Hij rijdt inmiddels ruim 9 maanden in het rond en heeft inmiddels circa 4500 km op de teller. We hebben vooral in het begin duidelijk gemerkt dat het een prototype betreft, want na bijna elke rit moest er wel aan de fiets gesleuteld worden.
De besturing van de fiets heeft zeker gewenning nodig. Eerst moet jezelf aanwennen om alleen rustige stuurbewegingen te maken en moet je bij krappe bochten eerder insturen dan je gewend was, anders haal je de bocht niet, maar dat went snel. Ook duurde het bij mij een tijdje voordat ik - op snelheid - met één hand durfde te sturen, maar inmiddels weet ik, dat je op een rechte weg zelfs beide handen los kan laten. Hij gaat zonder drama, rechtuit. Ook is hij nauwelijks windgevoelig.
De efficiëntie van de Different viel aanvankelijk tegen, want bij een vergelijkingstest met een DF en een DF XL velomobiel, bleek de aerodynamica van de Different wel beter, maar was de rolweerstand veel hoger dan van die fietsen. De oorzaak daarvan zat in de voortrein, waarvan de uitlijning van de asdelen niet optimaal bleek. Ook liepen de hydraulische Magura remmen niet goed vrij. De uitlijning is nu goed en uiteindelijk heb ik de Magura’s vervangen door mechanische schijfremmen van Elvedes.
Na de voornoemde vergelijkingstest, heb ik zelf een Garmin systeem aangeschaft, waarmee ik het benodigde fietsvermogen kan meten en zo de verbeteringen kan monitoren. Inmiddels weet ik dat de Different, bij een gelijk vermogen en gelijke omstandigheden, gemiddeld 2,5 km per uur sneller rijdt dan een Milan GT.
Ook heb voor 'de open scharnierende kap' een manier moeten bedenken om deze te borgen tijdens het rijden. Bij wind vanaf de zijkant, werd deze door de lift spontaan omhoog gezogen.
Bovendien rammelde de kap op slechte wegen. De kap kan ik nu borgen met Velco band en een mechanische haak.
Resumerend; de Different bevalt me, na de aanloop problemen, inmiddels heel goed, hij is comfortabel en efficiënt.
Ook de tweede Different van mijn collega Jan, staat inmiddels bijna op de wielen.
Hieronder een tweetal resultaten uit Strava waaruit blijkt dat de Different met gelijk vermogen rond 2,5 km per uur sneller is dan een Milan GT. Dit is een voortreffelijk resultaat voor een eigen ontwerp en eigen bouw.
Bovenste plaatje is van de Milan GT, het onderste van de Different.
5 opmerkingen:
Anything to note about tire wear on the rear wheel?
I think much lower compared with normal front steering. There is a very low steering angle that is much more active than front wheel steering.
Ik zie twee ritten, niet over dezelfde afstand, niet met dezelfde topsnelheid, niet met dezelfde temperatuur of luchtvochtigheid, niet met dezelfde wind, sowieso niet met dezelfde banden, niet op dezelfde dag en vermoedelijk ook niet over hetzelfde traject.
Die titel, dat noemen we clickbait.
Dat Piet gezien zijn leeftijd niet hard genoeg rijdt om meer in de meetgegevens te laten zien dan dat de sporing van de Different beter afgesteld is dan die van bijvoorbeeld die Milan GT snap ik, maar Jan is volgens mij nog wel redelijk sterk, toch? Ik zou zeggen, put your money where your mouth is, en rijd er een paar wedstrijden mee. Anders kan je beter gewoon niet dit soort claims doen :-)
Dag Kevin. Ik heb sinds 4-5 maanden een Garminvermogens meting in mijn fiets zitten ..en zit ik ook op Strava (alleen voor volgers). 1 van die volgers rijdt in een Milan GT. Op 3 en 5 nov. j.l. reden wij, (los van elkaar) ieder het vrijwel het zelfde rondje. Alleen was de aanrijroute van de Milan langer. We gebruikte allebei 151 watt ( gew. gem. vermogen). Uiteraard waren de omstandigheden niet exact gelijk, maar groot waren de verschillen ook niet. Het gaat ook niet om de banden, niet om mijn leeftijd, maar bij gelijk vermogen reed de Different in dit specifieke geval, harder dan de Milan. Kevin, ik weet dat je geen fan ben van ons concept (jammer dan), maar aankomend voorjaar staat er een 1 op 1 test geplant. Ook die zullen we publiceren
Hoi Piet,
ik heb helemaal geen probleem met jullie concept, voor wat jullie ervan verwachten werkt het. Daarnaast zit er een fraai stuk innovatie in (de sandwichconstructie bijvoorbeeld). Zoiets zeg ik niet om te slijmen als ik voor je sta, dat meen ik gewoon.
Het enige dat ik gezegd heb is dat ik twijfel aan de stabiliteit/wegligging bij snelheden die hoger zijn dan wat ik de meeste huidige rijders boven Amsterdam zie rijden (m.u.v. Piet Kaagman dan). Zoals destijds ook ter sprake kwam: Ik zie die Different graag eens met 70+ km/h over de Houtribdijk vliegen, en geloof me, ik sta erbij te juichen als de Different dat helemaal top doet, maar ik verwacht het op dit moment gewoon niet.
Daar komt nu bij dat ik het alles behalve fraai vind als de Different opgehelmd moet worden ten koste van een bewezen snelle velomobiel, met bewijs dat totaal geen hout snijdt.
Laten we nog eens in gaan op de data die we wel hebben:
Je schrijft nu bijvoorbeeld dat de omstandigheden niet EXACT gelijk waren. Ik zie echter alleen al meer dan 6 km/h verschil in topsnelheid, een verschil in windsnelheid en windrichting, en een flink verschil in temperatuur en luchtvochtigheid.
Het nominaal vermogen is uit de afbeelding geknipt, de intensiteit staat er echter wel; het ziet er naar uit dat jij aardig in het oranje reed (94%), terwijl de Milan-rijder rustig aan deed (64%). Dat is wel een interessant gegeven; als er één ding is wat ik niet meer kan als ik lange rechte stukken aan een hoog vermogen rijd, is het wel fel optrekken. Als die twee getallen kloppen had de Milan-rijder dus gas over om feller te rijden en daarmee minder efficiënt te zijn.
In het kort; deze ritten zijn totaal niet vergelijkbaar. En dan is er nog een ander feit: ook al hadden jullie strak naast elkaar gereden, dan had je met deze test vooral aangetoond dat de sporing van de Milan nagekeken dient te worden. De snelheid is lang niet hoog genoeg om een fors aerodynamisch verschil zichtbaar te maken. Ik heb dat al eens becijferd op het NL forum, en daarbij ook het feit dat SL en GT bij 30-35 km/h gemiddeld gewoon niets uitmaakt tenzij je vol tegen de wind in rijdt.
Voor de duidelijkheid: Ik sta OOK te juichen als jullie Different sneller is dan de Milan GT of voor mijn part de Snoek, maar roep het dan gewoon als je het aangetoond hebt. Dus als je die behoefte tot sterke verhalen voelt, en onderbouwd tegengas uit Rotterdam niet leuk vindt... pleur er dan een sterke rijder in en jaag het ding aan hoge snelheid over een kombaan.
Een reactie posten