donderdag 15 augustus 2013

Nieuwe goedkopere racekap



Het aantal verkochte racekappen staat nu op 125 stuks, een groot succes. Veel velomobilisten hikken evenwel tegen de hoge prijs aan. Die prijs is nodig omdat er heel veel uren in een kap gaan zitten. Daarnaast is carbonweefsel ook een kostbaar materiaal. Bij Velomobielonderdelen.nl wordt al een tijdje gezocht naar een manier om de kappen goedkoper te maken. Daarvoor hebben we uitgebreid geëxperimenteerd met andere materialen als polyester en vacuum vormen van kappen. Het voordeel van goedkopere grondstoffen is maar heel beperkt. Een groot nadeel van glasvezel en vacuumgevormd Lexan is dat het bij gelijke sterkte veel zwaarder is dan carbon. Een dergelijke kap weegt al gauw twee kilo, meer dan het dubbele van een carbon kap. Dit gewicht hoog aan de velomobiel, brengt de stabiliteit in bochten en bij harde wind in gevaar. Wij hebben dan ook besloten de experimenten met vacuumvormen en glasvezel te stoppen.

Maar hoe krijgen we dan goedkopere carbon kappen met behoud van alle goede eigenschappen? Ongehinderd zicht zonder stijlen, een volledig verstelbaar vizier en deflector moeten standaard blijven. Ook moet de kap tegen weer en wind beschermen zonder hinderlijke openingen. Op dit moment worden alle kappen uit twee of drie delen samengesteld. Eerst wordt de liggende deksel gelamineerd, vervolgens de hoed van de kap in één of twee delen. Daarna worden de randen van de delen netjes afgewerkt, op hoogte gebracht voor eenieder individueel en dan aan elkaar gelijmd. Vervolgens geplamuurd, geschuurd en gespoten.
Dat is veel werk en levert hoge productiekosten op.
Jan Reus is nu bezig met een plug om de kap uit één stuk te maken. Hierbij vervalt het tijdrovende lamineren van twee of drie individuele delen, het aan elkaar lijmen en intensief plamuren en schuren. Deze plug is in ruwe vorm nu klaar en is op de foto’s te zien.
Het nieuwe ontwerp is gemiddeld lager dan de meeste huidige kappen. De aero-dynamische vorm is beter en de opening aan de achterkant is kleiner. Dit zal de snelste in de handel verkrijgbare racekap worden die ook voor toeren heel geschikt is. Niet iedereen zal er onder passen, maar het overgrote merendeel van de fietsers wel. Deze kap is voor de normale Quest bedoeld. Bij voldoende belangstelling zal er ook een versie gemaakt worden voor de Strada en Quest XS.
De prijs voor de nieuwe kap zal in basisuitvoering € 395,- euro inclusief BTW bedragen. Spuiten in kleur zal een nog nader te bepalen bedrag kosten. Uiteraard kan de eigenaar dit ook zelf - laten - doen. De nieuwe kap zal voor de winter in voldoende aantallen beschikbaar zijn. Op de foto's lijkt de passing te krap. Dit komt door de extra kromming die voor een plug noodzakelijk is. De kap zal in zijn definitieve uitvoering perfect passen.

13 opmerkingen:

VelomobielLiefhebber zei

Beste Wim,

Fantastisch!
Deze nieuwe kap zal ik hoogstwaarschijnlijk v/d winter gaan bestellen.
Hoe weet men of je eronder past, zonder het uit te proberen?
Is er bijvoorbeeld een maximum lichaamslengte wat nog net past?

Vriendelijke groet,
VelomobielLiefHebber

Wim Schermer zei

We kunnen zo'n kap om te proberen toch gewoon toesturen. Kun je hem gewoon thuis een week proberen.
Groeten,
Wim

Sjoerd zei

Als je een strada zoekt om te passen, kom ik graag een keer langs gefietst :-) Ik ben wel vrij groot. Als ik op mijn werk onder de slagboom door fiets, raken mijn haren de slagboom wel en de smurfenmuts niet. En ik ben geen punker...

Ard van Breemen zei

Hmmm, had ik net nog een nieuwe vizier besteld :-).
BTW: ik heb burnus antistatische schoonmaakmiddel voor plastic gekocht, en ik zal een sample voor je meenemen (of afleveren bij jan reus).
Het is in mijn ervaring de allerbeste anti-condens die ik tot nu toe gebruikt hebt voor aan de binnenkant.

Willem zei

Dat is een goed bericht en dit ziet er steviger uit ook wanneer kan ik komen passen????

Wim Schermer zei

Willem,
Duurt nog even. We houden je op de hoogte.
Groeten,
Wim

Wilco Pompert zei

Beste Wim, ook ik ben een geïnteresseerde Stradarijder.

Hans Verbeek zei

Die prijs ziet er goed uit, maar gezien de constructie zal die wel niet deelbaar zijn. Hmm, twijfel twijfel, twijfel.

Wim Schermer zei

Hans,
Nee, niet deelbaar. Dat is zoveel extra werk dat dit niet voor deze prijs kan.
Groeten,
Wim

J.I. Gelderloos zei

Dag Wim,

Ik ben benieuwd naar de productie van je nieuwe race kap. Ik zou er graag één voor de winter willen gebruiken op mijn XS Quest.

Groet Johan

J.I. Gelderloos zei

Dag Wim,

Ik ben benieuwd naar de productie van de nieuwe race kap. Ik heb een XS. en heb in Dronten een proefritje gemaakt met de race kap. Bevalt me wel, vooral als het regent en koud is.

Groet JOhan

Theo Crienen zei

Hallo Wim,

Het wordt koud in mijn XS zo met mijn hoofd in de wind.
Wordt tijd voor de nieuwe race-kap.
Of wordt t dit jaar nog een dikke muts kopen.
Dan wachten we wel tot volgend jaar. Leg er dan maar een klaar voor mij.

Groetjes
Theo C.

Wim Schermer zei

Dag Theo,
For the time bezig kun je het al veel warmer krijgen met het nieuwe maxivizier.
Hou mijn blog in de gaten, ik kondig daar wel aan wanneer de eerste leverbaar wordt. Duurt best nog een paar maanden.
Groeten,
Wim