woensdag 5 november 2014

http://www.bicyclerollingresistance.com


Een Australische lezer van mijn blog maakte me attent op de site bicyclerollingresistance.com.
Deze site is in het Engels en test voornamelijk banden voor racefietsen en mountainbikes.
Ik kende deze site nog niet en mijn Australische lezer schreef me dat de site door een Nederlander wordt gemaakt. Natuurlijk daar een mailtje aan gewijd. En jawel, de maker is Jarno Bierman uit Breda.

Jarno beschikt over een rollenbank die hij heeft voorzien van een traanplaat oppervlak om een normaal wegdek te simuleren. Ik ben geen voorstander van rollenbanken omdat ze meestal een spiegelglad oppervlak hebben en bij kleine afmetingen een ronder indrukkingsvlak maken dan in werkelijkheid op de weg gebeurt. De manier waarop Jarno het doet, zeker in combinatie met de ruwere structuur van zijn drumoppervlak, is in elk geval beter dan de gladde trommels van de grote bandenmerken.

Er staan een aantal interessante onderzoeken op de site. Jarno heeft onderzocht hoeveel de rolweerstand toeneemt bij gebruik van anti-lek vloeistoffen. Ook heeft ie vastgesteld dat deze anti-lekvloeistoffen eigenlijk alleen goed werken bij tubeless banden. Zit de antilek vloeistof in een gewone binnenband dan blijft deze binnenband vaak toch lekken en verdwijnt de lucht langs de velgrand en de ventielopening. Precies dat heb ik enkele keren in de praktijk gezien. Pas bij relatief lage druk dicht de antilek vloeistof nog redelijk. Pomp je de band weer tot zijn normale druk op, dan lekt ie vaak alsnog weer. Feit is dat je zonder band wisselen nog wel thuis komt en dat is zeker een voordeel.

Een ander interessant artikel is het effect van latex binnenbanden in vergelijking met tubeless banden.
Jarno ontdekt hier dat het voordeel van tubeless banden vooral groot is bij relatief lage druk. Bij hogere drukken, drukken waar wij velomobielen mee rijden, is er vrijwel geen verschil tussen een tubeless band en een band met een latex binnenband.

Ik zou zeggen, breng zijn site eens een bezoek, meer dan de moeite waard.

In de komende dagen postings over:
-Mango tourkap en Mango racekap
-Alle kappen van superrace tot toerhoogte bestelbaar
-VeloTilt lock werkt


16 opmerkingen:

Quezzzt zei

Wat mij ineens opvalt Wim is dat rolweerstand van Ultremo bandjes aan 29 km/u wel eventjes 14 Watt is ( en oplopend tot 20 Watt als je ze niet knalhard oppompt ) volgens de door jou gelinkte site. Doe dat x 3 = minimaal 42 watt en maximaal 60 Watt

Nu hebben wij 20 en 26 inch wielen wat alleen maar meer rolweerstand zal geven dan de geteste racefietsbanden.

Rolweerstand is dus bepaald geen klein deeltje van de totaal weerstand op normale velomobielsnelheden. ( tot 40 km/u ) Als ik in jouw vorige bericht lees dat de Milan en DF maar 140-150 watt nodig hebben om 40 km/u te rijden en die uiteraard op knalharde Ultremo's rijden benaderd de rolweerstand eerder 1/3 van de totaal weerstand.

Maar ook in racevelomobielen is de totaal weerstand ontzettend belangrijk al is de luchtweerstand de grootste weerstand op hoge snelheden. Want de total weerstand houdt je tegen, niet alleen de luchtweerstand ( stroomlijn/frontal oppervlak )

Wim Schermer zei

Quezzzt,
De verhouding tussen rolweerstand en luchtweerstand is precies bekend. Op basis van mijn testgegevens heeft Clement Pillette dit in mooie grafieken weergegeven. Deze grafieken kun je onderstaand vinden.
http://wimschermer.blogspot.nl/2012/12/bandentest-in-grafieken.html
Groeten,
Wim

Quezzzt zei

...En ook daar ( de grafiek ) rolt ~40 W uit met Ultremo's..

Dat klopt mooi met cijfers uit andere bronnen dus....indrukwekkend.

F-lites komen daar maar middelmatig uit eigenlijk. Geeft niet want ze veren lekker comfortabel, makkelijk mee te nemen en supervlot te monteren zonder gereedschap maar een competitieve wedstrijd band is het ook weer niet....bij gebrek aan beter monteer je dus Ultremo's.



Anoniem zei

Hallo Herr Quesszt
Der vorherige Bericht wurde auch nicht gut recherchiert. Ein Df xl oder Sl brauchen keine 100 watt fur 40 kmh. Unter 200 für 60 kmh Webb gute Bedingungen.

As ist los mit euch ?
Ich schrieb schon vorher und das kann man auch daraus nehmen wo es her genommen wurde das es stehender Start war mit 95 hm auf 16,5 km.
Ist es möglich das ihr euren Blödsinn einstellt.

Falls ihr weiter wirres Zeug redet geht doch zu Disney

Quezzzt zei

Wim, heb jij rekening gehouden met de gewichtsverdeling per wiel en hoeveel kg welke band moet dragen bij die rolweerstandbepaling ?

Ik neem aan dat je een gemiddelde hebt genomen van een gemiddelde rijder + Quest gedeeld door 3 wielen ( zonder specifiek de belasting van voor of achterwiel te nemen ) en dan weer herberekend hebt naar 2 wielen en de massa voor je pendel ? Of was die pendel niet van vm.nl afkomstig ? Hoe kwamen zij tot die massa ? ( die heren zijn zeker niet van de bietenwagen gevallen )

Ik vind de cijfers goede indicatie geven zeker als ze goed matchen met cijfers die anderen hebben vastgesteld. Maar het betekend kennelijk wel iets waar onze Duitse vriend boos van wordt. Zou de DF wellicht maglev eigenschappen hebben dat die niet te maken heeft met ( door meerdere bronnen ) geconstateerde rolweerstand van Ultromo's ?

Wim Schermer zei

Quezzzt,
De pendel weegt totaal 85 kg. Dat is bij een gemiddeld zware fietser in een gemiddeld zware velomobiel het gewicht dat op de voorste twee wielen drukt. Dit is ook aardig in de buurt voor een tweewieler. Een fietser van 75 kg en een fiets van 10 kg maken ook weer 85 kg.
De pendel is gemaakt door Velomobiel.nl met door mij aangeleverde stalen platen.
Per saldo zal de DF XL iets sneller zijn dan de Quest. Zet je een sterke fietser in de Quest, dan zal deze winnen van een fractie minder sterke fietser in een DF XL. Ymte heeft in de Quest ook Daniël verslagen in de DF of Evo K.
Feit is dat Daniel hard schreeuwt dat ie de beste en de snelste velomobiel ter wereld maakt terwijl de verschillen tussen de topfietsen maar heel gering zijn.

Harry Lieben zei

Correctie: Mango Tourkap en Mango Racekap is onzin zoals je heel goed weet. De SinnerBikes Tourkap/Racekap die geschikt is voor Mango, Strada en Quest met een versie specifiek voor de QuestXS. Als je zonodig over produkten moet bloggen die niet uit je eigen fabriek komen dan minstens de juiste termen gebruiken. Een nieuwe kappenoorlog zit ik niet op te wachten maar ik ga 'm niet uit de weg als je dat soms denkt.

Wim Schermer zei

Dag Harry,
Als je denkt dat je mij moet corrigeren, is het verstandig even af te wachten waar ik mee kom.
Dat zal echt een racekap zijn voor de Mango. Lager, mooier en effectiever van vorm dan alle concurrerende kappen, inclusief de Sinner toer/racekap.
Ik blog alleen over producten die uit mijn eigen fabriek komen.
Een nieuwe 'kappenoorlog'? Ik weet niet waar je het over hebt.
Velomobielonderdelen.nl is de eerste commerciële producent van toer/racekappen voor velomobielen.
Sinner en anderen zijn hooguit volgers. Dat je dat volgen als een kappenoorlog wil zien is voor jouw rekening.
Jammer dat je zo zuur reageert.
Groeten,
Wim

Harry Lieben zei

Hou je maar van de domme Wim. Je weet precies waar ik het over heb. De volger ben jij. Sinner heeft van het begin af aan het goede concept gehad en dat heb jij nu goeddeels nagevolgd: een kap uit 1 stuk en een aerodynamische vorm. Jij bent de beste verkoper, maar dat maakt nog niet dat je het beste of meest verkochte produkt hebt, hoe hard je dat ook beweert.

Wim Schermer zei

Wacht maar even af Harry. Feit blijft dat de kappen van Velomobielonderdelen.nl de eerste kappen op de markt waren. Dat ze uit twee delen bestonden, daarmee is maatwerk te leveren, doet daar niks aan af. Sinner heeft gemeend de kappen bijna 100 euro goedkoper te moeten aanbieden. Misschien is dat in het licht van wat we nu weten niet verstandig geweest. Daarnaast passen ze niet netjes op het instapgat, zitten er grote gaten in en zijn ze mede daardoor zeker niet aërodynamischer.
Denken en zeggen dat je vanaf het begin 'het goede concept' hebt gehad, betekent dat je als bedrijf langzaam inslaapt.
Juist het gemis aan nieuwe goede concepten is naar mijn mening Sinner fataal geworden.
Zullen we nu weer gewoon gaan fietsen?
Dan ga ik mooie snelle kappen voor de Mango maken.

Unknown zei

Dag Wim,
Pasvorm niet goed?aerodynamisch niet goed?
Gaten niet goed?
Dat lijkt me niet helemaal juist..
Ik ben blij met de ventilatie,zou ik de gaten willen sluiten dan is dat geen probleem.

Maar het lijkt me,gezien je uitspraken dat je de metingen zo kunt laten zien?
Wat is het verschil bij 45km/h

Gr.
Rudolf

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
Op mijn aankondiging dat ik ga schrijven over een Mango racekap en een Mango toerkap hakt Harry erop los. Je kunt dit hierboven volgen. Harry gaat zelfs een 'nieuwe kappenoorlog niet uit de weg'. Wie kaatst kan de bal verwachten en een beetje plagen is me niet vreemd.

Wat Harry niet weet is dat wij met een nieuwe serie kappen bezig zijn, ook voor de Mango.
Voor de Mango is die lager, aërodynamischer, zonder gaten en met een heel mooie passing op het instapgat. Deze kap zal het frontaal oppervlak verkleinen vergeleken met een Sinnerkap.

Ik heb geen Mango, maar eerdaags zal ik foto's laten zien van de nieuwe kap op de Super Mango van Piet Kunis.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Dag Wim,
Ik heb het gevolgd,maar het verschil in snelheid?
Dat is een aanname ?

Groeten
Rudolf

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
We weten dat de nieuwe Quest kap 1,5 km/u sneller is dan de racekap waar ik eerder mee gereden heb. De hogere snelheid wordt door meerdere recente eigenaren, onder meer door een voormalige eigenaar van een Texelkap, een kopie van de Sinnerkap, bevestigd.

De snelheid van de nieuwe Mango kap kan alleen met een SRM goed gemeten worden.
De SRM zit nu in de VeloTilt en daar zal ie nog wel even blijven. Piet K. kan er straks wel een goede indruk van krijgen. Hij heeft een Sinner kap en heeft de nieuwe Mango kap al gezien en positief beoordeeld.
Groeten,
Wim

Harry Lieben zei

Het is goed Wim, we kennen elkaar langer dan vandaag en ik begrijp je reactie nu. Maar het is denk ik niet zo raar dat ik wat overgevoelig ben in deze, toch?

Wim Schermer zei

Dag Harry,
Ik had je felle reactie, en zeker niet via mijn blog, totaal niet verwacht.
Nu alles helder is, ben ik blij met je laatste reactie.
Laten we samen lekker hard fietsen, dat is veel leuker.
En ook zakelijk hebben we meer overeenkomsten dan tegenstellingen.
Groeten,
Wim