zaterdag 2 augustus 2014

Voorbereiding test VeloTilt


Het is wat rustig rond de VeloTilt. Verschillende teamleden hebben vakantie of zijn op huwelijksreis.
Piet Kunis en Bram Smit zijn weer terug van vakantie. Zij zijn bezig om de blokkering van het tiltmechanisme te optimaliseren. Eén enkele schijfrem blijkt onvoldoende.  De originele harde rempads slijten de zandkorrels op de carbon schijf weg. Dat vermindert de houdkracht.


Jan Reus laat nieuwe rempadhouders lasersnijden. Daarop zal 2 mm plaatrubber worden gelijmd. Om 100% zekerheid te krijgen dat de VeloTilt te allen tijde rechtop zal blijven staan maken we op de lineaire geleiding twee schijfremmen. Hiervoor gebruiken we TRP hydraulische schijfremmen.  Deze zijn zeer solide en worden met kabels bediend. Het voordeel is dat kabelbediende remmen makkelijker ingesteld en vastgezet kunnen worden.


We willen natuurlijk objectief kunnen meten of de VeloTilt een hogere snelheid haalt dan bijv. de Quest. Dat kan alleen maar met een goede vermogenmeter als de SRM. Die zit nu nog in mijn Quest en zal komende week worden uitgebouwd. Mijn Quest kan na 3 jaar wel wat onderhoud gebruiken. Er zijn enkele LEDs kapot, er moeten enkele voorwiellagers worden vervangen en de pedalen van de SRM moeten van 172 mm worden verkort tot 155 mm. Theo van Velomobiel.nl wil dit in deze rustige periode graag doen. De rechter voorwiellagers kraken dat het een lieve lust is. Ik zet de Quest dus op de Tesla om te voorkomen dat ik onderweg ergens strandt.

Deze week was een deel van het team weer in Enkhuizen om de nieuwe ontwikkelingen te bespreken.
We willen graag weten tot hoever de VeloTilt kan kantelen. In bochten is het een absolute voorwaarde dat de helling niet beperkt wordt het systeem. Zou dit wel gebeuren dan vlieg je zeker de bocht uit.
Nou, dat kantelen gaat heel ver, veel en veel verder dan ooit in de praktijk zal kunnen voorkomen. Het ziet er wel heel raar uit.




9 opmerkingen:

Unknown zei

Dag Wim.
Je kunt ook de diameter groter gaan maken als er ruimte voor is,van je carbon remschijf

Wat je bij auto's ziet is een dubbele koppelingsplaat,dat zou in dit systeem betekenen twee schijven een remtangen en 3 remblokken in 1 tang.
Dat geeft ook 2 keer zoveel wrijving,nadeel je moet de remtangen wijzigen,dit kan ook met 3 schijven en1 remtang.

Ik zeg ook maar wat.

Succes
Rudolf

Unknown zei

Op de site van Wilwood staan verschillende mechanische en hydraulische remtangen,onder op de pagina.
Daar moet wel iets bruikbaars tussen zitten.http://www.wilwood.com/m/Calipers/CaliperLanding.aspx

Succes
Rudolf

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
We willen graag zoveel mogelijk standaardiseren.
Sterkere of zelfs meervoudige remklauwen zijn dikker en dat betekent dat het stoeltje omhoog moet.
Met twee remklauwen aan de zijkant van de remschijf kunnen we de stoel lager zetten.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Dag Wim,
Ik ken de situatie ook niet helemaal,kan wel zien dat er nagedacht is over alles wat er te zien is.
De Wiwood remtangen zijn standaard,zitten ook op karts,wegen ook niet veel maar zijn vermoedelijk veel krachtiger dan welke uitvoering voor de fiets dan ook.
Het zou de oplossing kunnen zijn..
Ik kan me voorstellen dat je niet zo snel aan dit soort remtangen zou denken als je het merk niet kent.

Het afwerken en verbeteren kost meestal de meeste tijd,en het kan altijd weer beter....
Veel plezier met de uitdaging.

Willem zei

Hydraulisch kun je onbeperkt meer remkracht leveren dan met een kabel, de oppervlaktes van je plunjers zijn dan de beperkende factor.

Titus van den Brink zei

Is een hydraulisch systeem niet een mooi alternatief? Twee cilinders verbonden via een klep. Klep dicht is niet rollen. Integratie met de vering licht voor de hand...

Unknown zei

Hoi Wim, ik wil proberen ook even mee te denken.
Als de zandkorrels nog vast zitten werkt het dan wel goed? Zo ja, dan zou oplossing in een andere richting gezocht kunnen worden. Bijvoorbeeld in de wijze waarop de carbon schijf veel frictie krijgt. Ik denk aan ander fijner scherper zand dat op een andere manier is ingebed in de top carbon-laag. Of iets anders in plaats van zand. De richting van groefjes die ontstaan bij de bewerking van de carbon platen, eventueel gecombineerd met groefjes in de rempads zo aanbrengen dat ze haaks op de bewegingsrichting zitten. Zou dat kunnen werken zonder zand?
Groet, Henry

Wim Schermer zei

Dag Willem,
Hydrauliek is altijd sterker dan kabelbediening. Maar ... de remklauwtjes van fietsremmen zijn bedoeld om te remmen en niet om vast te houden. De constructie is zo licht dat het geheel vervormt en per saldo onvoldoende houdkracht heeft. Het maakt dan niet uit of het hydraulisch of kabel bediend is. Daarom nu de sterkere kabel/hydraulische TRP Spyre en dan in tandem.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Henry,
De de zandkorrels zouden en niet af mogen worden geschraapt. Dat komt doordat de rempads tot nu toe hard zijn.
We maken nu zelf rempads en bekleden die met rubber. Rubber grijpt beter vast in de ruwe remschijf.
Inderdaad hebben we ook groeven in de rempads overwogen, maar rubber lijkt eenvoudiger te maken.
Groeten,
Wim