Vanmiddag rijden Kees en ik samen naar Zaandam. Het is glashelder zonnig weer met een temperatuur van 8 gr. C. Bij SMT sloepen aan de Westzijde wordt onze Antaris 630 sloep gereedgemaakt. Ik bespreek met Paul Berkelaar van de werf enkele details die gecorrigeerd zullen worden. Komende week kan de sloep naar De Woude worden gevaren. Een naam weten we niet te bedenken, maar er moet natuurlijk wel een naam op komen. We besluiten voor 'Woude 6a'. Nadat Paul even bij onze Quests heeft gekeken, heeft ie ook een advies voor de kleine beschadiging die zowel Kees als ik gisteren hebben opgelopen aan de tunnel achter het hoofd. Ik zie tot mijn verdriet een te rechtop neergezette huishoudtrap op de Quest stuiteren. Kees heeft op precies dezelfde plek een barstje in de gelcoat. Kees weet nu ook dat je daar niet op moet duwen om te kijken of je band hard genoeg is. Gelukkig heb ik de tunnel laten versterken en blijft de schade beperkt tot een paar barstjes.
De volgende halteplaats is Hoorn. We steken de Zaan over en via het Oostzanerveld rijden we naar Purmerend. Een wielrenner klampt aan en dat vereist natuurlijk een reactie. We hoeven niet zo heel veel harder dan we al reden, bij ruim 40 km/u lost de wielrenner.
In Purmerend is de brug gestremd in verband met werkzaamheden. We verwachten een eind om te moeten rijden, maar dat valt mee. Een tijdelijke voetgangersbrug ligt slechts 100 meter verder.
Over de Oostdijk van de Beemster is het heerlijk fietsen. Hoewel de wind schuin rechts voor inkomt is het niet moeilijk om 36 km/u aan te houden. Na Oosthuizen gaat het via de Hoornse Jaagweg richting Hoorn. Ook hier halen we enkele wielrenners in. Kees heeft de sokken er flink ingezet en steeds blijft ie boven de 40 km/u. Kennelijk wil hij er nog even van profiteren, volgende week zit ie met familie in Frankrijk en blijven de drie velomobielen in de schuur.
Aan de Breed in Hoorn is een kaaswinkeltje gevestigd in een prachtig middeleeuws pandje. De kaas en de noten zijn heerlijk, dus fietsen we daar graag een stukje voor om.
Terug vliegen we met de wind achterlijk snel naar resp. De Woude en Heerhugowaard. In de Schermer moet ik lang achter een trekker met injectoren blijven rijden. Het gevaarte is zo groot dat er niks meer langs kan. Geen probleem, het is mooi weer en haast heb ik niet.
72 km
6 opmerkingen:
Sorry wim , maar als je in de westzijde geweest bent en je gaat de zaan over dan moet je via het oostzanerveld gereden hebben om in Purmerend te komen , het westzijderveld ligt nl. aan dezelde kant van zaandam als de westzijde , logish, en had je de zaan niet over gehoeven.
Via het westzijderveld kan je wel naar beverwijk en zo die kant op maar je hebt vlgs mij toch echt door het oostzanerveld gereden. trouwens , mooi he in " mijn gebied " ?
Hi Gerrit,
Je hebt volkomen gelijk, het is natuurlijk het Oostzanerveld. Inderdaad een prachtig gebied waar het heerlijk fietsen is.
Ik zal het corrigeren, dank voor je opmerking.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
de naam voor je sloepje lijikt mij niet helemaal gelukkig gekozen. 'Woude 6b' lijkt mij een betere keus. Dit impliceert natuurlijk dat je Quest(en) 'Woude 6a' heet/heten.
Hoi Wim,
Welke tip heb je van de boten bouwer gekregen om je Quest te repareren?
Heb je geen foto's van deze mooie sloep?
Straks natuurlijk wel even een oprijplaat maken om je Quest ook over het water mee te nemen.
Gr
Rob
HI Wijnandt,
Ik heb mijn Quest nooit een naam gegeven. Zij zijn niet meer dan een nummer. Ik ben dan ook een slecht huisvader, ik zorg namelijk maar een jaar voor ze :).
Groeten,
Wim
Hi Rob,
Een craquelé in de gelcoat kent feitelijk maar één goede reparatie. Breng één of meer glasmatjes aan aan de binnenkant. Dan de craquelé met een Dremel wegfrezen en de ontstane sleufjes vullen met epoxy of polyester plamuur. Daarna overspuiten.
Ik denk niet dat de Quest op de sloep mee zal varen.
Het gaat alleen maar om de overkant de Markervaart te bereiken.
Groeten,
Wim
Een reactie posten