vrijdag 15 april 2016

Symposium HAN Automotive

Na een ontspannen rit op de Autopilot arriveer ik ruimschoots op tijd in Arnhem. De Tesla rij ik achteruit de hal in. De VeloTilt gaat van het dak af en komt naast de Tesla te staan. Meteen stromen er groepen belangstellenden op af en hoewel ik geen spreker ben op het symposium krijg ik ruimschoots de tijd om informatie te geven.


Frank van der Laan is aanwezig en zijn DF staat prominent vooraan in de hal. Naast de VeloTilt staat er de WMZ3 van Wijnand Zwart. De lezingen gaan allemaal over mobiliteitsvormen tussen de fiets en de auto. Vermakelijk is de lezing van een vertegenwoordiger van Pon, de importeur van onder meer Volkswagen. De heer Gense van Pon vertelt dat in de toekomst alle auto's 'online' zullen zijn. Hij wijdt geen woord aan Tesla waar het 100% online zijn al vier jaar realiteit is. Het is ook niet prettig te moeten vaststellen dat de hele Duitse autoindustrie de boot met elektrisch rijden volledig heeft gemist. Het is ook nogal wat dat een Amerikaanse software jongen, Elon Musk, met 350.000 verkochte Tesla Model 3 elektrische auto's binnen een week, het bewijs levert dat de mensen echt naar elektrisch rijden willen. 


De zaal zit vol met vertegenwoordigers van het MKB, studenten en andere belangstellenden. Het blijkt niet makkelijk om een zinvol vervoermiddel te ontwerpen tussen de fiets en auto. Deels komt dit door de geweldige efficiëntie van de auto industrie. Voor onder de 10.000 euro leveren zij een compleet veilig voertuig voor vier personen, die makkelijk 150 km/u haalt en zelfs nog voorzien is van airconditioning, navigatie, ABS en airbags. Koop een beetje geavanceerde velomobiel, doe er wat leuke extra's bij en je bent ook tegen de tien mille kwijt.


HAN Automotive denkt dat een voertuig tussen de fiets en de auto niet meer mag kosten dan 4000 tot 6000 euro. Langzamerhand wordt de contouren van dit voertuig onthuld. Dan komen de eerste afbeeldingen op het doek. Jack heet het ontwerp en is een .... kantelende driewieler. Waar hebben we dit eerder gezien 😉
Het voertuig kan zelfs op zijn achterkant overeind gezet worden, precies als de VeloTilt.  Als ik later de directeur van HAN Automotive spreek geeft ie toe dat ie wel even moest slikken toen ie de VeloTilt zag binnenkomen.


Jack zou in meerdere varianten kunnen komen, 45, 60, 90 en 130 km per uur rijdend. Het kantelmechanisme wordt in principe hydraulisch. Al met al een leuke middag waar veel mensen met bewondering zowel naar de VeloTilt als naar de Tesla keken.


De thuisreis verloopt even comfortabel als de heenreis. Bij Amsterdam kom ik in noodweer terecht. Een zware onweersbui brengt bliksem en zeer veel regen. Aan de horizon staat in tegenlicht een bloedrode zon die het zicht tot vrijwel nul reduceert. Ik heb veel moeite om de belijning op de weg te zien. Tot mijn verrassing heeft de Autopilot van de Tesla hier geen enkele moeite mee. De radar in de neus fixeert zich op een voorligger en houdt de ingestelde afstand precies vast. De camera bovenaan de voorruit ziet kennelijk veel meer dan ik. Tenslotte zorgen de ultrasoon sensoren rondom dat een veilige onderlinge afstand tussen de auto's in de naastliggende rijbanen gehandhaafd blijft.
Zo is rijden onder extreem slechte omstandigheden toch veilig.

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag,

Mooi verhaal. Wat betreft de kosten van het voertuig, tussen fiets en auto in, denk ik dat het beter is, dat er wordt omgerekend naar kosten per maand. Een DF kost even nieuw veel als een kleine auto, maar per maand veel minder (heb ik thuis verteld toen ik er graag eentje wilde ;-).

Met vriendelijke groet,
Benny

Quezzzt zei

Maar niet iedereen kan electrisch rijden, omdat de hoeveelheid stroom die 14 miljoen opladende voertuigen dan op bepaalde tijdstipen van de dag trekken niet te bevatten groot zouden zijn voor alles wat nu technologisch mogelijk is. Bij een programma van de VPRO was te zien dat nu al ondanks een capaciteitsoverschot op bepaalde tijdstippen dat iedereen opstaat of thuiskomt netwerkbeheerders goed moeten opletten. En dat zijn nu nog maar voornamelijk lichte electrische huishoudelijke apparaten x tientallen miljoenen mensen die ze allemaal tegelijk aan zetten....

En we willen natuurlijk ook nog SNELLADEN met 14 miljoen voertuigen wat het geheel nog veel onmogelijker maakt. Schone technologie komt voor 14 miljoen snelladende voertuigen niet eens in beeld. Al kan jij ( Wim) het wellicht wel met een aandeel van een windmolen af, maar ook daar staat een gascentrale of in praktijk altijd draaiende kolencentrale achter anders krijg je geen stroom als het niet waait...voor 14 miljoen voertuigen zijn windmolens niet eens het begin van een optie. Niet eens als iedereen zijn dak ook nog bedekt met zonnepanelen. Daar heb je meerdere grote kerncentrales voor nodig.

Er zijn nu geen oplossingen voor, de huidige infrastruktuur is leuk voor enkele voertuigen. Die moplossingen komen er wellicht ook niet. Puur electrisch rijden is iets voor een kleine groep vermogende mensen. Zware voertuigen als vrachtauto's hebben er zelfs niet eens iets aan en vergen een bovenleidingsysteem met hooguit accu's om naar een laad/los plaats te rijden. En dat gaat alleen gebeuren als alle andere opties zijn uitgeput ( te duur zijn geworden )

Musk weet dat, maar kan er goed aan verdienen, (relatief) rijke mensen die willen pronken met iets exclusiefs genoeg op de wereld. En exclusief zal het blijven.

In werkelijkheid is de brandstof van nu en de toekomst LNG. (aardgas) Daar kun je bovendien van alles van maken - ook benzine, kerosine, diesel en motor olie, plastics en medicijnen - wat van olie ook kon, en nog veel meer mogelijkheden en betere kwaliteit.

En iedere oorlog waar de EU en Rusland bij betrokken zijn draait in werkelijheid om LNG ( pijpleidingen ) De EU wil af van de afhankelijkheid van Rusland, en Rusland wil dat voorkomen. ( en dat lukt ze goed tot nu toe ) Je moet alleen de wereld willen zien zoals ze is...



Wim Schermer zei

Ik denk dat je te somber bent Quezzzt. De wereld zoals die is gaat qua milieu compleet naar de afgrond. Er blijft bij de huidige opwarming, en als er niks gebeurt ook in de toekomst, geen poolijs meer over. Wij kunnen de dijken wel verhogen, in minder ontwikkelde landen verdrinken ze gewoon. Daar wil ik wat aan doen en rij en doe alles elektrisch of met de fiets.

De ontwikkeling naar elektrisch rijden is onvermijdelijk. Over een aantal jaren wordt iemand die met een fossiele brandstof auto rijdt met de nek aangekeken. Het wordt uiteindelijk goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Steden zullen meer en meer afgesloten worden voor vervuilende auto’s. De techniek om het toenemende aantal elektrische auto’s te laden is geen rocket science. Meer duurzame energie kan worden opgeslagen in stuwmeren, batterijopslag en zelfs ammoniak (maar dan wel gemaakt met zonne- of windenergie). Met een goede besturing van het net met per minuut variabele prijzen zullen de elektrische autorijders hun auto echt niet meer om 18.00 uur volladen, maar bijv. om 14.00 uur als de stroom gratis uit een zonnig Duitsland komt. Of s’nachts om 03.00 uur als het waait en de industrie en de particulier geen stroom afneemt.
De eerste initiatieven met volautomatisch aan- en uitzetten alsmede verhogen en verlagen van de laadstroom op basis van prijs en beschikbaarheid zijn al gestart. Zelfs zouden elektrische auto’s door V2G, Vehicle to Grid, kunnen helpen om pieken af te vlakken.
Laadstations zullen, Tesla is daar al mee gestart, zijn uitgerust met grote accupakketten. Die accu’s worden continue met een relatief lage laadstroom geladen en kunnen elektrische auto’s met gelijkstroom razendsnel laden. Dit alles zonder het net over te belasten.

Nu alleen nog zien te voorkomen dat waterstof nog langer wordt gepromoot. Waterstof heeft, van well to wheel, een lager rendement dan benzine of diesel. En voor het maken van waterstof wordt, door de extreem hoge temperaturen waarbij dit gemaakt wordt, in 95% van de gevallen gebruik gemaakt van kolen of gas.

Musk verdient niks met zijn activiteiten, is ook niet zijn doel. En willen we echt van oorlogen af, dan moet het gebruik van fossiele brandstoffen zo gauw als mogelijk worden beëindigd. Dan is er weinig meer om voor te vechten.

Quezzzt zei

Dat laatste ben ik 100 % met je eens Wim !

En ik ben ook niet tegen electrische auto's ( ik rij dagelijks electrische treinen en weet welke voordelen electromotoren hebben ) maar zie wel in dat niet iedere auto electrisch kan worden zonder enorme veranderingen aan het stroomnet en krachtcentrales.

Maar wellicht moet die capaciteit toch worden vergroot, grootschalige robotisering/digitalisering loopt immers ook op stroom.

Punt voor mij persoonlijk is dat ik geen electrische auto kan betalen en indien die wel in bereik zouden zijn nog steeds niet mijn caravan mogen trekken ( ik denk dat dat teveel stroom tegelijk uit de accu's trekt en die daarmee beschadigd ) En ja Tesla heeft nu een model waarvan wordt gezegd dat die wel aanhangers mag trekken en de caravan branche ziet de bui wel hangen met al die electrische/hybride auto's en onderzoekt hulp accu pakketten in de caravan en zelfs electrische aandrijving van de caravan. We zullen zien wat dat brengt.

Qua somberheid vraag ik mij meer af dat als de robotisering en digitalisering ( zelfrijdende auto's en vrachtauto's zijn daar deel van ) grote aantallen mensen werkloos maakt, wie de geproduceerde goederen dan gaat consumeren...mensen zonder geld kunnen niet consumeren. Zonder consumerende mensen stort de industrie en retailbranche in. Steven Hawking voorzag 2 scenario's en 1 daarvan, de welvaart eerlijker delen hoort niet echt tot wat de mens tot nu toe liet zien. Maar logica dicteert wellicht dat eigenaren van industrie er ook niets aan hebben als ze steeds minder producten kunnen afzetten. Wederom zullen we moeten zien wat de toekomst brengt.

Maar ook velomobielen verkoop je beter aan mensen met een goede baan en een zekere mate van welvaart :-))

Reinier | Intellifiets zei

Ik geloof dat 100% elektrisch rijden niet de definitieve oplossing zal zijn. Het grote probleem is de accu: die is veel te zwaar en het opladen duurt te lang. Qua gemak lever je behoorlijk in ten opzichte van de diesel/benzine auto. En ook belangrijk, zoals Quezzzt al zei, het huidige elektriciteitsnetwerk is er totaal niet op berekend dat Miljoenen Nederlanders hun auto opladen.
Ik denk dat duurzaam opgewekt waterstof of een synthetische (vloeibare) brandstof meer kans maakt. Zeker in combinatie met een veel lichtere auto dan nu gebruikelijk.
Maar de grootste kans is dat er niet substantieel iets zal veranderen. Benzine en diesel zullen nog tientallen jaren belangrijk blijven. Olie genoeg op de wereld. Alleen de CO2 uitstoot is een probleem.

Maarten zei

Ik heb er voor Ligfiets& wat aan gerekend. Met de totale afstand die we in Nederland met personen-auto's afleggen, als je aanneemt dat alle elektrische auto's de efficiëntie van een Tesla S hebben (welbeschouwd een grote en zware auto, waarschijnlijk kan het efficiënter), dan neemt het elektriciteitsverbruik met ongeveer 20% toe als we nu overstappen. Let wel, dat is dus vier maal zoveel als er nu aan duurzame energie in Nederland beschikbaar is. Getallen zijn bij het CBS op te halen als je me wilt controleren.

20% meer lijkt weinig, maar een groot deel van de energie wordt door bedrijven en industrie gebruikt. Voor een normaal huishouden is forensen met een elektrische auto waarschijnlijk een verdubbeling van het elektriciteitsverbruik. Of de kabels in woonwijken dat kunnen hebben weet ik niet. Je zal zeker iets moeten doen met intelligent laden, zodat niet alle auto's tegelijk beginnen. Je zal vast files op het elektriciteitsnet krijgen.

Wim Schermer zei

Dag Reinier,
Een accu is wel zwaar, maar als ie onder de auto hangt merk je er niks van. Het opladen duurt met een Tesla helemaal niet lang. In 20 minuten laad je ruim 200 km. Je kunt na twee uur rijden nauwelijks een kop koffie drinken en je kunt al weer verder.
Ik rij elk jaar naar de Spezi in Germersheim. Die 1100 km rij ik met de Tesla in één dag heen en weer.
Het huidige elektriciteitsnetwerk is nu ook al geschikt om veel meer elektrische auto’s van dienst te zijn. Weet wel dat voor iedere liter benzine die wordt geraffineerd 1,6 kWu elektriciteit wordt verbruikt.
Met die elektriciteit kan beter een elektrische auto worden gereden. Heb je geen CO2 uitstoot.
Die raffinaderijen gebruiken immense hoeveelheden energie, deels van het net, deels uit de olie.
Als er dus niet geraffineerd wordt kan die stroom zelfs vandaag al geleverd worden aan miljoenen auto’s.

Duurzame waterstof bestaat niet. Om waterstof te maken heb je krankzinnig veel energie nodig.
Dat kan wel uit duurzame bronnen, maar met een rendement van nog geen 20% kun je die duurzame stroom beter gebruiken om water in stuwmeren omhoog te pompen. Dat gebeurt met een rendement van 80%, 4x zo hoog als omzetten naar waterstof. Weet ook dat een waterstof tankstation 2 miljoen euro kost en maar 24 auto’s per dag kan tanken. Waterstof in een tank, zelfs als die van RVS is, verdampt in een paar dagen.

Benzine en diesel zullen in rap tempo minder belangrijk worden. Als de effecten van de CO2 uitstoot echt in rekening worden gebracht, dat gebeurt nu helemaal niet, dan worden benzine en diesel onbetaalbaar. Accu’s worden elk jaar 14% goedkoper en krijgen 8% meer capaciteit.
Binnen enkele jaren worden accu’s zo goedkoop dat er betaalbare auto’s komen met een bereik van 300 tot 500 km. Fossiele brandstoffen zullen dan om puur economische redenen niet langer zinvol zijn.

Wim Schermer zei

Dag Maarten,
Je gegevens kloppen. Ik heb in mijn antwoord aan Reinier al verteld dat het maken van brandstof 1,6 kWu per liter benzine kost. Als je die elektriciteit rechtstreeks gebruikt voor de elektrische auto is er geen enkel probleem om direct over te schakelen. Het duurt nog wel even voor de elektrische auto met rond 400 km bereik echt betaalbaar is. Maar dat dit gebeurt staat onomstotelijk vast.

Er zijn immense besparingen mogelijk op energie. Vervang bijv. in de helft van de Nederlandse huizen de CV pomp van 80 Watt voor een modern magneetpompje van 8 Watt. Levert dezelfde opbrengst. Dit levert 265.000.000 miljoen euro besparing op, elk jaar weer. Dit is het verbruik dat met 160 grote 2 MW windmolens moet worden opgewekt.

Ook in de industrie zijn deze gigantische besparingen mogelijk. Dat de industrie dit niet doet wordt veroorzaakt doordat elektriciteit voor de industrie vrijwel niks kost. De particuliere verbruiker betaalt ruim 15 cent per kWu aan energiebelasting en BTW. De industrie betaalt 0,00005 cent per kWu, helemaal niks dus. Als de werkelijke CO2 schade aan de industrie in rekening wordt gebracht zal de industrie binnen enkele jaren tot 80% gaan besparen.

Ik heb inmiddels nogal wat ervaring met energiebesparende maatregelen. Als ik bij een willekeurige particuliere woning binnen stap, heb ik binnen 10 minuten een halvering van het energieverbruik geïnventariseerd.
Dit betreft dan verlichting, verwarming, zonnepanelen, zonneboiler, warm water, isolatie en wat al niet meer. De benodigde investeringen hebben een terugverdientijd van 6 tot 7 jaar. Toch begint vrijwel niemand daar aan.

Wij wonen in een huis van 1300 m3, 3 tot 4x zo groot als een eengezinshuis. Wij hebben geen gasaansluiting meer. Daarnaast rij ik 20.000 km per jaar met de Tesla. De - duurzaam opgewekte - elektrische energie voor verwarming, koeling, koken, wassen, douchen en voor de Tesla kost ons 160 euro per maand. Het wordt tijd dat mensen zich eens bewust worden van de krankzinnige verspilling waarmee iedereen bezig is.

Jan Holtland zei

Ik ben met Wim Schermer eens dat je te somber bent Quezzzt. Natuurlijk zijn er best nog een hoop zaken op te lossen bij de overgang naar een CO2 neutrale samenleving. Maar zoals Wim aangeeft is er nu ook al een heleboel mogelijk, zeker als je de mogelijkheid hebt voor het plaatsen van voldoende zonnepanelen voor met name verwarming en mobiliteit. Dit jaar verwacht ik onze gasaansluiting ook te kunnen beeindigen.
Laten we onze denkkracht inzetten om resterende problemen op te lossen in plaats van oplossingen tegenhouden. We zien de laatste maanden enorme koerswijzigingen van invloedrijke kapitaalkrachtige organisaties, zoals energie- en autosector. Dat geeft een flinke verschuiving van tegendenkers naar meedenkers. Ik ben er optimistisch over hoe groot de gevolgen daar van gaan zijn.

Klaas V. zei

Ik denk dat Wim gelijk heeft, en vroeger of later een auto elektrisch zal zijn.

NU is die auto duur: maar dat komt m.i. vooral om de aantallen van die auto's die nu gemaakt worden en de kosten van een accu pakket.

Kijk eens naar de extreme complexiteit van een verbrandingsmotor, versnellingsbak, koeling ervan, enzovoorts. Dat is alleen maar goedkoop te maken door er heeeeeel erg veel van te maken. Het is niet voor niets, dat een verbrandingsmotor vaak door meerdere auto fabrikanten gezamenlijk wordt ontwikkeld. En daarbij zie je ook steeds vaker start/stop of zelfs hybrides... Dan betaal je voor alletwee de aandrijvingen.

Daarbij is elektromotor + vermogenselektronica die nodig is eenvoudig te noemen. elektromotoren met een rendement van >> 90% zijn er al vele jaren. Vermogenselektronica: zelfde. Het accu probleem: Tsja, dat is inderdaad nog een flink punt. Nog steeds zijn accu's veel te zwaar, veel te duur en hebben niet te vergeten een behoorlijke ecologische voetafdruk (het kost veel energie om ze te maken)

Wat echter WEL een probleem is dat bij het elektrisch rijden m.i. het concept auto niet wordt aangepakt. het is doodzonde, dat een elektrische auto er van de buitenkant en qua gebruiksdoel er net zo uit gaat zien als een auto uit het luxe segment.
Wat weegt een (overigens mooie) Tesla? Waarom kan de sport uitvoering überhaupt "aan"? Waarom weegt dat ding 2108 kg (!!!). Mijn Daihatsu Cuore weegt nog geen 700 kg, ter vergelijking....

Het zou het beste zijn, om ALS er auto's nodig zijn, het concept ervan drastisch anders zou moeten worden. En dat kan ook prima met huidige technologie. We moeten van een auto naar een voertuig. Daarmee bedoel ik een ding met dezelfde functie (max. 100 km/uur? is snel zat voor 99% van de ritten), zeer licht en extreem gestroomlijnd.

Kijk eens hoe die WMZ3 er uit zit (mooie website!). Simpel in elkaar gelast buizenframe, een ongetwijfeld niet briljant schone en/of zuinige 4-takt ééncilinder, en toch 1:70 bij mooi weer en 80-90 km/uur. Dus nogmaals: het kan gewoon vandaag, en betaalbaar ook nog eens.
het probleem is alleen, dat het "publiek" er niet aan wil, en de autofabrikanten er (dus) ook geen brood in zien.

Wim Schermer zei

Dag Klaas,
De accu’s zijn zwaar en duur. Maar met een tempo van 14% prijsverlaging per jaar en 8% capaciteitsverhoging gaat het snel de goede kant op. De 85kWu accu onder mijn Tesla kostte in 2013 nog 30.000 euro. Die kost over 3 jaar nog ‘maar’ 10.000 euro. 85 kWu is voor een kleinere en lichtere auto niet nodig. Met 50 kWu en zeker met de nieuwe Model 3 van Tesla met een CW waarde van 0.21 zal ook ruim 300 km bereik worden gerealiseerd.

De meeste mensen willen een goed uitziende auto. Het succes van de Tesla is goeddeels te verklaren door het mooie uiterlijk. Dat ie elektrisch is, is voor nogal wat mensen niet eens van het grootste belang. Een grotere sterk geconstrueerde auto is veiliger en stabieler op de weg. Ik geef graag toe dat een klein autootje ook overal komt. Maar bij een botsing is een Tesla aantoonbaar de veiligste auto die er bestaat. Zeker ongevallen waar een personenauto tussen twee vrachtauto’s wordt gemangeld kun je maar beter in een Tesla zitten dan in een Daihatsu Cuore.

De bouw van Tesla’s Gigafactory, waar vanaf eind dit jaar de huidige totale wereldproductie van accu’s wordt verdubbeld, verlaagt de kosten van accu’s in één klap met 30%. Belangrijk is te weten dat de accu’s ongekend lang meegaan. Nederlandse eigenaren van een Tesla Model S, enkele hebben de 200.000 km al overschreden, hebben nog maar 10% accudegradatie. Nog belangrijker is dat de degradatie de laatste 50.000 km vrijwel nihil is. Stel dat die accu na 10 jaar op 75% van de oorspronkelijke capaciteit is dan kan die accu nog 20 jaar mee als opslag van stroom uit zonnepanelen of balanceren van het net. Na die 30 jaar gebruik zijn de accu’s voor 96% te recyclen.

Het gaat de goede kant op, al hoop ik dat politiek en industriële lobby hun verantwoordelijkheid nu eindelijk eens nemen. Particulieren betalen 23 cent per kWu, de industrie betaalt minder dan 3 cent per kWu. Waarom moet dit een factor 8 verschillen? Het wordt hoog tijd dat de industrie zijn CO2 uitstoot gaat betalen. Vanaf dat moment is er tot 80% minder elektrische energie nodig. Kunnen alle kolencentrales dicht er zijn er nog maar één tot twee gascentrales nodig als de zon niet schijnt en het niet waait.

Raimo Geel zei

Hallo Wim,
Wat wij hier niet voor elkaar krijgen is een standaard accu voor auto's. Zodat het niet uitmaakt wat voor merk je rijdt. In plaats van een kwartier te laden is het een accu wisselen in bijvoorbeeld 1 minuut.
Woon werk verkeer dit kan met een kleinere auto, dan heb je maar 1 accu er in zitten voor afstanden tot 100 km. Zit je veel langs de weg, dan kunnen er bijvoorbeeld 3 gemonteerd worden. En je betaalt het aantal gebruikte kilowatts.

Dit idee zou ook voor electrische fietsen gebruikt kunnen worden. Nu verzint iedere fabrikant een vorm en stekker voor een accu. Als dit een standaard is, kunnen de accu's en laders in grotere hoeveelheden gemaakt worden en daardoor goedkoper. Je zou toch helemaal gek worden als er geen AAA, AA, C & D batterijen zouden zijn? Waarom wel een standaard batterij voor klokken, afstandsbedieningen etc, maar niet voor fietsen en auto's.

Maar doordat autos zelfstandig kunnen gaan rijden is het voor een heleboel mensen niet meer interresant om zelf een auto te hebben, via een app bestel je een auto waarin je aangeeft waar je naartoe wilt en met tien minuten staat het ding voor je deur, bankpas erin en je wordt op plaats van bestemming gedropt en de kosten van de rit worden afgeschreven. Dit is voordeliger als je maar 1 keer in de week boodschappen doet en 2 keer in de maand naar familie.

Zomaar wat gedachtenkronkels, vriendelijle groet,
Raimo

Wim Schermer zei

Dag Raimo,
Tot nu toe is de autoindustrie helemaal niet geïnteresseerd in elektrische auto,s. En als ze ze al maken zijn het meestal hybride auto’s.
Tesla heeft aan alle fabrikanten aangeboden accu’s voor ze te maken. Alleen Mercedes heeft een B-klasse die met accu en motor van Tesla rijdt. Ook heeft Tesla de fantastische SuperChargers langs de Europese wegen aan alle fabrikanten aangeboden.
Geen van de fabrikanten reageert daar positief op.
Tesla doet het nu maar alleen en verkoopt binnen een week 350.000 volledig elektrische Model 3 auto’s. Mercedes, Audi en BMW zien hun marktaandeel 20% dalen. Die daling wordt volledig door Tesla ingevuld. Is dat nu nog in de dure klasse, straks zal ook de klasse van de Audi A4 en BMW 3 serie door Tesla worden beconcurreerd. En dan zal het nog wel eens meer kunnen worden dan 20% marktaandeel verlies voor de gevestigde Duitse merken.

Volledig zelfstandig rijdende auto’s zijn nog wel 5 tot 10 jaar weg. De Tesla’s die nu gemaakt worden kunnen evenwel al heel veel autonome dingen. Zelf sturen, zelf inhalen, op de juiste afstand blijven van een voorligger, zelfstandig een garage in- en uitrijden, volledig automatisch parkeren, het kan allemaal al. Zelf gebruik ik de Autopilot gedurende meer dan 95% van de tijd. Op de snelweg is het 100%.

Quezzzt zei

Dan te bedenken dat onder de eerste gemotoriseerde koetsen al een electromotor aangedreven exemplaar was...meer dan 100 jaar niet succesvol geworden als automobiel.

Ik heb zelf mijn reserves wat betreft accu technologie. Alles met accu's stelt mij meestal al snel teleur door achteruitgaan van de prestaties. En al helemaal bij koude. Ik zie niet in waarom dat voor Tesla's niet zou gelden. Bij sommige autos moet je om die redenen het accupakket ook erbij leasen. Dat is niet zo duur als benzine tanken.

Ik weet in ieder geval wel dat pure electro auto's als ocassion ( restwaarde ) wel een probleempje kunnen krijgen. Wat is zo'n auto nog waard als het peperdure accu pakket versleten is ?



Wim Schermer zei

Accutechnologie stond 100 jaar geleden nog in de kinderschoenen. Toen de ontploffingsmotoren in zwang kwamen kon verder worden gereden. Toen was CO2 nog geen discussie, nu wel.

Dat je eigen accu’s slecht presteren betekent nog niet dan een Tesla ook niet goed presteert. Een Tesla accu is zo goed dat het er naar uitziet dat ie wel 1.000.000 km mee kan. En om te bewijzen dat dit echt zo is, moet je even kijken op:
http://www.daglievemensen.nl/tesla/maxrange.htm
Hier houden heel veel Tesla rijders de degradatie van hun accu bij. Je kunt daar zien dat de maximum degradatie bij 100.000 km en 2 jaar minder dan 6% is. Vervolgens vlakt de curve af naar een degradatie van 1 tot 1,5% per jaar en per 100.000 km. Ook de elektromotoren zijn zo goed dat zij nu al een levensduur verwachting hebben van 1.000.000 miles. Dit is 1.600.000 kilometer. In een Tesla zitten 20 draaiende delen, in een brandstofmotor auto meer dan 1000.

Een topklasse Audi, BMW of Mercedes is al aan zijn tweede tot derde nieuwe motor toe op het moment dat een Tesla aan een nieuwe accu toe is. En weet je wat zo mooi is, als de accu minder bereik heeft om mee te rijden kan ie nog tientallen jaren dienen als opslag van zonne-energie of gebruikt worden om het net te balanceren. En als na, zeg 30 jaar, de accu echt aan zijn eind is dan kan ie altijd nog voor 96% worden gerecycled.

De accu heeft sowieso een garantie van 8 jaar en zal ook daarna zonder problemen doorwerken.
De restwaarde is hoger dan van een vergelijkbare Mercedes, Audi of BMW. Ik kan het weten want ik heb recent een nieuwe Tesla gekocht. De afschrijving bleek even hoog te zijn als een VW Golf.

Bij koude presteert een Tesla maar 10% minder. Dat komt door verhoogde luchtweerstand en hogere rolweerstand van de banden. De accu werkt even goed door een warmtepomp die de verwarming en koeling optimaal regelt. Een Tesla accu kan op het lichtnet worden voorverwarmd, net als de cabine trouwens. Daarna blijft de accu warm en presteert nauwelijks minder dan in de zomer.

Had je niet verwacht Arjan, maar het zit toch echt zo in elkaar.

Jan Holtland zei

Ik rijd een Mitsubishi Miev en na 5 jaar en 45.000 km is de accu 5% achteruit gegaan, dat komt dus aardig overeen met de degradatie die voor een Tesla aangegeven wordt.


Wilco Pompert zei

Beste Wim, ik deel je analyse. We hebben er ook naar gehandeld. Een jaar of 7 geleden hebben we zonnepanelen op ons dak gelegd en we produceren meer dan we gebruiken. Dit omdat we ook zuiniger zijn gaan gebruiken. Lampen aangepast, zuiniger koelkast en veel kilometers per velomobiel, ondanks dat ik een leaseauto heb, die heeft altijd last van lage accuspanning. Ook hebben we toen een hybride auto gekocht. Zo'n electrische auto staat bij mij ook op het wensenlijstje. De huidige tesla is wat begrotelijk, maar het nieuwe model, wie weet..
Verder vind ik het een schandalig dat we in Nederland tot nu toe nauwelijks instaat zijn het aandeel duurzame energie te laten groeien.

kegge13 zei

Hoi Wim,

Heb je toevallig ook ankerplaat van die nieuwe Sturmey-naven gezien? Het gaat mij met name om de corrosiebestendigheid van de remhendel.

groet
Theo

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Nee, ik heb niet naar de ankerplaat gekeken.
Groeten,
Wim