Vanmorgen laad ik de auto vol met compressor, wielen, banden, meetspullen en wat al niet meer. Helaas kan ik niet vertrekken op een redelijk vroeg tijdstip, de pont wordt onderhouden.
Om kwart voor twaalf ben ik bij Installatiewerk Noord-Holland, de locatie waar we de banden zullen testen.
Kees van Hattem en Jan Geel zijn er al en hebben er zin in.
De eerste banden worden om de 26" wielen gemonteerd, in dit geval de Perfect Moiree 26". De meetkar wordt uitgelijnd en Kees neemt plaats op de kar. Jan houdt de kar in evenwicht en laat deze op het kantelpunt los. De kar loopt steeds naar rechts, een uitlijningsprobleem? Natuurlijk verzinnen we een work-around en laten de kar de eerste meters wat naar links uitrollen. We doen enkele tientallen uitrolproeven met de Perfect Moiree en de Schwalbe Big Apple lite skin.
Het uitlijningsprobleem blijft ons plagen. Jan Geel stelt voor de kar zodanig af te stellen dat er niks meer hoeft te worden gemeten aan de uitlijning. Zo gezegd zo gedaan. Installatiewerk Noord-Holland heeft een prachtige werkplaats waar leerlingen in het installatie vak worden opgeleid. Met twee 10 mm draadeinden stellen we direct vast dat de patten vele millimeters afwijking vertonen. Jan vijlt de patten zodanig uit dat na montage de draadeinden overal aanliggen in de aanslag van de patten.
Als de voorwielen zijn gemonteerd wordt gecontroleerd of deze precies in lijn met het achterwiel lopen. Dit blijkt nu binnen een tiende van een mm te kloppen.
Betekent wel dat alle metingen van vandaag op de schroothoop kunnen, het zij zo.
Voor de liefhebbers toch even een paar eerste resultaten. De Perfect Moiree 54 loopt echt licht. Verrassend is dat het oppompen van 5 naar 6 bar nog een duidelijke winst oplevert.
De Schwalbe Big Apple lite skin is teleurstellend. Deze band komt op 5 bar minder ver dan de Perfect Moiree op 3 bar.
Komende dinsdag worden de tests voortgezet.
2 opmerkingen:
Hoi Wim,
Jullie doen goed werk daar! Klasse!
De PM 54 mag helaas niet op 6 bar, de 47 wel. Ik zou erg benieuwd zijn (en ik weet zeker dat ik niet de enige ben) of de PM 47 op 6 bar (mag wel) sneller dan wel langzamer is dan de PM 54 op 5.
Groet,
Paul
Hi Paul,
Ik mag het niet officieel opschrijven, maar weet wel dat de PM veel meer druk mag/kan hebben dan er op staat. Zoals je weet verkeer ik nog wel eens bij bandenfabrikanten.
Per saldo is het zo dat als je velg het houdt je rustig meer er in mag pompen. De PM gaat echt niet stuk.
Groeten,
Wim
Een reactie posten