zondag 21 juni 2020

Bandentest - Nutrak, Continental, Maxxis, KHE, Schwalbe, Gocycle - tire review

De afgelopen dagen heb ik vele uren besteed aan het testen van een serie banden die mij door Velomobiel.nl zijn toegestuurd. Het gaat om de volgende banden.

-Nutrak slick
-Continental Contact Speed
-Schwalbe G-One Speed TLE
-Maxxis BMX

-KHE MAC 1 BMX (Op verzoek Kevin O'Garro)
-Gocycle Vredestein (voorraad Velomobielonderdelen.nl)

Langere tijd heb ik opgezien tegen het testen omdat het een flinke aanslag doet op mijn rug. Die is al even over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen en bukken is pijnlijk. Door een paar aanpassingen aan mijn werkwijze, het steeds omlaag duwen van de bedieningspoot doe ik nu met een verlengstok, is het testen zonder bezwaar uit te voeren. Ook het tot 10 bar pompen, soms nodig omdat mijn grote compressor niet veel verder komt dan 7 bar, is door de kleine draagbare compressor nu prima te doen.
Voor het van bovenaf aflezen van de laser heb ik nu een plateautje gemaakt onder een hoek van 45 graden. Dat vergroot de uitslag van de laser en dus de nauwkeurigheid van de aflezing.


In volgorde van traag tot snel beschrijf ik alle banden kort.

Nutrak slick
Een goedkoop ogend bandje van Chinese makelij. Kost rond 10 euro en met 262 gram tot 7 bar op te pompen. Het is een trage band die helemaal onderaan de lijst verschijnt. 6 bar is de goede druk, met 7 bar pendelt de band maar een seconde langer, ten koste van minder comfort en grip. Het bandje legt makkelijk om is er ook weer makkelijk vanaf te halen. Geen aanrader.


Continental Contact Speed 28
Deze rond 20 euro kostende 28 mm brede Continental band heeft de voorkeur van veel velomobielrijders.  Met 272 gram gemiddeld van gewicht en tot 6 bar op te pompen. De band is tamelijk traag en eigenlijk is dit onverwacht. Continental kan wel degelijk snelle banden maken. Kijk in de tabel maar eens naar de Continental GP LTD 28 uit 2015. Deze LTD pendelt maar liefst 78,2 seconden, zij het wel op een veel hogere druk. Er zijn inmiddels betere alternatieven.


Schwalbe G-One Speed TLE
Deze band schept hoge verwachtingen. Ziet er fraai uit, legt makkelijk om en iets lastiger eraf. De drukrange is beperkt van 3.0 tot 5.0 bar. Het gewicht is met 266 gram gemiddeld. De pendeltijd van maximaal 57,9 seconden is teleurstellend. Zeker in het licht van eerder geteste Schwalbe banden die veel lichter lopen. Opvallend is dat de snelheidswinst van 4 naar 5 bar maar 2,5 seconde is.
Met een prijs van 40 tot 45 euro is deze band gewoon te duur.


Maxxis BMX
De Maxxis BMX is een forse band die 46 mm breed is. Het gewicht is met 412 gram de hoogste van alle gemeten banden. De band gaat er heel makkelijk op en af. Te makkelijk naar mijn zin. Tijdens het oppompen knalt de binnenband met een enorme dreun uit elkaar. De luchtdruk blaast twee doosjes met 100 O-ringen en zuignapjes door de hele garage. Heb ik altijd al een extra veiligheidsbril op, nu is duidelijk dat er tijdens het oppompen ook gehoorbescherming moet worden gedragen. 
Her drukbereik van de band is 5.8 - 7.5 bar. In het staatje staat in de kolom 8 bar het resultaat van 7.5 bar. Zoals ik wel vaker zie levert oppompen tot de maximum druk geen snelheidswinst op. Er is maar 0,1 seconde verschil tussen 7.0 en 7.5 bar. Omdat zelfs 6.0 bar maar 2,8 seconden korter pendelt zou ik deze band tot 6,5 bar oppompen. Omdat de verschillen zo klein zijn heb ik de band ook gependeld op 5 bar. Met 54,8 seconden is dat merkbaar langzamer dan 62,7 seconden bij 7 bar.
Een goede middenmoter die voor rond 30 euro te koop is.





KHE Mac 1
Deze band valt op door bij een groot drukbereik heel weinig in prestaties te verschillen. Er zit zelfs maar 10% verschil in snelheid tussen 5 en 8 bar. Ook hier weer blijkt de hoogste druk niet de snelste pendeltijd op te leveren. Bij 7.0 bar loopt de band zelfs een fractie sneller. 
De band is met 44 mm behoorlijk breed terwijl toch het gewicht met 268 gram redelijk laag is.
Ook deze band kost rond 30 euro en komt goed uit de bus.



Gocycle Vredestein
Nu ik toch weer lekker aan pendelen ben laat ik de Gocycle een keer meelopen. Dit is de opvolger - in naam - van de legendarische F-lite. Zoals bekend legt de band het makkelijkst om van alle banden en is er in elke seconden zonder gereedschap ook weer vanaf.
De pendeltijden zijn behoorlijk lang en de Gocycle loopt direct mooi rond. Volgens Gocycle mag de band tot 5.5 bar worden opgepompt. Voor gewoon gebruik levert 5.0 bar een mooi licht lopende band op. In de winter loopt de Gocycle 15 tot 20% lichter dan welke andere band ook en loopt dan het lichtst van alle in de handel verkrijgbare banden. Wel kan de grotere draaicirkel een nadeel zijn.
Voor 29,90 euro is de band te koop bij Velomobielonderdelen.nl.



Alle resultaten


Een voorbeeld van een simpele Excel sheet dat de beide uiterste metingen aftrekt en het gemiddelde bepaalt van de resterende metingen. Dit zijn er dan meestal drie, bij iets teveel spreiding soms ook vier.


In de komende dagen test ik enkele speciale banden voor Elan. Dat levert, kan ik nu al verklappen, spectaculaire uitkomsten op.

5 opmerkingen:

erpuntbakker zei

Hartelijk dank voor deze nieuwe testresultaten, je bewijst de ligfietswereld weer een goede dienst. Als ik kijk naar mijn favoriete maat 28x406 en favoriete druk 6 bar, dan zie ik een behoorlijk verschil tussen de Contact Speed (47.3 s) en Schwalbe One (60.5 s).
Met 100 kilo en 45 km/uur verbruiken de banden samen 74 Watt voor de Contact Speed, en 58 Watt voor de Schwalbe One. (berekening: Crr = 0.2838/pendeltijd, Wrr = Wrr = Crr*m*g*v, m=100, g=9.81, v=12.5, het maakt hierbij niet uit of de 100 kg over 1, 2 of 3 banden verdeeld is). Dit verschil van 16 Watt is toch zo'n 10% van de benodigde inspanning.

Een heel ander punt, op https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-endurance-test zag ik een duurtest van een racefietsband. Ik dacht altijd dat banden sneller werden gedurende hun levensduur, maar bij deze test lijkt de weerstand juist wat toe te nemen na 3000 km gebruik. Wat is jouw ervaring daarmee?

Wim Schermer zei

Ik meet een kleine snelheidswinst als de banden tot rond de helft versleten zijn. Het loopvlak is dunner en daardoor soepeler. Dat slijtage de snelheid zou verlagen is niet voor de hand liggend.

Unknown zei

Hallo Wim, allereerst bedankt voor al je inspanningen! De 'Maxxis BMX', welk type was dit precies? Ik heb zelf namelijk twee nieuwe Maxxis DTH ('Drop The Hammer') BMX banden liggen, maar dit zijn vouwbanden (jij hebt draad in de Excel staan, klopt dat?). De DTH is er in 38 (1.5"), 44 (1.75") en 56mm (2.2") voor 20" 406 velgen.

Wim Schermer zei

Het is de DTH 1.75. Ik heb er een extra foto bijgezet die alle gegevens laat zien. Het is 100% zeker een draadband.

rob, nieuwegein zei

Hallo Wim,
Ik lees je testresultaten altijd met veel interesse. De vraag die ik mij stel, wat kunnen wij ermee in het dagelijks gebruik van onze Velomobiel. Ik rijd +/- 12,000 kilometer per jaar en jaag er dus aardig wat banden doorheen.
Begonnen ben ik ooit met de Kojak, snel in de zomer, niet vooruit te branden in de winter. Althans dat vind ik. Na de Kojak ben ik overgestapt op de Durano, vond ik zelf een prettige band, zeer snel in zomer. Ze waren echter nogal snel aan hun eind en ik reed er ook relatief veel mee lek.
Sinds 2 jaar rijd ik rond met Continental speed, die komt niet al te best uit je test. Ik haal er in de zomer wel makkelijk zeer hoge snelheden mee, ruim boven de 50. Ook gaan ze niet vaak lek. Veel harder hoeft het ook niet te gaan.
Ben benieuwd naar de volgende testresultaten, want die zijn spectaculair. Mij lijkt het dan wel leuk om eens een aantal van die, zullen wel dure, banden aan te schaffen om te zien of het echt scheelt.