woensdag 25 maart 2015

Bandentest Schwalbe ONE 23 mm tire review


Op verzoek van het Arion1 team van de Britse Universiteit van Liverpool test ik de Schwalbe One 23 mm band. De Schwalbe One is er ook in 25 en 28 mm maar niet voor 406 en 559 wielen. Deze Ones heb ik getest met de Schwalbe SV6a binnenband. De One is ook leverbaar als tubeless band maar ook niet passend voor 406 en 559 maten. Voor de ontwikkeling van de Arion1 is goed gekeken naar de Velox 4 van het Human Power Team van de TU Delft.


De One is een heel smal bandje, zeker als je deze vergelijkt met de 50 mm Shredda die op deze foto naast de pendel staat. De band is bij 7 bar effectief 25,2 mm breed op de 19 mm velg en steekt 22,5 mm boven de velg uit. Volgens de Schwalbe site is de maximum druk 10 bar. Op de zijkant van de band is de maximum druk 11 bar.


De Schwalbe 23-406 is een vouwband met een gewicht van rond 145 gram. Het bandje legt makkelijk om en er zijn geen hulpmiddelen voor nodig om de band te monteren en weer te verwijderen.


Ik test de One op zowel de gladde tegelvloer als op de asfaltgoten. De test op de gladde tegelvloer levert resultaten op die haalbaar zullen zijn op de gladde houten banen van de velodromes. Zoals altijd doe ik 6 pendelproeven met dezelfde druk. Ditzelfde herhaal ik bij steeds 1 bar hogere druk.
De hele set proeven doe ik zowel op de gladde tegelvloer als op de asfaltgoten. Totaal zijn het dus 60 pendeltests. Van de 6 proeven per druk schrap ik de langste en de kortste pendeltijd en neem het gemiddelde van de 4 resterende proeven. De tijd in seconden wordt tot 1 cijfer achter de komma berekend.


De resultaten
Eerlijk gezegd stelt de Schwalbe One me wat teleur. Je zou verwachten dat de One sneller is dan de Ultremo ZX. Dat blijkt niet het geval. Op de tegelvloer is de Ultremo ZX duidelijk sneller. Op de asfaltgoten is de snelheid precies gelijk.

Wederom blijkt dat het keihard oppompen van banden geen snelheidswinst oplevert. Op 11 bar, de maximum druk volgens Schwalbe, loopt de One trager dan op 10 bar. Op de asfaltgoten is de snelheid  bij 10 bar precies gelijk aan de Ultremo ZX. De nieuwe One is wel de betere band waar het gaat om levensduur en lekbestendigheid. De Ultremo ZX is heel lekgevoelig bij natte omstandigheden. Eén keer stevig remmen in de bocht en de Ultremo ZX is doorgesleten. De One doet dat veel beter.

Mijn advies
De Schwalbe One 23 mm is een snelle band met een lange levensduur en een goede lekbestendigheid. Voor het (406) voorwiel en (559) achterwiel van de DF en DF XL is dit een goede band. De versies van 25 en 28 mm zullen zeker lichter lopen maar zijn niet, Bastiaan Welmers  merkt dit terecht op, verkrijgbaar in 406 en 559 maat. Deze bredere versies zullen zeker sneller en in elk geval iets comfortabeler zijn dan de 23 mm versie. 
Voor de Quest is de nog een fractie snellere Schwalbe Shredda 50 mm de betere band. Het iets grotere frontale oppervlak speelt in de Quest, zeker met wielstroomlijnkappen, geen rol. Voor toeren is dit, naast de F-lite, een heel snelle en super comfortabele band. Vind je dat de stuuruitslag teveel wordt beperkt, dan is er de iets tragere 40 mm brede variant. Het is best bijzonder dat een brede en relatief zware toerband als de Shredda nog iets lichter loopt dan een smalle gespecialiseerde raceband.
Smalle banden lopen vooral in het winterseizoen trager, bredere banden hebben daar veel minder last van. Zo is een Quest XS met F-lites en Super Moto in de winter sneller dan een DF met 3 Schwalbe One banden. Zelf rij ik uitsluitend met F-lites en Super Moto, een heerlijk comfortabele en ook heel snelle combinatie.

Alternatief
Er is een snellere versie van de Continental GP4000S II in de maak. Deze band wordt in april leverbaar en zal ik via Hans van Vugt van Elan voor een test beschikbaar krijgen. De resultaten zullen hier worden gepubliceerd.





13 opmerkingen:

Clément zei

Hello Wim,

Thanks a lot for sharing the results of the tests.
On my DF, I have the Schwalbe One on the 3 wheels and I think they are best among the tires that fit this velomobile. They are the more comfortable than the Durano or the Conti GP. They have much less grip than the Conti GP and that's the main reason why it is so easy to block a wheel when slowing down in a curve; when this happens, a large part of the rubber is off, but it's not as bad as on the Ultremo ZX.
When it's cold, they are slower, but they are still the fastest one among the narrow tires. Anyway, on my XS, I could put the F-lite and the SuperMoto during the winter and I was faster thanks to them; I wish such tires could fit on the DF.

Clément

tetetetelacourse zei

Hoi Wim,

Interessante test en conclusie.
Ik ga zeker een paar One's bestellen want een iets duurzamer alternatief op de Ultremo ZX is zeer welkom. Nu rijd ik Durano's voor en een Kojak achter. Dat rijdt ook wel lekker maar de absolute snelheid is er toch niet. Kruissnelheid is nu rond 50 en dat vind ik eerlijk gezegd wat tegenvallen. (Ik zal maar weer eens wat meer gaan trainen)

Heb je trouwens een hypothese waarom extra druk niet tot hogere snelheid leidt ? Ik heb er wat over zitten prakizeren maar kom niet tot een mogelijke verklaring.

Groet
Rudolf.

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
50 km/u kruissnelheid, is dat niet wat overdreven?
Ik denk dat een te harde band alle vering en demping uit de band haalt. Dat betekent dat de body van de fiets of in dit geval de pendel, in trilling raakt. Die trillingen remmen blijkbaar nogal.

tetetetelacourse zei

Wim
Neu, bepaald niet overdreven (fitte vent in erg snelle velomobiel). Maar ik bedoel duidelijk niet gemiddelde snelheid, maar de kruissnelheid.
Op een rechte weg (in het vrije veld) fietsen en dan een snelheid fietsen die je een uur kan volhouden. Voor een velomobiel goed te doen.

Met de Ultremo's zat ik steeds 5 km/u sneller, maar inderdaad snel lek, dus de One zou een goede kunnen zijn.

Groet
Rudolf

Quezzzt zei

Wim die Shredda's zijn nu natuurlijk erg interessant geworden gezien je blijkbaar niet eens het comfort van een houten band hoeft te trotseren voor een lage rolweerstand.

Maar hoe is jouw kijk op de wangen van die bandjes ? Kunnen ze een beetje tegen de wielkasten van een Quest ? ( dwz denk je dat ze gelijk/beter of slechter presteren dan de F-lites ? )









Wim Schermer zei

Quezzzt,
De Shredda 50 loopt bij hogere temperaturen mooi licht. Bij lagere temperaturen is de F-lite sneller.
In het begin versleet ik de wangen van de F-lite te snel. Ik loste dat op door de wangen in te smeren met Bison rubber repair.
Theo van Velomobiel.nl heeft mijn stuurstangen iets verplaatst. Verder heb ik alle mogelijke plekken waar de F-lite kan aanlopen mooi rond gemaakt. Uiteraard denk ik tijdens het sturen goed na hoe ik stuur. In ieder geval verslijt ik nu de wangen van mijn F-lites niet eerder dan het loopvlak.

Heb je met de iets smallere 50 mm Shredda toch last van snel versleten wangen, dan is de 40 mm Shredda een goed alternatief.
Groeten,
Wim

Gerrit Govaerts zei

Ik ben benieuwd naar die Conti's : waarschijnlijk met V-Ply karkas . Dit zou de voordelen bieden van radiaal en nog eens 15% rolweerstand minder dan de al erg snelle Conti GP S.
Wat ik ook graag eens getest zou zien is de invloed van camber op RR . Ik dacht dat er op de King Cycle blog ooit eens iets vermeld was van tot 20% verhoging indien je onder de 10 graden bleef .

Corn Dolly zei

Duidelijke test. Dank!
Marloes heeft Schwalbe one 23-451 voor op de roets liggen. Ietsje zwaarder. Omleggen was idd erg makkelijk. Staan op 7,5 bar.
Conclusie duurzaamheid is wat voorbarig, maar wel te verwachten op basis van V-guard lekbescherming. Verder heeft Clement al meer praktijk ervaring.
Ik zie de One meer als goede wedstrijdband voor de DF. De bodemvrijheid wordt wel erg onpraktisch met een 23 mm band in het dagelijks verkeer. Tenzij de voetenbakjes worden open gezaagd.
Ook blijkt de standaard Quest voorpoten in de DF gebruikt te worden. Dat is geen onverdeeld genoegen op klinkerwegen met keiharde 23 mm banden....

Op de roeifiets blijkt een voordeel van deze band dat er meer ruimte tussen de band en spatbord is. Geen vuilophoping en extra weerstand of kans op lek. Ook het stuurgedrag is directer doordat de fiets iets meer voorover is komen te staan in vergelijk met de dikkere Primo Comet.

Bastiaan Welmers zei

Hoi Wim,

Leuke resultaten, de 25 of 28mm variant van deze band zou zeker nuttig zijn, helaas zie ik op de Schwalbe site dat voor 406 velgmaat alleen de 23mm beschikbaar is...

Groeten, Bastiaan

questikel zei

Hi Wim,

Ik was aan het zoeken naar een totaal overzicht van banden die jij (ooit) heb getest. Bestaat dat ook? Ik zou een keuze willenmaken tussen durano 35-559
marathon 40-559
kojak 35-559
marathon+ 35-559
conti grand prix 28-559
conti sportcontact 32-559
conti sportcontact 42-559
Heb jij advies voor mij? Mij gaat het vnl om snelheid alhoewel lekbestendigheid bij klein verschil dan weer het voordeel krijgt.

Hgr Peter

Anoniem zei

Dag Wim,

Gevonden:


28-406 (20 x 1.10)
Schwalbe Pro One (2016). Begrijp dat je druk bent, maar ben erg benieuwd!

Met vriendelijke groet
Benny

Wim Schermer zei

Als je me twee van die banden opstuurt ga ik ze testen.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hallo Wim,

De Schwalbe one 406-28 staat alleen nog maar op de website, maar was nog niet leverbaar volgens Ymte. Als ik ze heb laat ik het je wel weten. Hopelijk voor CV, ik heb Schwalbe NL ook maar vast gemaild.

Met vriendelijke groet,

Benny