Het gebeurt maar zelden dat de verlichting in mijn Quest het laat afweten. Ik heb sowieso altijd een reserve accu mee met Eneloop batterijen. Terug naar huis rijdend na de Oliebollentocht in Schermerhorn in 2011, viel mijn verlichting uit in de inktzwarte nacht op de onverlichte Noorddijk in de Schermer polder. Met de grootste moeite kon ik via de hoge slingerdijk terugrijden naar de wel verlichte kaarsrechte Noorderkade. Via de brede ventweg langs het Noord-Hollands kanaal kon ik, met een zaklantaarn naast me schijnend, de weg naar huis vinden.
Enkele weken geleden overkwam het me weer een keer. Een breuk in de kabel bij de zekering maakte een snelle reparatie onmogelijk. Daar moest wat op gevonden worden. Bij voorkeur maak ik gebruik van al aanwezige spullen. Op Marian's fiets zit een Büchel Vancouver lamp van 40 Lux, inclusief een mooi led achterlichtje. Die lampset, 33 euro bij Amazon.de, zit er goeddeels voor de show op, in de avond fietst Marian liever niet. Dat mooie setje ga ik zo hergebruiken dat het eventueel snel weer teruggezet kan worden.
De verlichting moet uiteraard zo hoog mogelijk worden aangebracht. De racekap, ik rij nooit meer zonder, is de ideale plek. Maar ... daar zit al de Sony camera die tijdens het rijden altijd opneemt. Er moet dus iets bedacht worden dat boven de camera uit kan schijnen.
Ik bestel in China bij AliExpress een nep GoPro knikarmpje en een statiefmoer. Totale investering 4,20 euro. Het flitsschoenplaatje aan de statiefmoer past precies in een uitsparing in de Büchel lamp. Met de dubbele schroefmoer kan deze muurvast worden aangedraaid. Achter de voet van de Sony camera plak ik de GoPro voet.
De GoPro constructie, inclusief de beide lampjes, weegt 210 gram, prima. De Büchel Vancouver heeft een mooie lichtbundel die absoluut niet verblindt. Veel beter dan het felle LED zaklampje dat ik tot nu toe in een houdertje aan de rechter spiegel klemde. Die LED lamp heeft een ronde lichtbundel waar sommige automobilisten en motorrijders last van blijken te hebben.
De nieuwe lampset heb ik nu standaard bij me. De met USB te laden Li-ion accu's in de beide lampjes lopen niet leeg en zijn in een handomdraai op de racekap te klikken. Bij mist en regen zal ik de lampjes naast mijn normale verlichting ook gaan gebruiken. Je kan maar beter gezien worden en zelf ook beter zien.
Alleen de standaardverlichting aan. Dit is vóór de E3 Supernova Pro en achter de standaard LEDs
Alleen de Büchel Vancouver noodverlichting aan. Hiermee is in het donker uitstekend te rijden.
De tot nu toe gebruikte zaklantaarn aan de spiegel, veel licht voor zo'n klein lampje, maar wel verblindend voor tegenliggers. Kijk maar eens naar de boom op het grasveld achter de buxus haag. Deze is bij de normale verlichting en de noodverlichting onzichtbaar.
6 opmerkingen:
Hoi Wim, bij mij view de verlichting afgelopen weekend ook uit. Ook ik heb altijd noodverlichting bij mij. Aan de tilbeugel kan een ledlampje, voor heb ik ook zo'n schijnwerper. Misschien niet helemaal ideaal, maar ik word zeker gezien. Zonder licht in het donker, één keer meegemaakt, niet te doen.
Hoi Wim, ik ben benieuwd hoe lang de sony camera filmt.
HI Johan,
Met 30 beelden per seconde, op één acculading ongeveer 1,5 uur. Ik heb 5 accuutjes, dus kan 7,5 uur opnemen.
Op een 64 GB kaartje kan 9 uur gefilmd worden.
Uiteraard kan met 15 beelden per seconde veel langer gefilmd worden. Maar dan heb je een schokkend beeld en minder informatie.
Ik kan de camera ook op USB aansluiten via een Powerbank. Dan hoef ik geen accu's te verwisselen, maar dan moet ik een gaatje boren in mijn racekap en een plekje zien te vinden voor de Powerbank.
Kijk uit met mist en een lamp vlak boven je. Je kunt met mist jezelf stevig verblinden. Je merkt dat snel genoeg, maar je kunt dan al in een vervelende situatie zitten.
Inderdaad Maarten, met mist is het zaak de lamp meer naar de berm en iets dichterbij te laten schijnen.
Bij mist is het belangrijker dat je de berm ziet dan ver vooruit.
De lamp kan via de knikken ook nog hoger gezet worden.
Want me wel opvalt is dat je met de lamp hoger op de kap een veel natuurlijker verlichting krijgt. Vergelijk de schaduwwerking met alleen de standaard verlichting maar eens met die van de noodlamp. De knik in de weg tussen de oprit en de weg zie je bij de standaardverlichting als een schaduwrand, terwijl deze bij de noodlamp mooi is ingevuld.
Ik denk dat ik eigenlijk lage verlichting prefereer. De extra schaduw maakt gaten en ander slecht wegdek beter zichtbaar.
Een reactie posten