donderdag 13 oktober 2016

Super Mango inspireert Renault en stroomlijn wielen


De Super Mango van Piet Kunis heeft een zeer innovatieve scharnierende  kapconstructie. De Renault Trezor, een elektrische concept auto, heeft precies zo'n constructie. Piet was er eerder mee dus heeft Renault het misschien wel afgekeken van de Super Mango van Piet ūüėČ


Zoals bekend heeft Piet Kunis zijn Mango voorzien van allerlei snufjes om de fiets mooier, comfortabeler, veiliger en sneller te maken. Er zijn maar heel weinig Mango rijders die een uur lang ruim 45 km/u kunnen rijden in een Mango. Daar komt bij dat Piet al ruim 70 jaar is en dan wordt het helemaal bijzonder.


Dat het nog beter kan bewijst deze serie foto's. Piet rijdt graag, net als ik en vele anderen met de lichtlopende en comfortabele F-lite banden. Daartoe heeft Piet eerder de wielkasten vergroot omdat deze standaard geen F-lites toelieten. Nu heeft ie de wielen zelf gestroomlijnd.


Piet legt zelf uit hoe hij het gedaan heeft:
Ik heb eerst tegen de zijkant van de 25 mm brede velgen (inwendig 19 mm),  11 mm dik sandwich carbon gelijmd en daar tegen op,  de door mijzelf gemaakte 1 mm dikke carbon deksels.
Daardoor liggen de wangen van de 50 mm dikke F-lite’s, nu op het zelfde niveau als de deksels.
De driehoekige ruimte tussen de band en het deksel, heb ik op gevuld met de Velomobielonderdelen.nl “stormstrip”.
Het deksel en de banden liggen nu vrijwel op hetzelfde niveau (in de ultra krappe wielkasten) als de carrosserie.
Op deze manier wordt de luchtstroom zo min mogelijk verstoord, en krijgen we weer iets meer snelheid uit de fiets, zonder dat dit ten koste gaat van de praktische inzetbaarheid.
Wel moet ik nu om de banden op te pompen, de wielen van de fiets nemen, maar dat is maar één inbus-bout.




2 opmerkingen:

VeloTeńĶo zei

Ja Wim, leuk verhaal. En mooie aanpassingen heeft Piet gemaak! Ook vind ik zijn spiegel erg mooi, zijn die te koop ?

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Nee, die spiegel is een unicaat en niet te koop.
Groeten,
Wim