woensdag 1 maart 2017

Comfort onder en met de kap


Zoals wel bekend rij ik nooit meer zonder kap. Het comfort en de extra snelheid zijn voor mij onmisbaar. Een kap heeft niet alleen voordelen, als je wil in- en uitstappen kan de kap een lastig ding zijn, vooral als het flink waait. Zuignapjes houden de kap gemiddeld redelijk op zijn plaats, maar bij de huidige lage temperatuur wordt het plastic minder soepel en houdt de zuignap niet altijd goed. Dit wordt mede veroorzaakt doordat op de plaats waar je de zuignap vastdrukt door je nagel talloze minuscule krasjes ontstaan. Hierdoor komt er na verloop van tijd toch lucht onder de zuignap. 
Ook is de fiets in dit seizoen vaak smerig en dat hindert ook de goede hechting aan de romp.
Polijsten met Commandant nr 4 lost dat wel weer een half jaar op.


Gisteren heb ik een rit van 105 km gereden met windkracht 5 tot 6 en regelmatig in- en uitstappen. 
Een leuke rit waar ik op vier plaatsen in Noord-Holland spullen heb afgeleverd. Niet alleen goed voor het lijf, ook 'verdien' ik hiermee 20 euro verzendkosten.
Tijd genoeg ook om na te denken over een betere bevestiging van de kap vóór op de Quest. Natuurlijk, klittenband moet dit kunnen oplossen. Op de normale 50 mm lusjesband waarmee de kap onder de rand vastzit zet ik een stukje haakjesband zonder lijmlaag van ook 50 mm. Op de Quest plak ik twee stukjes 25 mm breed wit lusjesband en zie daar, in no-time klaar en de kap zit muurvast. Klittenband laat zich namelijk onder zijdelingse belasting niet lostrekken, zelfs niet als het nat is. 


Vooraan knip ik de 50 mm haakjesband in twee stukjes om deze links en rechts van de stormstrip te bevestigen. Nu de kap op 3 punten vastzit, zit ie letterlijk muurvast. Voor in- en uitstappen zijn alleen de twee achterste banden voldoende.


Om de kap tijdens het bezoek van bijv. een winkel even vast te zetten op de fiets kunnen deze klittenbanden ook met twee extra stripjes klitten achteraan worden vastgezet. Blijf ik overigens langere tijd weg, dan zet ik de klittenbanden binnen in de fiets vast via het geopende vizier.
Dat is in de praktijk voldoende veilig, ik heb tenminste nog nooit iemand met zijn armen via het vizier in de fiets zien zoeken naar de bevestiging van de kap.


Wit klittenband op een gele romp, laat staan zwart klittenband, is niet zo fraai. Helaas is geel klittenband alleen te bestellen met een minimum afname van 1000 meter. Ik probeer een stukje wit klittenband met gele acrylaat spuitverf te kleuren. Dat gaat aardig goed, zie ter vergelijking onderstaande foto waar een wit klittenbandje naast twee stukjes geel gespoten band zit. De werking van het klittenband is niet merkbaar minder. Wel moet de laag niet te dik zijn, dan zal de werking wel minder worden.

Wil je ook aan de gang met het goed vastzetten van je racekap, haal dan de zuignapjes van het stukje 50 mm haakjes band. Plak een stukje zelfklevend klittenband op je fiets en je bent klaar. Het 50 mm brede haakjesband zonder kleeflaag is in de webwinkel te koop:


Comfort onder de kap is voor mij heel belangrijk. Ook geluidscomfort is voor mij cruciaal. Ik wil alleen maar in een fiets rijden waar uitsluitend onvermijdbare geluiden tot mij komen. De banden, zeker een Almotion, zoemen rond en boven de 40 km/u. Ik rij altijd met een 70-tands tandwiel voor en dat betekent een hoge kettingsnelheid. Het kettingtandwiel bromt bij zware belasting licht hoorbaar.


Maar meer geluid, nou ja de wind is natuurlijk niet uit te vlakken, wil ik absoluut niet horen.
Ook geluiden van de kap wil ik niet horen en dat hoeft ook niet. Daarvoor is het zaak de kap heel losjes op de rand van het instapgat vast te zetten. Zeker niet vast sleuren, de kans dat er dan carbon van de kap tegen de rand van het instapgat komt wordt groter. Het kan gebeuren dat de liggende deksel toch ergens tegen de rand van het instapgat komt. Gewoon met een stukje schuurpapier de kap ter plaatse wat smaller maken. Doe dit niet met een machine, carbon is dan wel sterk maar het schuurt heel makkelijk weg.


Het vizier mag natuurlijk ook nergens het carbon raken, dat levert een tikkend geluid op. De kap waar ik nu mee rijd, een standaard racekap met Nacaduct, vertoont zo nu en dan een tikkend geluidje. Als ik aan het bedieningspootje trek is het direct weg. Als ik kijk waar het vizier mogelijk tegen het carbon aantikt, zie ik snel een klein slijtspoortje. Eén klittenband rondje, de voorste, zat er al. Ik plak aan weerskanten een tweede rondje lusband erachter en ook iets hoger. Dan werkt het ook als het vizier een stukje openstaat.  Dit lost het getikker op.

10 opmerkingen:

Piet zei

Een paar dagen geleden heb ik het geluid onder de kap gemeten met Alpine MusicSafe voor IOS (iPhone SE). Deze app heeft een goede beoordeling en geeft een betrouwbare indicatie van het aantal decibels. Op normaal wegdek en de iPhone op de wielkap bevestigd kom ik met F-Lites en Almotion op ca. 90 decibel. Op oorhoogte iets lager ca. 85 decibel. Ik vind het geluid niet hinderlijk, maar ga voor de zekerheid toch maar oordopjes gebruiken, omdat de 80 decibel-norm wordt overschreden. Zie hier voor een testresultaat van de app: https://www.naa.nl/nieuws/geluid-meten-met-je-smartphone/. Ongetwijfeld zullen er nu mensen opstaan die beweren dat zo'n app minder betrouwbaar is dan professionele apparatuur. Dat zal ongetwijfeld het geval zijn, maar een afwijking van maximaal 2 decibel is voor mij totaal niet interessant. Ik denk dat een goed app zoals deze er niet zo ver naast zit.

Wim Schermer zei

Dag Piet,
Ik heb eerder metingen gedaan met de iPhone. Jouw waarden komen duidelijk hoger uit dan de mijne. Lees ze maar eens na op:
https://wimschermer.blogspot.nl/2013/11/geluidmeting-in-de-quest.html.
Het is sterk afhankelijk van het wegdek, maar ook hoe stil je Quest is. Mijn Quest is heel stil. Als ik bijv. meet met oude O-ringen om het kettingtandwiel dan meet ik 2 decibel meer geluid dan wanneer ik de O-ringen heb vervangen. En 2 decibel is 66% meer geluiddruk.
Later heb ik de metingen overgedaan met een speciaal daarvoor aangeschafte middenklasse Voltcraft decibelmeter. Daaruit bleek dat er vrijwel geen verschil is tussen de metingen met de iPhone app en de Voltcraft decibel meter. Dat zie overigens wel vaker. Veel apps met medische tests blijken betrouwbaarder met de app dan met speciaal ontwikkelde apparatuur.
Voor mij is volkomen duidelijk dat rijden met een kap op voor de oren zeer veel beter is dan met 96-100 Decibel in de vrije lucht rijden.

rob, nieuwegein zei

De aanschaf van de Quest was een goede keus, maar de aanschaf van de kap een nog betere. De eerste winter reed ik zonder kap, maar kan nu niet meer zonder. Vooral tijdens het weer van de laatste paar weken is de racekap een zegen. Heerlijk droog en uit de wind. De zuignappen doen overigens uitstekend hun werk.

Wim Schermer zei

Dan hoort men het eens van een ander! 😉
De zuignappen doen het beter op de gespoten velomobielen. Ik heb nog een Quest met gelcoat en daarin komen makkelijker krasjes. Maar inderdaad, zonder kap nooit meer.

k. vsteenhouder zei

Heel knap dat je in zo ding op vakantie gaat, ik zou het niet kunnen. Ik rij liever in mijn kia die ik vorige week bij de autogarage heb opgehaald.

Wim Schermer zei

Ik rij ook in een auto, niet een Kia maar een Tesla Model S. Toch maak ik alle ritten die in een velomobiel gemaakt kunnen worden met de velomobiel. In een Kia ... nee, laat maar.

Willem Jan Coster zei

Na vierenhalf jaar en een 70.000km zonder kap te hebben geQuest fiets ik nu sinds kort in een Quest met demontabele Schermer racekap (Q450). Alleen heb ik in de eerste anderhalve maand na aanschaf de kap maar zelden gebruikt. Vanwege de herrie. Op glad wegdek geen probleem maar op ruw wegdek tikkerde het vizier tegen de kap en de schuimrubberen nopjes van de kap rammelden tegen de smurfenmuts van de fiets. Vorig weekeinde heb ik dit opgelost. Een 5mm smal strookje lusjesband aan de bovenrand-binnenzijde van het vizier en een trekband aan de binnenzijde die de kap wat voorspanning geeft zodat ‘ie strak over de smurfenmuts zit. Hiervoor heb ik een ca. 40cm lange strook lusjesband dubbelgevouwen (lijmkanten tegen elkaar) en twee strookjes haakjesband aan de binnenzijde van de kap ter hoogte van de noppen. Afhankelijk van hoe ik de trekband over het haakjesband plak kan ik de voorspanning wat variëren. Het was maar een probeersel met restjes klittenband waar ik eigenlijk weinig van verwachtte maar het werkt opvallend goed en blijft boven verwachting goed zitten. Wellicht is de demontabele kap wat flexibeler dan een niet-demontabele en heb je dit probleem niet met de niet-demontabele kap. Wat ik in elk geval niet wilde is de kap strak zetten door de noppen dikker te maken, hij past nou erg mooi over de smurfenmuts en dat wilde ik niet verstoren door de kap breder uit te drukken. De afgelopen dagen heb ik met veel plezier de kap gebruikt maar in zomerweer zal ik toch wel open rijden. Denk ik, want wel jammer is dat ik dan geen BNR nieuwsradio meer kan luisteren en zoals nu en weer de Alpine oordopjes in moet doen tegen het windgeruis.

Quezzzt zei

Kap of geen kap alles boven de 80 db is te hoog. Alles boven de 85 db veel te hoog.

Gehoorschade van lawaai boven de 85 db is sluipend, onomkeerbaar en stapelt met gehoorverlies door veroudering.

Gewoon oordopjes gebruiken. Vooral rijders die uren fietsen.

Wim Schermer zei

Een goed onderhouden Quest, rijdend op gemiddeld asfalt, onder een kap van Velomobielonderdelen.nl levert bij 40 km/u een gemiddelde dBa waarde van 79 dBa op.
Dit is vandaag gemeten met een gecalibreerde iPhone 6 en de app SafeNoise.
Dit is een waarde die geen enkel probleem oplevert, ook zonder oordopjes.
Rijden zonder kap en het hoofd in de buitenlucht levert 96 tot 100 dBa geluid op.
Dat is pas echt schadelijk.

Casper Jansen zei

Ik heb hoorapparaten, met microfoons boven op mijn oorschelpen. Daarom altijd last van windgeruis, behalve als ik een muts (winter) of Buff ( zomer) draag. Dat kan je ook doen als je gezonde oren hebt, dan houdt je deze gezond.
Onder een kap is het geluid teveel. Dat ligt niet aan de kap, maar aan een vervelende bijkomstigheid van mijn gehoorprobleem: hyperacusis. Daardoor is veel geluid niet prettig. En oder een kap helpt een buff of muts helaas niet.
Daarom staat mijn deelbare kap nu te koop (wel gereserveerd:))