woensdag 18 november 2015

Velgen, breed, breder breedst, een pendelproef


De breedte van velgen beïnvloedt op diverse manieren de rijeigenschappen van onze velomobielen.
De rolweerstand is een factor, maar ook de stuureigenschapen en het comfort. Smalle velgen van 19 mm worden in principe gebruikt voor buitenbanden van 23 tot 28 mm. Bredere  velgen kan wel, maar het weinige comfort dat deze smalle bandjes bieden wordt nog minder. Ook neemt de kans op 'snakebites' toe omdat de hoogte van de band boven de velg lager wordt. De rolweerstand met de smalste banden neemt met 25 mm velgen heel licht toe. Er is dus geen reden om smalle banden op brede velgen te zetten.


Bredere banden, zeg vanaf 35 mm en hoger, kunnen wel succesvol op bredere 25 mm velgen worden toegepast. Vanaf 40 mm en breder lopen deze banden meetbaar lichter dan op 19 mm velgen. De stuurprecisie verbetert met brede velgen zeer duidelijk. Bij 3,5 bar en een 19 mm velg begint de F-lite in snel genomen bochten te zwabberen. Bij 25 mm velgen is bij 3,5 bar dit effect volkomen afwezig.
Omdat de recentere 25 mm velgen zelfs lichter zijn dan de vroegere 19 mm velgen, is de 25 mm velg min of meer de standaard geworden.

Maar wat gebeurt er als we nog bredere velgen gebruiken? Hans van Vugt van Elan spaakt twee 32 mm brede velgen om een Sturmey Archer trommelremnaaf en stuurt ze me toe. Weegt een 25 mm velg met trommel 892 gram, de 32 mm velgen wegen ieder 1149 gram. Het zijn wel heel robuuste exemplaren die er overigens heel fraai uitzien. De buitenmaat van deze velgen is 38,4 mm. Ik leg F-lites om met daarin latex binnenbanden. Dat gaat met flink wat moeite. De superbrede velg heeft een diameter van 42,4 cm tegen een 25 mm velg 41,9 cm. De temperatuur in de garage is 18,3 graden C en dat is te laag om vergelijkbare metingen te doen. Met een ventilatorkachel die ik eerder voor dit doel kocht breng ik de temperatuur op 20 graden C.



De pendel gaat 72 seconden heen en weer. De F-lite om 25 mm velgen pendelt 72,3 seconden gemiddeld over 6 metingen. Dat verschil is dus verwaarloosbaar. Dan probeer ik dezelfde proef te doen met Michelin radiaal banden. Helaas mislukt dat omdat de buitendiameter van de velgen te groot is. Michelin radiaal banden gaan al moeilijk op een 25 mm velg en dus helemaal niet op de grotere brede velgen. De F-lite op een 25 mm velg wordt bij 5 bar 53 mm breed, op een 32 mm velg worden ze zelfs 56 mm breed.

De conclusie is glashelder. Bredere velgen dan 25 mm leveren geen snelheidswinst op. Ze vergroten wel de draaicirkel. 

9 opmerkingen:

Robert-Jan zei

Voor een "grote" jongen als ik zijn die velgen wel weer zinvol. De extra extra sterke velgen zorgen mogelijk voor minder spaakbreuk. Momenteel rij ik met een extra-strong setje van Velomobiel.nl, maar ook daar breekt nog weleens een spaak. Echt bomb-proof heb ik nog niet gevonden.

Wim Schermer zei

Hi Robert-Jan,
Grappig dat er zoveel verschil is. Ik heb in mijn zes questen en 130.000 km ooit één gebroken spaak gehad. Ik ben wel wat lichter dan jij maar heel langzaam fietsen doe ik toch ook niet.
Mogelijk speelt een rol dat mijn fiets in een verwarmde garage staat. Corrosie krijgt zo geen kans en daardoor ontstaat ook geen speling rond de spaakgaten.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Als ik het goed begrijp is er nu 1 serie met combinatie getest van banden en velgbreedte? Als dat zo is, kun je niet in zijn algemeenheid zeggen dat bredere velgen geen snelheidswinst opleveren.

Mvg,
Frits de slager

Wim Schermer zei

Frits,
In principe heb je gelijk dat één test niet alles zegt. Maar mijn ervaring met het testen van honderden banden onder veel verschillende condities, bij vrieskou, op gladde ondergronden en asfaltgoten, zegt me dat er geen grote verschillen bij andere banden zullen optreden.
Pas als er duidelijk een snelheidswinst zou zijn behaald, zou ik verder gaan testen. Dan moeten de velgen eerst wel worden afgedraaid, ze zijn nu voor alle banden, m.u.v. de F-lite, te groot.
Groeten,
Wim

VeloTeĵo zei

Met mijn Strada ook veel spaakbreuk in voorwielen en achterwiel, zowel met de standaard smalle als de standaard brede velgen. Ik wijdt het ook aan mijn gewicht, veel bagage (kilo of 10) en het bochtige parkoers dat ik dagelijks rijd. De laatste tijd beginnen ook de spaakkoppen door de velg te slijten na zo een 23.000 velgkilometers. Ik ben dus ook wel benieuwd naar die extra brede velgen! Dus interessante test!

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Wel of niet spaakbreuk heeft vooral met het bochtenwerk te maken. In snel genomen bochten, vooral als de weg geen verkanting heeft, zet enorme dwarskrachten op de wielen. Wim, jij rijdt veel lange ritten die vergeleken met de ritten van anderen relatief weinig bochtenwerk kennen. Dat scheelt echt heel erg veel. VeloTeo (en ik en anderen) hebben veel meer bochtenwerk. In mijn geval zelfs zoveel dat het aerodynamische voordeel van mijn Quest tov van mijn tijdritfiets daar voor 2/3 mee teniet gedaan wordt: waar de Q rechtuit 30% sneller is, is ie dat op woon-werk ritten hooguit 10%. Bochtenwerk en daarmee samenhangende tempowisselingen.

Tire Maniac zei

Since you mentioned the michelin radial tyres, some comments concerning these:
The michelin 45/75R16 is made for a hookless motorcycle rim with 34 mm inner width. It does not run properly on narrow bicycle rims.
Our own pendulum testing indicates a more than 10% improvement of the radial tyre when going from 25 mm to 35 mm (inner width) bicycle rims.

Tire Maniac zei

Since you mention michelin radial tires - the 45/75R16 is made to run on hookless motorcycle rims with 34 mm inner width. It does not run well on narrow bicycle rims.
Our own pendulum testing shows more than 10% improvement in rolling resistance when mounting the michelin radials on 35 mm instead of 25 mm bicycle rims.

Wim Schermer zei

The Michelin does indeed not properly run on narrow bicycle rims. From 25 mm and up it works great. Indeed the best is 35 mm. We found that it gives a little more speed. The 2013 World Speed record at Battle Mountain of 134 km/h with Sebastian Bowier is done with Michelin radial tires from 2009 and 35 mm rims.
The 2009 tires are more than 10% faster than the tires from 2011 and 2013.