dinsdag 15 juli 2014

VeloTilt op Motherboard.vice.com


Het huidige Human Powerteam van de TU Delft kreeg bezoek van een filmploeg van Motherboard.vice.com. De Velox4 is uitgebreid gefilmd door de vier man sterke 'crew'. Vooraf hadden de filmmakers geïnformeerd naar de maatschappelijke relevantie van dit soort recordfietsen.


Dan valt al snel de naam VeloTilt, net als drie van de vier Veloxen ontworpen door David Wielemaker.

Daarom reed ik gistermiddag op verzoek van het HPT team met de VeloTilt in een busje naar Delft om de VeloTilt voor het voetlicht te brengen.
Dat werd een heel serieuze aangelegenheid. Een lang interview in het Engels en daarna werd de VeloTilt van alle kanten gefilmd en gefotografeerd.


Motherboard.vice.com is een groot lifestyle internet platform met vele landelijke afdelingen. Techniek, cultuur, wetenschap, toekomst, milieu en robots zijn de hoofdthema's van deze sites.
De VeloTilt en de Velox4 werden gefilmd door de Duitse afdeling van Motherboard.vice.com/de
De Nederlandse afdeling vind je hier
Uiteraard hoor ik nog wanneer de resultaten online staan. Vanzelfsprekend vernemen jullie dat hier.

Na afloop kijk ik nog even rond in de werkplaats van het HPT team. Er wordt nog hard gewerkt aan de Velox4. Op dit moment worden de carbon wieldeksels vervaardigd die op de magnesium Flevobike wielen zullen worden aangebracht.


David Wielemaker was bezig met het produceren van de ophangpunten voor de nieuwe afneembare en nu kogelgelagerde wielpoten. En passant krijg ik een stel 155 mm cranks met octalink koppeling in bruikleen om t.z.t. de SRM uit de Quest over te kunnen zetten in de VeloTilt.
De wielpoten zijn oorspronkelijk door David ontworpen met speciale lagerhuizen en totaal vier grote kogellagers. Deze kogellagers kosten bij SKF rond 40 euro per stuk, een dealbreaker.
Na de technisch niet optimale teflon drooglooplagers is toch de oorspronkelijke lagering weer aan de orde. Kunnen die lagers niet goedkoper? Nou, dat kan. Vandaag komt er een klein doosje uit China met daarin 20 lagers. Totale prijs inclusief verzendkosten 32 euro, minder dan de minimum orderkosten en verzendkosten in Nederland.





8 opmerkingen:

Michael Greene zei

I'm surprised the Velotilt does not need tapered bearings like these...
http://www.mcmaster.com/#5709k21/=sukzbx

Seems to me the loads will be both perpendicular and parallel to the bearing axis as the Velotilt responds to cornering loads.

Cheers,
Michael

Wim Schermer zei

Hi Michael,
It is all calculated. The load on the VeloTilt is always perpendicular due to the tilting principle. It behaves like a two-wheel bike.
Best regards,
Wim

Michael Greene zei

Hi Wim,
You may be correct but I'm having trouble seeing that the loads are purely perpendicular to the axle.

On a two wheel bike, the CG and lift are almost always aligned. On the Velotilt, the center of gravity (CG) straddles the two rear lifting vectors. The rear lifting vectors are centered on each wheel axle while the center of gravity is behind the front wheel.

I see that offset between CG and rear lift vectors as producing an axial torque on each rear wheel as the rear wheel top tries to collapse towards the VT body. The torque would be present even when the VT is cruising straight ahead.

Then again, I'm not an engineer so my intuition could be completely off-base. If the Chinese bearings fix the problem then I'm all wet!

Cheers,
Michael

Willem zei

Dag Wim, wij monteren geen Chinese of uit dit soort landen afkomstige lagers.....goedkoop=duurkoop ze maken van alles na en doen geen research/materiaal-onderzoek.
Gr.Willem

Wim Schermer zei

Dag Willem.
De lagers zijn uiteraard niet van SKF kwaliteit, al zien er heel goed uit. Ze maken evenwel geen omwentelingen en dan kan het lang aan. Specificaties voor materiaalgebruik en toleranties zien er evenwel goed uit.
Voor die prijs is het te proberen.
Groeten,
Wim

Mick zei

Goed om te lezen Wim. Zoals ik je blog dat trouwens altijd vind. Veel actueler dan 'Ligfiets&' en minstens zo goed geschreven!
Begrijp ik goed dat David Wielemaker
tijdens de 1 uurs race al 56,1 km/u gereden heeft als snelste ronde met de Velotilt?
Mvg Mick

justme zei

Any news as to when the interview gets published?

Wim Schermer zei

No, not yet.
Best regards,
Wim