzaam genoeg is voor praktisch gebruik in velomobiel-achtige fietsen...
De Britse oorlogsindustrie kon beschadigde Mosquito's die terugkwamen onbeperkt weer oplappen en met deels een ander soort arbeiders dan voor metalen vliegtuigen....of dat ook zo is voor velomobielen ligt aan de vrije tijd, geduld en de portemonaie van de eigenaar ;-))
Op http://www.recumbentblog.com/2010/10/17/mosquito/ is ook een duidelijke foto en een filmpje te zien. Het lijkt me dat de plaatsing van de scharnieren nog vrij kritisch is omdat je daarmee de draaicirkel van de achterwielen (in de bocht) beinvloed.
Volgens mij klopt het Fishertechnik-modelletje niet helemaal, als ik goed kijk zitten de achterwielen op een starre brug, waar de steunpoten scharnierend aan zitten.
Marco,
Ik denk dat je gelijk hebt. Wel kunnen de achterwielen sturen.
Groeten,
Wim
Een reactie posten