donderdag 25 juni 2020

Bandentest - Schwalbe Special, Michelin blauw smal en breed - Tire review


De bandentest van enkele dagen geleden leverde teleurstellende resultaten op voor de Continental Speed Contact en voor de Schwalbe G-One Speed LTE. Schwalbe presteert de laatste jaren niet zo goed waar het op lage rolweerstand aankomt. Banden als de Schwalbe Shredda, Ultremo en One uit de jaren 2013 to 2015 presteerden allemaal een stuk beter.

De vraag is of Schwalbe het maken van snelle banden niet meer machtig is. Die vraag gaan we beantwoorden met het testen van een Schwalbe bandje dat speciaal door Schwalbe is gemaakt voor Hans van Vugt van Elan uit Nijmegen. Hans stuurde me twee 28 mm banden van Schwalbe en twee Michelin banden, de versie met de blauwe wangen.

Samen met de vier banden stuurde Hans ook twee latex binnenbanden en twee Revoloop binnenbanden. Reveloop ziet eruit als dun plastic en de binnenbanden wegen dan ook maar 42 gram. De latex binnenbanden zijn met 64 gram maar weinig zwaarder.


Eerder heb ik uitgevonden dat latex binnenbanden voor de laagste rolweerstand zorgen, zelfs duidelijk minder dan volledig tubeless banden. De plastic Revoloop binnenband legt lastig om. De band lijkt wel een maat te groot en wil steeds uit de velg/band springen.


Op bovenstaande foto zie je de Michelin blauw band. Bovenin de latex band, voor in beeld Reveloop plastic binnenband.


Het 28 mm speciale Schwalbe bandje is heel soepel en weegt maar 166 gram. Ik meet dit speciale bandje, het heeft behalve de naam Schwalbe geen opschrift, met zowel latex, plastic als met de gewone SV6a binnenband. De resultaten zijn opvallend goed. Met latex binnenband komt de pendel pas na 117,1 seconden tot stilstand. Dat is meer dan twee keer zo lang als met de G-One Speed LTE. Met de plastic binnenband staat het speciale Schwalbe bandje na 105 seconden stil. Zelfs met de SV6a blijft de pendel op 7 bar nog altijd 98,8 seconden in beweging. Dat is maar 5 seconden trager dan met de latex binnenband.


De conclusie is duidelijk, Schwalbe kan dus wel degelijk een super lichtlopende band maken, zelfs op 28 mm breedte. Kennelijk verdwijnt deze snelheid door andere eisen, mogelijk mede vanuit marketingoverwegingen, uit beeld. Niet alleen snelheid, maar ook productiemogelijkheden, slijtvastheid, uiterlijk en zeker ook de prijs bepalen uiteindelijk welke band er op de markt komt.


Een fabrikant die ook heel snelle banden kan maken is Michelin. Helaas is deze fabrikant niet zo geïnteresseerd in de fietsbranche. Het toppunt van hun kunnen is natuurlijk de al jaren bekende radiaal band. De beste versie daarvan, de jaargang 2009, pendelde maar liefst 217,8 seconden. Mede dankzij die wetenschap kon Bastiaan Bowier in 2013 het wereldrecord in Battle Mountain op bijna 134 km per uur brengen. Helaas heeft Michelin de productie van deze radiaal band beëindigd, ondanks dat de prijs van deze banden 300 euro per stuk bedroeg.

Hans van Vugt blijkt een aantal Michelin Blauw banden in de breedte 35 mm te hebben. Ook die test ik met zowel latex, plastic als SV6a binnenbanden. De Michelin blijkt met latex biba maar liefst 135,6 seconden te pendelen. Voor een diagonale band is dat spectaculair goed. Bijzonder is dat de hoogste snelheid op 6 bar is, op 7 bar loopt ie weer trager. Met de plastic biba is het precies andersom, die loopt op 7 bar het snelst, al haalt ie niet de snelheid van de latex biba.

Als laatste test ik de brede Michelin Blue banden waarvan Velomobielonderdelen.nl er nog een aantal op voorraad heeft. Deze 45 mm brede band pendelt op 4 bar al 105,6 seconden, gewoon met SV7c binnenbanden. Met latex binnnenbanden kom daar nog zeker 10 seconden bij. Voor de echte (race) liefhebbers zijn er nog 6, eventueel met latex binnenbanden, te koop.





4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wim,
Ik rij nu 2 jaar naar tevredenheid op de Continental contact speeds. Maar ik houd ze wel consequent op 8,5bar. En dan zijn ze wel behoorlijk snel naar mijn idee. Bijkomend voordeel is dat ze slijtvast zijn en behoorlijk lekbestendig. Plus dat ze onder de Quest XS de draaicirkel klein houden. Alleen op bijv straatklinkers gaan ze makkelijk dribbelen.
Zou fijn zijn als je de rolweerstand ook nog op hogere druk zou willen meten. Ben benieuwd!
Groet, Sebastiaan

Wim Schermer zei

8,5 bar is 2,5 bar boven de toegelaten maximum druk. Dat lijkt me onverstandig. Je ziet in de tabel dat de snelheid van 5 naar 6 bar met maar 0,3 seconde toeneemt. Goede kans dat als de band harder wordt opgepompt dan 6 bar deze eerder trager dan sneller wordt. Tenslotte zal een te harde band meer beweging doorgeven aan de body van de fiets. Die extra beweging verstoort de aerodynamica en verlaagt de snelheid.
Daarnaast neemt het comfort af. Genoeg redenen om niet naar 8,5 bar te pompen.

Wim zei

Ik rijd met de Speed keurig op 6 bar. Wordt vanzelf iets minder en na 2 weken pomp ik de banden weer op.

Ik vind de Speed in de praktijk nauwelijks langzamer dan de One. Niet de Pro One dus.

Op hoge snelheid (>35km/u) merk je wel dat je iets makkelijker met de One onder de DF de snelheid kunt vasthouden en verder kunt versnellen, dan met de Speed.

De Speed is echter te koop vanaf ongeveer €13,- en de laatste One heb ik gekocht voor zelfs €40,-. Dat vind ik wel een flink verschil.
Drie maal een Speed voor de prijs van één One ;-)

Reinier | Intellifiets zei

Ik heb de indruk dat de oude speed contact (van een jaar of 3 geleden) veel sneller was dan de huidige. Ook de huidige One haalt het niet bij de oude. Helaas geen objectieve metingen gedaan.