zaterdag 23 november 2013

Nooit meer benzine tanken


Nee, ik blijf wel rijden. Het liefst met de Quest en misschien straks met een VeloTilt.
Vandaag heb ik wel de laatste keer in mijn leven een auto van fossiele brandstof voorzien. Mijn Audi is naar een nieuwe eigenaar en heb ik dus voor het laatst met een vulpistool in de hand gestaan om benzine te tanken.
Maandag mag ik de Tesla model S bij Tesla in Amsterdam ophalen. Daar zal ik in stijl voorrijden, met de vouwfiets. Ook straks zullen er meer kilometers worden gefietst dan met de auto gereden.

Tanken doe ik voortaan thuis, elektriciteit opgewekt met windenergie. De enige fossiele brandstofverbruiker is dan nog de bosmaaier om de graskanten te maaien. Het gras wordt verder al elektrisch gemaaid met de fluisterstille Husqvarna maairobots. Al met al is het fossiele brandstofverbruik nog ongeveer één liter per jaar. Daar kan ik wel mee leven :)
Zeker ook doordat ons huis met een warmtepomp wordt verwarmd. Naast de liter benzine voor de bosmaaier koken we op gas. Dat verbruik is 2 m3 per maand, daar raakt Slochteren niet door uitgeput.

26 opmerkingen:

Anoniem zei

Is je boot ook elektrisch aangedreven?

Wim Schermer zei

De sloep is dit voorjaar verkocht. De enige 'boot' die wij nu nog hebben is een roeiboot.

VeMotie zei

Gefeliciteerd!
De enige manier om in stijl voor te rijden was natuurlijk in de Quest geweest (en dan de Tesla-af fabriek-laten uitrusten met je mooie VM-draagconstructie voor op het dak ;-)

Wilco Pompert zei

Wim, ik ben onder de indruk in je streven naar duurzaamheid. Ook wij hebben hier het een en ander gedaan. Onze gas en licht rekening is netto nog 19 euro, en de hybride auto rijdt 1:21. Maar zo'n Tesla valt helaas nog buiten budget. Veel plezier ermee!

Marc zei

Stuk voor stuk verstandige vervangingen, Wim. Die Model S lijkt me een fantastische wagen. Vergeet echter niet dat deze producten weer met behulp van fossiele energiebronnen geproduceerd kunnen zijn. En eindige materialen kunnen bevatten.

Wat dat betreft blijft het verstandiger om minder te consumeren, meer producten te delen, en meer met lokale producten te werken.

Aan de andere kant, ik begrijp je keuzes wel als je de financiële middelen hebt en in technologie geïnteresseerd bent. Daarnaast is het goed voor de economie... Ik zou het waarschijnlijk ook gedaan hebben :)

PS Vouwfiets je het hele stuk van De Woude naar Amsterdam? Zo ja: petje af! En veel plezier a.s. maandag :)

willemveloz@gmail.com zei

Proficiat Wim! Al moet je wel een tijdje Tesla rijdenom het gebuik van een RS(?)6 te compenseren ;-)
Zit opdit moment een maand in Canada voor werk. Dan wordt ik wel een beetje moedeloos. Gisteren voor een klus in de VS 2x800 km met een 5L V8 'truck'. 250l benzine... mijn fietsen gaat de wereld niet redden.

Wim Schermer zei

Vemotie,
Ik heb serieus overwogen met de Quest te gaan.
Maar omdat ik nog geen dakdrager voor de Tesla heb kan ik hem nog niet mee terug nemen.
En om de Quest bij Tesla te laten staan lijkt me niet OK.
Natuurlijk gaat de Quest straks wel mee op het dak.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Wilco,
De Tesla is als dagelijks vervoer een beetje over de top. Wel is het zo dat de kopers van deze eerste generatie elektrische auto's de wegbereiders zijn voor toekomstige betaalbaarder modellen. Tesla is al bezig met een model in het formaat van de BMW 3 serie die rond 35.000 euro gaat kosten.
Dan wordt het voor een veel groter publiek haalbaar.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Marc,
Tesla produceert als enige fabrikant ter wereld al zijn elektriciteit zelf. Elon Musk is ook eigenaar van Solar City, Amerika's grootste producent van zonnepanelen. Ook de elektriciteit die alle Tesla's levenslang gratis tanken bij de zogenaamde Superchargers zal altijd met zonne-energie worden opgewerkt, meestal lokaal. Nog dit jaar staan de eerste Superchargers al in Nederland.
Groeten,
Wim

willemveloz@gmail.com zei

Proficiat Wim! Al heb je na een RS(?)6 als vorige auto natuurlijk wel iets te compenseren ;-)
Zit op dit moment een maand in Canada en word wel een beetje moedeloos. Alle verspilling hier kunnen wij niet compenseren met ons goede gedrag. Gisteren voor een klus in de VS 3x800km onderweg geweest met een 5L V8. 250L benzine. Daarvoor moet ik heel veel dagen voor heen-en-weer fietsen weer terug in NL...

Wim Schermer zei

Dag Marc,
De vouwfiets gebruik ik tot afstanden van 20 km. Naar Tesla is 36 km en toch wat ver. Ik doe alleen het stuk naar de trein in Wormerveer en het stukje in Amsterdam.
Groeten,
Wim

willemveloz@gmail.com zei

Sorry, geen 3x800km maar 2x, 1600km totaal dus. Fout van de smartphone ;-)

Quezzzt zei

Netjes Wim...loeisterk en stil. Zal wel een rare combinatie zijn maar snel wennen.

Wel kun je maar beter extra op voetgangers en fietsers letten die je soms bijna of helemaal niet horen aankomen. Ik lag zelf al eens bijna op de motorkap van een plug-in hybride die electrisch kwam aanrijden.

Ik vraag me af of electrisch de toekomst is, omdat het de overheid maar weinig accijnzen en belastingen in de schatkist doet stromen in verhouding tot fossiele brandstoffen. Een dure categorie wegenbelasting voor e-voertuigen zal wel niet lang uitblijven, gezien men niet echt electriciteit zo zwaar kan belasten als fossiele brandstoffen.

Het gewicht van bedrijven als Shell speelt ook nog mee. Ik verwacht dat 4e generatie biobrandstof het toch uiteindelijk gaat winnen van electriciteit. Niet vanwege technische aspecten, maar vanwege principes van belastbaarheid door de staat.

Cees zei

Toch wel krom dat tesla van een Amerikaanse producent komt. Daar waar de brandstof stukken minder kost dan de Nederlandse. En men over het algemeen grote wagens rijdt zonder elektra aandrijving. Lijkt het me nu logisch dat ze naar NL uitwijken :) Alvast gefeliciteerd met deze aankoop en Succes Wim. Verzeker hem goed tegen diefstal ;) Groet Cees

VeMotie zei

Wat voor vouwfiets heb je eigenlijk Wim? Voor mijn 'fietsverzameling' ben ik ook nog op zoek naat een vouwfiets maar kan maar geen keuze maken. Het gebruik zal incidenteel zijn en dan ook maar voor afstanden tot max 10km, dus fietscomfort is belangrijker voor mij dan gebruiksgemaak (zoals lichtgewicht en snel in- en uitvouwen). Ik vind die Strida wel een gaaf design hebben maar de cardanaandrijving van een Beixo heeft ook wel wat. Een Bromton is mij te duur en ook meer voor de hard-core vouwfietser. Of komt er ooit een vouw-VM ;-)

Gerrit zei

Wim , Gefeliciteerd met je mooie aankoop , veel veilige kilometers toegewenst .

Wim Schermer zei

Quezzzt,
De overheid stimuleert op dit moment elektrisch rijden royaal. Heeft ook te maken met het halen van milieudoelstellingen.
Als er 'teveel' elektrische auto's komen houdt het subsidiëren zeker op en zal zelfs extra belast worden.
Kijk maar naar zonnepanelen. Werden eerst gesubsidieerd, dat houdt nu op. De overheid merkt particulieren zelfs aan als ondernemers. Waarom?
Dan kunnen ze btw incasseren.
Geluid is niet zo'n probleem, een auto hoor je aankomen door bandengeluid en windgeruis. Mijn 8-cilinder Audi werd door mensen die één meter voor mij uit op op dijk liepen, niet gehoord.
Wel heb je gelijk bij heel lage snelheiden, dan hoor je inderdaad niks. De bestuurder moet dan zeker heel goed opletten.

Wim Schermer zei

Vemotie,
Ik heb een Giant Halfway, de snelste vouwfiets die er is. Is niet zo compact op te vouwen als een Brompton, maar met 2 20" enkelzijdig opgehangen wielen heel vlot.

Wim Schermer zei

Dag Cees,
Tesla's zullen nooit lang gestolen blijven. Behalve de eigenaar kan ook Tesla altijd zien waar de auto is.
Tesla kan de auto op afstand stilzetten, bijv. bij een politiebureau.
Groeten,
Wim

Mark zei

Ben erg benieuwd naar hoe de Tesla je gaat bevallen, hoop dat hier te kunnen lezen binnenkort :)

De Bobslee zei

Dag Wim,

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Een hele mooie auto, met prachtige techniek en een acceptable reikwijdte in de batterij. Onlangs teste VG, een Noorse krant, twee e-auto's onder winteromstandigheden. De Nissan Leaf en de nieuwe Ford Focus e-versie. Die vielen zwaar door de mand, beiden haalden slechts de helft van de opgegeven reikwijdte. Een Tesla kwam vorig jaar onder nagenoeg gelijke omstandigheden tot 440 km, niet heel ver onder de reikwijdte die de fabriek opgeeft.
Voor ons is de Tesla te groot en te duur, en ook wil ik in verband met gebruiken van een aanhangertje om hout te halen een auto die een kar mag trekken. Dus een hybride komt ook niet in aanmerking.
Ik wens je veel veilige kilometers toe met je nieuwe aanwinst!

Groeten, Adri.

Robbedoes zei

Helaas kan ik je niet vergezellen.
Had dit graag gedaan.
Prachtige auto met mooie techniek.
Hopelijk kan ik hem snel komen bewonderen.

Gr
Rob

dooxie zei

hello Wim,
do you have your own wind engine,
or did you invest in a big wind energy plant?
Richard

Wim Schermer zei

Dooxie,
I did not invest in my own wind engine. Up to now I buy the electricity from a company that guarantees me that it is wind energy.
I am trying to realize a larger solar park in our neighborhood. This is a longrun operation.
Best regards,
Wim

Anoniem zei

Levensgevaarlijk die dingen van jouw; je hoort ze niet, je ziet ze niet en ze gaan loeihard!

Christian

Wim Schermer zei

Christian,
Inderdaad heb ik een hekel aan lawaai. Mijn Quest hoor je dan ook niet aankomen.
De Tesla ook niet. Echter, mijn Audi ook niet. Een 4.2 liter 8-cylinder motor in een Audi hoor je ook niet.
Meerdere keren ben ik op het dijkweggetje naar ons huis tot 1 meter achter wandelende bezoekers gereden.
Niemand hoorde wat tot zij erop gewezen werden dat er een auto letterlijk op hun hielen reed.
Op snelheid maakt het niks uit. Windgeruis en bandenlawaai overstemmen al gauw een eventueel motorgeluid.
Op heel lage snelheden is het voor de bestuurder van een Tesla uitkijken en anticiperen geblazen. Dat ben ik na meer dan 100.000 km Quest rijden wel gewend.