vrijdag 15 februari 2019

Ford S - max - 4-TFX-59 ramt bijna Quest bij wegversmalling


Vanmiddag rij ik mijn trainingsrondje rond de Schermer polder. Prachtig weer, nauwelijks wind en volmaakt zicht. Als ik op de Noordervaart rij kom ik een aantal wegversmallingen tegen. Tegenliggers die duidelijk eerder bij de wegversmalling hebben het recht die hindernis eerder te nemen. Tegenliggers die later aankomen moeten snelheid minderen en desnoods stoppen om de tegenligger te laten passeren.

Onderstaande video is later gemaakt, op 26 februari 2019. Op dezelfde weg en hetzelfde type wegversmalling maar dan aan de oostkant van het dorp Stompetoren. Deze video laat zien hoe het wel hoort. De video bewijst ook dat een velomobiel prima van grote afstand is te zien. De bestuurder geeft zelfs met lichtsignalen aan dat ik door mag rijden en gaat keurig naar rechts om elk gevaar te vermijden.


Onderstaande reeks foto's zijn gemaakt uit de film waarbij de Ford S-max mij geen voorrang geeft en en passant ook nog 35 km/u te hard rijdt.







Althans zo hoort het. Maar vanmiddag presteert een meneer met een Ford S - max het om mij bijna aan te rijden. Als ik al op de wegversmalling rij geeft de Ford extra gas en is met hoge snelheid bijna onmiddellijk bij mij. Gelukkig kan ik al een beetje naar rechts sturen en zo een aanrijding voorkomen.

De Sony camera boven op de racekap, na de bewuste aanrijding door een busje van Pilkes, staat altijd aan als ik rij. Daarom kan ik de beelden en dus ook het kenteken van de Ford, nu haarscherp terugzien.

Morgen ga ik naar de Politie om aangifte te doen van dit levensgevaarlijke verkeersgedrag.

Aanvulling maandag 18 februari 2019

Vanmorgen contact gehad met het Verkeershandhavingsteam van de Politie. Zij vroegen mij de beelden op te sturen en dat heb ik direct gedaan.

Vanmiddag reed ik weer langs de wegversmalling. Ik zie nu dat de auto ruim honderd meter voor de wegversmalling een 30 km bord is gepasseerd. De auto had dus maximaal 30 km per mogen rijden.
Hij reed evenwel zeker 60 tot 70 km per uur. De precieze snelheid van de roekeloze bestuurder kan ik uitrekenen aan de hand van het aantal beelden per seconde (30) en de lengte van de strepen op het wegdek en de tussenliggende ruimten. Die afmetingen ga ik de komende dagen opnemen en de berekende snelheid zal ik aan de Politie meedelen.

Aanvulling dinsdag 19 februari 2019


T.b.v. een snelheidsmeting van de auto uit de videobeelden ben ik zojuist ter plaatse gegaan om de lengte van de strepen op het wegdek en de tussenruimte tussen de strepen op te meten.
De strepen zijn, evenals de spaties, 1 meter lang.
Daaruit is eenvoudig door het aantal strepen en spaties te tellen, in relatie tot het aantal beelden per seconde, de snelheid uit te rekenen.
Ik heb dit twee keer uitgerekend, één keer met 15 beelden, een halve seconde dus, en één keer met 30 beelden, 1 seconde dus.

Uit beide berekeningen blijkt de bestuurder van de Ford maar liefst 65 km per uur te hebben gereden. Dat is 35 km per uur te hard, meer dan dubbel zo snel als toegestaan.

Ik heb de berekening en enkele foto's van de situatie vanmorgen naar de Politie gestuurd. Tevens daarbij het verzoek gedaan de bestuurder te verbaliseren.


Deze foto, gezien in de rijrichting van de auto, bewijst dat de toegestane maximum snelheid 30 km/u is.

Aanvulling donderdag 7 maart 2019
Wij zijn nu 2,5 week verder en de Politie is nog diep in slaap. Ik heb, ondanks twee telefoontjes en twee herinnering emails, nog niks gehoord. Nog maar eens bellen en ook nu weer vindt de medewerker van het Politie Support team het onacceptabel dat ik geen enkele reactie heb ontvangen.

Vandaag krijg ik onze bloedeigen wijkagent aan de telefoon. Ik zou een klacht hebben ingediend over  de Politie. Ik moet even nadenken en bedenk dan dat het over het incident bij de wegversmalling gaat. Pim, zo heet ie, hoort mijn verhaal aan en belooft te bellen met het Verkeershandhaving team.
Dan gaat het snel. Al snel hoor ik dat het Politie Support team mij een verkeerd mailadres heeft gestuurd. Dit mailadres wordt door het Verkeershandhaving team nauwelijks nog gelezen.

Weer even later krijg ik bericht dat het hoofd van het Verkeershandhaving team de zaak zal oppakken en mij begin volgende week zal berichten.

Aanvulling maandag 25 maart 2019
Vorige week dinsdag krijg ik het hoofd van het Verkeershandhavingsteam, de heer Dekker, aan de telefoon. Hij heeft het missende mailbericht gevonden maar kan het filmpje niet downloaden. Dat stuur ik hem via WeTransfer alsnog toe.
Een teleurstelling is dat ze de snelheidsberekening niet willen gebruiken. Snelheidsmetingen moeten door de Politie zelf worden gedaan. Dan is het de vraag of ze de bestuurder kunnen vinden, ze hebben geen telefoonnummer van hem. Dat lijkt me toch wel heel simpel uit te vogelen, ze krijgen naam en adres van de bestuurder via het RDW kentekenregister.

De heer Dekker wil eerst de bestuurder spreken, van een proces-verbaal is dus nog geen sprake.

Update maandag 3 juni 2019
Het duurde enkele weken na het vorige contact met de Politie, maar zij hebben zij de bestuurder gevonden. Het is een inwoner van Stompetoren. De politie heeft contact met de eigenaar gehad en heeft mij het 06 nummer van de eigenaar gegeven. Ik heb meerdere keren gebeld maar krijg geen gehoor met uitzondering van het antwoordapparaat.
Weer een week later blijk ik toch teruggebeld te zijn. Een mevrouw spreekt een minutenlange boodschap in. Zij weten niet wie er gereden heeft maar het spijt ze enorm dat het voorgevallen is. Is beslist niet de bedoeling geweest. Ik ben eigenlijk redelijk tevreden met deze reactie.

Twee weken geleden toch nog maar eens gebeld. Weer het antwoordapparaat aan de lijn dat ik inspreek. Dan blijft het weer stil tot afgelopen vrijdag 31 mei. Dan ontvang ik een SMS van de bestuurder met de mededeling dat hij me vandaag nog zal proberen te bellen.
Ook nu weer blijft een belletje uit. Het is kennelijk moeilijk om me te bellen.

Ik laat het er nu bij zitten. Mijn doelstelling dit niet zo maar voorbij te laten gaan is bereikt. De Sony camera op het dak van de racekap blijft mijn trouwe vriend.










19 opmerkingen:

Adri Manhave zei

Inderdaad Wim, aangifte doen, misschien kan deze persoon dan geconfronteerd worden met dit onverantwoorde gedrag. Of er dan ook iets van geleerd zal worden?

Belle zei

Zo, die heb je goed op de korrel. Wat een mafkees.

Wim zei

Daar zit zelfs geen halve meter meer tussen. Wat een idioot.

Ik ga toch ook eens vaker met de camera op de fiets rijden.

Pé Koomen zei

Men heeft het vaak over verkeershufters dit is er dus één, er zal echter weinig werk van worden gemaakt bij je vroegere collega's zo is de algemene opinie.

Wilco Pompert zei

Wat een idioot.

Wilfred Ketelaar zei

Ik ken de situatie ter plekke niet echt en misschien dat het camerabeeld ook wat vertekend, maar ik was persoonlijk wat meer richting het midden van de weg gaan fietsen (defensieve positie innemen, net als een motorrijder) om zo duidelijk te maken dat je de wegversmalling zou pakken. Misschien verwachtte de bestuurder dat je deze aan de rechterkant (langs de berm) zou passeren. Dat de bestuurder extra gas geeft is natuurlijk niet te verkopen.

Quezzzt zei

Hmmm...geen bord dat de voorrang regelt, raar belemmerend object in de weg eigenlijk die bestuurders zonder regels wie voor gaat op elkaar af laat rijden.

Wim was overduidelijk eerst in de versmalling en het is dus een heel rare en gevaarlijke actie dan toch door te zetten met een auto. Iedere normale bestuurder had diegene die eerst in de versmalling was ruimte gegeven er uit te rijden. Zal wel weer te maken hebben dat de bestuurder vind dat de velomobiel een fiets is en Wim er dus omheen had gemoeten. En niet goedschiks dan kwaadschiks even een lesje leren zonder na te denken over hoe gevaarlijk een voertuig van ~1200 kg kan zijn.

Ik had zelf zoals iemand eerder zei ook de hele ruimte opgeist - net als een motorrijder - zodat je niet in de kant gedrukt kunt worden. Je maakt dan vooraf duidelijk dat je niet met zijn tweeen er door kunt gaan. En als je al in de versmalling rijdt dan kan de ander er niet meer door, tenzij die echt voor de rechter wil staan voor (poging tot) doodslag.

Ik denk niet dat de politie veel kan, er is geen schade,er zijn geen gewonden. Er was nog ruimte hoewel belachelijk weinig. Autobestuurders maken ook weleens inschattingsfouten. En je moet er rekening mee houden dat de politie ook kan vinden dat je er omheen had gemoeten, hoewel het leven van een fietser bedreigen die een "fout" maakt nooit een normale reactie zou mogen zijn.

Het zal me benieuwen hoe dat wordt opgepakt.

Maciej Dlugosz zei

Het is psychologisch bekend dat bestuurders zie alleen dingen die hij/zij verwacht te zien. Velomobielen zijn onbekend voor auto bestuurders.

Natuurlijk dat was een heel slecht en onverantwoordelijk bestuurder.

Budi zei

Klinkt bekend, heb ik ook wel eens gehad, bij mij was het nog wat duidelijker dat meneer vond dat ik daar niet mocht rijden, stuurde eerst nog even mijn kant op, toeterde en ging op het laatste moment ietsjes opzij. Hij gaf ook extra gas, het suffe was dat als ie gewoon zijn snelheid had gehouden er al helemaal niets aan de hand was geweest.

Bicky zei

zijn nummerplaat zomaar online gooien is een schending van de privacy en maken deze beelden illegaal.

dashcams mogen maar verspreiden van het beeldmateriaal online is niet toegestaan.

als je ernstig ongeval hebt en je wil zo een beelden gebruiken in de rechtzaak worden deze beelden gewoon verworpen als bewijsmateriaal en krijg je nog schending van privacy aan je broek.

Wim zei

Dat is eigenlijk wel vreemd, want gewone mensen kunnen via het kenteken toch niet achterhalen van wie die auto is.

Hoezo schend je dan de privacy van die persoon?

Wim Schermer zei

Dag Wim,
Ik heb dit voorgelegd aan mijn zoon. Hij is de eigenaar van Considerati.com, met 40 juristen een van de grootste privacy adviseurs voor het grote bedrijfsleven en overheid. Zijn bedrijf is ook de opleider van de ... Autoriteit Persoonsgegevens.
Strikt formeel is een kenteken te herleiden tot een persoon. Maar dat kan alleen de Belastingdienst en de Politie. Het publiceren van een kenteken wordt in de dagelijkse rechtspraktijk niet meer veroordeeld.
De Politie vraagt na een misdrijf steeds videobeelden op van de omgeving van de plaats delict. Deze beelden worden als bewijs in de rechtszaal gebruikt.
De beelden blijven er dus gewoon opstaan. (zie ook de aanvulling die ik straks op dee blogpost zal doen)
Groeten,
Wim

Willem zei

Bekend fenomeen wij trainden hier zomers altijd voor het NCK ploegentijdrit en het Zilveren molen toernooi.....vaak afgesneden of aan de kant gedrukt door gefrustreerde haastmakers in blik; de inmiddels welbekende prof Nikki Terpstra heeft er eens een bidon tegen de voorruit gemikt, De Kneet zat achter het stuur van de volgwagen die heeft de bestuurder ook nog eens verrot gescholden hilarisch! De spiegels werden zelfs van de volgwagen afgereden.........Als de dienders hier net zo fanatiek zijn als bij mijn zoon in de parochie wordt zo'n Hork wel aangepakt en de les gelezen. Succes!!

Arnold Ligtvoet zei

Denk dat het inderdaad vooral te maken heeft met de bestuurder die vond dat je wel even om de paaltjes heen had kunnen rijden en het begrip 'fiets suggestie strook' niet kent. Dat gezegd hebbende werd ik laatst ook bijna van mijn fiets gereden op een gewoon landweggetje bij ons in de buurt. Zat gewoon in mijn eentje op de racefiets (ik weet het :-)) aan de kant van de weg en moest echt uitwijken de berm in.

CV zei

Dus als voormalig agent wordt je al defacto genegeerd door de politie, ook al heb je beelden en een compleet verhaal.

Verder wil ik absoluut niet aan victim-blaming doen, maar alsjeblieft Wim; rijdt verder naar links.

CV zei

En; waarom geen dubbele koplamp?

Wim Schermer zei

Omdat de zon schijnt.

Klaas zei

Wim, hoe is het nou allemaal afgelopen?

Wim Schermer zei

Hi Klaas,
Ik heb een aanvulling geschreven.
Groeten,
Wim