zaterdag 9 augustus 2014

Met Quest op Tesla naar Velomobiel.nl


Vrijdagmorgen zet ik de Quest voor het eerst op de Tesla om wat werkzaamheden bij Velomobiel.nl te laten uitvoeren. Het op het dak zetten van de Quest gaat nog makkelijker dan bij de Audi, de Tesla is lager en de drager helt iets achterover.

Het rijden gaat uitstekend, ik kan de Quest door het glazen panoramodak zachtjes heen en weer zien wiebelen. Het maakt iets meer lawaai dan bij de Audi, een glazen ruit laat geluid natuurlijk makkelijker door dan een bekleed dak zoals de Audi had. Daarnaast is de Tesla veel stiller dan de Audi.


Voor vertrek laad ik de accu tot 95% vol en kan dan 380 km afleggen zonder dakrek en Quest op het dak. Ik weet dan nog niet wat het meerverbruik zal zijn. Dat valt enorm mee. Mede doordat ik niet harder rij dan ongeveer 100 km/u is het meerverbruik tijdens de hele rit minder dan 5%. Als ik later de Quest van het dak haal en nog een stuk rij met alleen het dakrek, neemt het verbruik toe tot 225 wH (Watt-uur ) per kilometer. Dat is 10% meer dan de 200 wH die ik gemiddeld tijdens korte ritten verbruik.

De Quest is na aanschaf, ruim 3 jaar geleden, niet meer in Dronten geweest. Theo is alleen en heeft het heel druk. Ik maak kennis met nieuwe gezichten bij namen die ik al langer ken. Ful Valstar kende ik al lang maar fysiek had ik hem nog niet eerder ontmoet. Heel leuk, Ful blijft ongeremd enthousiast over alles rond ligfietsen. Ik zie de vierwieler voor het eerst in levende lijve. Mooi gemaakt al vraag ik me af hoe groot de markt voor een dergelijk ontwerp is. Natuurlijk is de fiets veel stabieler in bochten en is er meer bagageruimte. Voor mij zijn dit oplossingen voor een probleem dat ik niet ken. Ik ben nog nooit omgeslagen en bij grote vakantiereizen in een groep gaat er een camper mee.

Eerst worden de voorwiellagers, ze zijn ruim 30.000 km meegegaan, vervangen. Ze zijn aan de buitenkant verroest en lopen niet meer licht. Onbelast draaien de wielen nog wel, maar staan na 10 seconden al stil. Belast kraken de lagers van het rechtervoorwiel dat het een lieve lust is. Er gaan weer SKF E2 lagers in en de remmen worden schoongemaakt en de draaipunten krijgen wat smering. De ontbrekende kunststof doppen op de naven worden vervangen door nieuwe. Deze doppen smelten bij hard remmen in de bergen en blijven dan niet meer zitten. Ze zijn al tijdens de reis om Ierland verdwenen. Toch zijn deze doppen belangrijk, SKF E2 lagers gaan langer mee als ze door de doppen beschermd zijn tegen water, zand en stof.

Theo vervangt een kapotte LED van het achterlicht, een heel gefriemel via de achterwielkast. Sinds kort blijven de 3 remlicht LEDs continue branden. Geen idee hoe dit kan. Theo wijst me op een schakelaar, de mistachterlichtschakelaar. Zo leer je na drie jaar nog eens dat er een mistachterlichtschakelaar op zit :). Die schakelaar werd door niemand ooit gebruikt en wordt nu ook niet meer gemonteerd. En passant valt het Theo op dat de moer op de bout waarmee de Risse Astro 5 bovenaan vast zit is losgelopen. Deze kan gelukkig van binnenuit worden aangedraaid.

Dan wordt het SRM crankstel uitgebouwd en vervangen door een nieuw crankstel. Dezelfde 61 - 42 tands voorbladen worden overgezet. Het is niet mogelijk om naast de 61 - 42 nog een 30 tands te plaatsen, de voorderailleur kan dit niet goed schakelen. Een 34-tands zou net kunnen, maar die is zowel bij Velomobiel.nl als Alligt niet beschikbaar. Mocht ik in de toekomst weer bergritten gaan maken, dan kan er beter een 53 - 42 - 30 triple tandwielset geplaatst worden.


9 opmerkingen:

Wilco Pompert zei

Eindelijk aan de elektrische fiets.

Anoniem zei

Hoi Wim, kunnen we de Tesla niet gebruiken als alternatief voor een windtunneltest met de Velotilt ? De testuitslagen zullen waarschijnlijk wel te grof zijn. groet Piet Kunis

Mick zei

Gaaf, een Quest letterlijk op groene stroom (-: !

Belle zei

Ik ben al aan het sparen voor een Q4W en hoop dat deze volgend jaar op de markt komt. Veel Questrijders trekken op vakantie nog een Cyclone karretje, dat hoeft niet met een Q4W. En was de Velotilt ook niet ontworpen voor meer stabiliteit in bochten of als er een voorwiel naast het wegdek terecht komt?

Wim Schermer zei

Dag Belle,
Ik schrijf:'Ik vraag me af hoe groot de markt is voor een vierwielige Quest'. Dat er een markt voor is staat vast.
Je argumenten zijn natuurlijk valide. Maar realiseer je wel dat als een vierwielige Quest, met dan twee wielen, van de weg afraakt, je nog steeds omrolt. De spoorbreedte neemt niet toe.
Groeten,
Wim

Tom zei

Hallo wim, ik denk dat de markt heel groot zal zijn. Er zijn heel veel mensen die alles met de quest doen en niet eens een auto hebben laat staan een camper. Voor die mensen zal de extra bagage ruimte een grote plus zijn. Velomobiel zegt altijd dat ze voor snelle velomobielen gaan met een groot gebruiksgemak. Dit is een extra gebruiksgemak


Tom hospes

jan zei

Wim, een 4 wieler zal ook half in de berm veel stabieler zijn dan een 3 wieler. Ook zal het minder snel gebeuren dat het achterwiel in de berm blijft hangen, omdat je nu een 2e achterwiel op het asfalt hebt staan wat helpt in de fiets rechtuit te laten gaan en dus uit de brem komen zonder om te slaan.

een 4 wieler zal veel minder snel omslaan, ook als je überhaupt in de brem komt

Peter de Rond zei

Hallo Wim, is stabiliteit en bagageruimte ook niet twee van je speerpunten om de VeloTilt te ontwikkelen. Als je bergen ingaat adviseer ik je om Rotor ovale tandwielen te monteren, ik garandeer je dat je verbaasd bent over het gemak waarmee je dan klimt.
Groet Peter

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Ben ik dan de enige die de mistlichtschakelaar wel geregeld gebruikt? Goed dat je zegt dat ie niet meer gemonteerd wordt, dan zal ik dat als extra vragen als ik over 120.000 mijn volgende fiets ga ophalen :)