zondag 12 juni 2016

Fiets met ligfiets zijspan


Afgelopen januari krijgt het VeloTilt team een mailtje van Marijke Bolhaar uit Zuid-Limburg. Hun 13-jarige zoon Loek is ernstig gehandicapt en kan onder meer niet lopen of fietsen. Toch wil Loek heel graag mee fietsen. Marijke en haar man fietsen aanvankelijk met Loek op een aanhanger achter de fiets. Dat is minder veilig en Loek kan zelf niet meetrappen. Het is ook niet gezellig om zo te rijden.


Het gezin Bolhaar, Loek heeft drie jongere broertjes, koopt een Smike. Deze fiets heeft een zijspanconstructie en dat rijdt een stuk leuker. Dat leuke is er evenwel snel af. Doordat Loek vrij hoog op de zijspan zit slaat deze snel om, het zwaartepunt ligt veel te hoog. Loek en zijn vader slaan dan ook om en beiden raken gewond. Dat is het moment dat moeder Marijke op zoek gaat naar een veiliger oplossing. Die blijkt niet te koop te zijn, reden waarom de vraag aan ons komt of wij iets kunnen betekenen.


Piet Kunis, Bram Smit en ik ontmoeten Marijke en één van de jongere broertjes van Loek. Wij krijgen de Smike te zien. De zijspan is enigermate vervormd door de eerdere val en moet sowieso worden hersteld. We komen snel tot de conclusie dat het concept van de zijspan wel deugt maar uitgebreid moet worden aangepast om veilig met Loek te kunnen fietsen. De aanpassingen zouden het misschien ook mogelijk maken de benen van Loek mee te bewegen. 



De constructie die we bedenken bestaat uit het verlagen van de zitpositie tot het niveau van een ligfiets. Er komt een nieuw wiel aan de zijspan die via een snaar de trappers gaat aandrijven. Een ketting is niet mogelijk omdat bij een blokkade de aandrijving moet kunnen slippen zonder Loek over te belasten. Het project wordt door de deelnemers van het VeloTilt team belangeloos omarmd. Nu dit geen kosten zal opleveren is het aantrekkelijk om enkele sponsors te vinden. Alligt in Dronten wil de aluminium profielen schenken. Ook Ventisit.nl stelt een passende ventilerende en comfort verhogende drie-laags mat beschikbaar.


De foto’s geven een goed beeld van de constructie. Eind mei komen Loek, zijn broertje en vader de vorderingen bekijken.
Loek past goed in de stoel en ook de andere maten kloppen goed. Wij krijgen duidelijk de indruk dat Loek het wel ziet zitten. Rijden met Loek gaat nog niet, er moet nog een hoofdsteun worden aangepast en de 5-punts gordel waarmee Loek veilig op de stoel wordt gehouden moet nog aangebracht worden.
Wel kan er met Loek's jongere broertje, even gefietst worden en dat gaat uitstekend. Loek bekijkt het op achtergrond met belangstelling.


Wel zien we dat Loek niet soepel is en schatten in dat de 7 mm snaar die we speciaal hebben laten maken, waarschijnlijk zal doorslippen. Ik bestel een nieuwe 8 mm snaar die meer trekkracht kan leveren. Ook verkort Bram de standaard 170 mm cranks tot 100 mm kindercranks. Als de hoofdsteun en de gordelbevestiging is gemonteerd rest nog slechts de reparatie van de ophanging van de zijspan en is het project succesvol ten einde.





In een komende post weer wat info over VeloTilt



18 opmerkingen:

willemveloz@gmail.com zei

Mooi project! Wat mooi om deze jongen en zijn familie fietsplezier te kunnen bieden.

Maarten zei

Mooi project, mooie uitvoering ook. Wellicht nog een afscherming van het achterwiel (van de fiets) toevoegen zodat daar geen vingers tussen komen. Ik zie dat het achterwiel van de zijspan al gesloten is.

Bram Smit zei

Dank je Maarten.
Aan die afscherming heb ik ook gedacht, er is een 3mm. Lexan plaat tussen het wiel en het zitje gemonteerd !
vr.gr. Bram

atrikecalledquest zei

Een mooi stuk werk, mannen !
Zo aan de details te zien zijn er heel wat uren in gaan zitten.

Wilco Pompert zei

Graag wil ik het Velotilt team een enorm compliment geven! Geweldig!

Gert Reilink zei

Geweldig mooi project van jullie. Proficiat voor allen. P.s. de vrijloop zoals die in trapas van de Sinner E Mango zit was misschien ook een alternatief geweest voor Loek?

Wim Schermer zei

Dag Gert,
Een vrijloop gaat niet werken. Loek kan niet zelf trappen maar moet wel bewogen worden. Een harde koppeling met een ketting kan ook niet, het moet als Loek niet meer kan draaien wel kunnen slippen.

Maarten zei

@Bram: dat is een mooie onzichtbare (in elk geval op foto's) oplossing.

Unknown zei


Mooi project voor een goede zaak.
Succes!

De Bobslee zei

Complimenten voor het Velotiltteam!

Wijnandt zei

Mijn petje neem ik diep af voor het grote belangeloze vernuft en vele werk dat jullie in dit project hebben gestoken! De fam. Bolhaar heeft geboft...
Vernemen we nog hoe e.e.a. in de praktijk functioneert? En hoe Loek dit ervaart?

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Jazeker, als de zijspan weer in Limburg is zullen we zeker verslag doen.
Er komt trouwens ook een artikel in Ligfiets& waar dit project mede een rol zal spelen.
Groeten,
Wim

Epco Boerema zei

Complimenten mannen, wat een fantastische samenwerking en bereidheid om de familie te helpen. Een prachtig voorbeeld van betrokkenheid, enthousiasme en saamhorigheid!

Arnold, Hoorn (West-Friesland) zei

Jullie hebben met een mooi stuk werk deze mensen vast heel blij gemaakt. Prachtig om te lezen. Ook leuk dat er materiaal gegeven is door toch kleine bedrijven in de naweeën van de crisis. Mijn complimenten aan een ieder die een bijdrage aan dit project gegeven heeft

Heinz.Ryckoort@rhizo.be zei

Dan gebruik ik daarvoor in de industrie gebruikte slipkoppeling deze is met blaasbalgje te regelen. Hoop dat u hiermee iets kan.

Unknown zei

Geweldige oplossing deze fiets met zijspan voor mij en m'n vrouw met Parkinson. Een elektrische ondersteuning zou helemaal top zijn. Begrijp niet of dit een enke exemplaar is, of ook commercieel gemaakt wordt.

Wim Schermer zei

Dit is vooral een mooie oplossing voor een kind dat je hierdoor in de gaten kunt houden.
Mijn vrouw heeft ook Parkinson en kan niet meer alleen fietsen. Wij rijden nu samen op een driewiel tandem met elektrische ondersteuning, de Vanraam Twinny Plus.

Wim Schermer zei

De fiets met zijspan is wel een standaard fiets, maar het systeem om mee te trappen is speciaal door ons gemaakt. Er zullen er niet meer worden gemaakt.