Langzamerhand moet ik wennen aan het gegeven dat mijn rug niet meer zo fris en fruitig is als in mijn jonge jaren. Het wedstrijden heb ik dit jaar eraan gegeven maar om de dag een 32 km kort rondje fietsen met de Quest blijft erin. Bij dit wennen is zo veelzijdig mogelijk blijven bewegen een absolute voorwaarde. Fietsen is daarbij natuurlijk prima, maar fietsen in een velomobiel nou net wat minder. In een velomobiel is de gehele rug min of meer gefixeerd op de stoel, alleen de benen doen het werk.
Ik bezorg dagelijks pakjes voor velomobielonderdelen.nl bij het Post.NL kantoor in Akersloot. Dat is heen en weer met de fiets 14 km. Dat kan natuurlijk heerlijk comfortabel met de Tesla, maar dat voelt echt verkeerd. Sinds jaar en dag doe ik dit met de Quest als de omvang van de pakjes niet te groot is.
Betekent wel steeds omkleden in wielrenkleding en schoenen. Natuurlijk geen probleem, ware het niet dat ik niet langzaam in de Quest kan rijden om transpireren te voorkomen. Na een paar honderd meter betrap ik me erop dat ik al weer ruim in de 40 rij, helemaal als ik omlaag van het viaduct de polder in rij. Betekent toch transpireren en thuis omkleden en douchen.
Al een tijdje zit ik te kijken naar een Speed Pedelec. Zou makkelijk 45 km/u rijden. Zonder omkleden even op en neer naar Akersloot met een flinke steun in de rug zal overmatig zweten voorkomen. Op Marktplaats staan veel Pedelecs te koop. Vaak nog zonder kenteken omdat de eigenaren geen helm op willen en ook de verplichte WA verzekering een brug te ver vinden. Na aardig wat zoekwerk op het internet moet het een Gazelle Cityzen speed pedelec worden. Er staat in Almere een mooie te koop van anderhalf jaar oud en maar 1.728 km op de teller. De Gazelle past makkelijk in de Tesla en de Gazelle heeft zijn eerste paar honderd kilometer al afgelegd.
De Cityzen voelt zeer degelijk aan, je hebt echt het gevoel met een oersolide fiets onderweg te zijn. Twee hydraulische schijfremmen laten de fiets uitstekend vertragen, met dank aan het lage zwaartepunt van de zwaarste onderdelen, de motor en de accu. De Bosch Performance middenmotor van 350 Watt drijft via een 10 speed derailleur het achterwiel aan. De accu voldoet nog aan de specificaties van een nieuwe en heeft een bereik van 40 km in de turbo stand tot 110 km in de eco stand.
Het knalharde zadel begint een beetje te wennen, maar wie eenmaal velomobiel rijdt weet dat een zadel kiezen voor zadelpijn is. Daar is wel een oplossing voor, een SQlab SQ621 active zadel is zeer veel comfortabeler en laat de onderrug maximaal meewerken tijdens het trappen. Die is besteld en zal komende week gemonteerd worden. Ook de behoorlijk voorover liggende houding is niks voor mij. Een andere stuurpen maakt dat het stuur wat hoger en meer naar achter in te stellen is.
En is die 45 km/u nu makkelijk haalbaar? Nee, niet makkelijk. Bij 41 km/u begint de ondersteuning te verminderen en bij 43 km/u is er geen ondersteuning meer. Om 45 km/u of nog harder te rijden moet er gewoon flink doorgetrapt worden. Ik schat in dat ik met de Quest bij dezelfde inspanning ook 45 km/u rij, zeker als de racekap erop staat.
Natuurlijk zijn er speed pedelecs die veel meer ondersteuning bieden, denk bijv. aan de Stromer fietsen. Deze hebben een motor van minimaal 500 Watt tot wel 1000 Watt. Daar kun je gewoon gas mee geven. Dat kan ik met de Tesla ook en dat zou ik nou net niet doen.
11 opmerkingen:
Goede keuze Wim, veel plezier er mee!
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Welke helm heb je erbij gekocht?
Dank je Belle. Ik rij nu nog met een nieuwe MET helm die ik al had. Is met 330 gram precies even zwaar als bijv. de ABUS pedelec helm. Een goedgekeurde pedelec helm ben ik nog niet uit. De ABUS wordt goed getest, maar persoonlijke reviews maken duidelijk dat deze helm heel veel geluid maakt. Mogelijk nog even wachten tot er meer helmen zijn waarbij ook de geluidsproblemen beter aangepakt worden.
Hallo Wim,
Nooit verkeerd, wat variatie. Ik vond mijn ene woon werkrit op een speed pedelec van 50 km in totaal best leuk. Enorm snel optrekken en een enorm degelijk voelende fiets inderdaad. Vooral leuk voor de mooi weer dagen, jaar rond is een Velomobiel voor die afstand toch veel geschikter lijkt me.
Heb je al plannen voor wat stroomlijn of andere verbeteringen? Is natuurlijk toch zonde, ongestroomlijnd 45 km/uur rijden.
Groet,
Henk-Jan
Dag Henk-Jan,
Je moet voor 45 km/u toch nog best flink trappen. Behoudens een comfortabel zadel en een iets hoger stuur ga ik niks veranderen.
Groeten, Wim
Ik gebruik de Vollblut alleen op erg warme dagen voor woon<> werk en moet dan om 45km/uur te halen flink meehelpen; verder voor de boodschappen (voorzien van Ortlieb's) en soms met Joke rondje Texel of Noord Holland maar dan komen we niet boven de 28-30 km/uur.
Ik merk nu wel (na 5 jaar) dat de actieradius van de batterijen begint af te nemen en de maximum snelheid is iets afgenomen.
In 5 jaar 8700km gereden, nog op de eerste banden en remblokjes, 2e ketting.
Goed om in elk geval weer iets op je blog te lezen.
En wederom een onverwacht onderwerp.
Wat is verplicht om met die speed pedelec te rijden? Helm, gele kenteken, verzekering? Geen stop licht nodig, geen knipperlichtinstallatie?
Met een pedelec is een goedgekeurde helm verplicht. Daarnaast een geel kenteken, een pedelec wordt als een bromfiets gezien.
Een WA verzekering is ook verplicht. De verlichting, zowel voor als achter brandt altijd en zelfs de kentekenplaat is verlicht.
Ha Wim,
Je hebt dezelfde fiets als ik. Ik heb de middelste accu, waarmee ik een veel heb van ca 30km met de hoogste ondersteuning....
Mijn fiets is ook aangepast. Hoger stuur, andere grepen, ook een ander zadel, vanwege de zadelpijn.
Hij bevalt goed, maar na een proefrit op een stromer weet ik nu niet of ik weer voor dezelfde had gekozen, ondanks de forse meerprijs van de stromer.
De cityzen voelt wat fragiel aan bij hogere snelheden.
Wat helm betreft, op internet wordt de Lazer ook aangeboden, met vizier en oorpads. Ook is er een kap leverbaar voor in de winter. Nog niet leverbaar via fietsenzaken helaas..... de BBB
Een alternatief is de Cratoni Vigor, maar die zit in een andere prijsklasse .
Hi Ronald,
Ik heb ook de 400 accu en die afstand haal ik ook. Ik heb het stuur een centimeter of 10 cm hoger en een SQlab 621 zadel. Ziet er minder flitsend uit maar voorkomt zadelpijn.
Ik heb deze fiets gekocht voor 1.500 euro en oogt vrijwel nieuw. Met 1728 km is dat natuurlijk bijna zo.
De stabiliteit vind ik ook bij hogere snelheden best goed. En ja de Stromer is natuurlijk of alle fronten beter. Maar 6000 tot 9000 euro voor een aardigheidje erbij is vooralsnog een brug te ver. Ik moet wel zeggen dat ik het rijden met die Pedelec wel heel leuk vind. Ook al moet ik maar één pakje naar de post brengen in Akersloot zit ik al op de Pedelec. De Quest maakt nu wat minder kilometers.
Ik gebruik een heel goede MET racefiets helm. Ik kijk de aanschaf van een Pedelec helm nog even aan. Als ik zie dat ik, zelfs met de Pedelec, door 9 van de 10 bromfietsen met een blauw plaatje wordt ingehaald, die lui gebruiken geen van allen een helm, dan zal controle ook wel loslopen. In de winter rij ik sowieso alleen met de Quest.
Een reactie posten