maandag 12 april 2010

Nieuwe Quest remmen superieur

Vanmorgen monteer ik, in navolging van Kees van Hattem en Jan Geel de Geax Tattoo light band. Deze is 58 mm breed en heeft de SV13F binnenband nodig. Tijdens het oppompen explodeert de binnenband met een geweldige knal. Rob staat er vlakbij en houdt er suizende oren aan over. Natuurlijk niet goed gemonteerd. Dan maar de SV14 erin. Die zou het net kunnen houden en is de standaard binnenband voor de 54 mm brede Perfect Moiree. Gelukkig gaat dat goed en blijft ie heel.
Rob heeft twijfels over de sporing van zijn Quest. We hijsen de fiets op en laten de voorbanden leeglopen. Met de opgeklemde hoeklijn is er over een afstand van 2 meter 7 mm uitspoor. Dat is op de wielen zelf absoluut verwaarloosbaar.
Met de fiets op zijn kant controleren we ook de sporing van het achterwiel. Deze is ook voortreffelijk, zorgen voorbij dus.

Dan een stukje fietsen. We rijden richting het Noordzeekanaal en ik stel voor wat remproeven te doen. Rob heeft nog de standaard kleine remtrommels in een vrijwel nieuwe fiets. Bij 30 km per uur roep ik 1...2...3 en remmen dan beiden maximaal. Ik sta binnen 6 meter stil, Rob komt pas na 11 meter tot stilstand. Ik kan nu zo hard remmen dat we beiden het verbrande rubber van mijn voorbanden ruiken. We proberen het nog enkele keren en iedere keer sta ik zeer veel eerder stil.
We trekken nu op tot 32 km/u en Rob telt tot drie. Het verschil is ook nu weer heel groot en bedraagt maar liefst 6,5 meter.
De foto's zijn gemaakt van de laatste remproef. Je ziet de rubberstrepen op het wegdek duidelijk staan. Betekent overigens dat bij gedoseerder remmen de remweg nog korter zal zijn.
Het verschil is heel groot, zeker als je ook nog eens in ogenschouw neemt dat Rob 76 kg is en ik 89 kg. Ook heb ik 2 liter water bij me alsmede mijn uitgebreide toer bepakking met o.m. reserve voor- en achterband, binnenbanden, kleding e.d.

Alles overziende vraag ik me af of het leveren van Quests met de oude remtrommels nog wel verantwoord is. Als bij snelheden van 30 tot 32 km/u de remweg zo maar tussen de 5 en 6,5 meter korter kan zijn, dan is hier een belangrijk veiligheid aspect aan de orde.

En hoe rijdt nu die Geax Tattoo? Uitstekend. Je voelt het 315 gram lichtere gewicht ten opzichte van de Perfect Moiree 54 duidelijk bij het optrekken. De band loopt ook licht en dat blijf je continue ervaren. Wel schuurt de brede band tijdens heel hard optrekken tegen de binnenkant van de wielkast. Tijdens lange tochten met bagage zal dat wel een beperking kunnen zijn.

We rijden tegen de heel harde wind op de schitterende Zeedijk in. Rob is bang dat ie eraf waait, maar dat valt wel mee. Wel voel ik duidelijk het zeileffect als de wind dwars inkomt. Dan hoef ik nauwelijks te trappen om 28 km/u aan te houden.
Via Castricum rijden we tegen de nog steeds stevige wind naar Akersloot. Ik geef even flink gas en loop een flink stuk voor de troepen uit.
Na 43 prettige kilometers ben ik weer thuis.

12 opmerkingen:

Wijnandt zei

Hoi Wim, prettig te lezen dat ik me geen zorgen hoef te maken over de nieuwe remmen op m'n roei3wieler als de nood aan de man komt. 'k Ben het met je eens dat eigenlijk de 100 mm SA remmen standaard op Quest en Strada zouden moeten zitten.

De eerste foto' in 'Wim's den' is niet van humor ontbloot: je Quest als stralend middelpunt en een van de hogepriesters met aangepast schoeisel ;-) Fraai hoor...

Kees van Hattem zei

Beste Wim. Het aanlopen van de Geax bij het aanzetten wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je bagage. Kan niet wachten tot we weer gaan testen. Groeten Kees.

eduardbotter zei

Wim, je moet wel bedenken dat de Quest als lichte fiets is ontwikkeld. In de loop van de tijd komen er allerlei verbeteringen die de fiets vaak steeds zwaarder maken. Ik denk dat de betere remmen hooguit als optie moet worden aangeboden. Ik ben prima tevreden met mijn huidige remmen en zou voor de lichtere versie kiezen

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
De Quest is niet echt als lichte fiets ontwikkeld, dat is gewoon te duur. Een carbon Quest weegt 8 kg lichter en kost zeker meer dan 1000 euro meer. Er zijn overigens veel praktische bezwaren tegen een carbon Quest, hij rammelt nogal en beschadigt heel snel.
Dat zou zeer veel beter worden met de nieuwe sandwich technieken, maar dat gaat Velomobiel.nl vooralsnog niet doen.
Ik rij nu in mijn vijfde fiets van Velomobiel.nl en in mijn vierde Quest. Tot nu toe heb ik altijd de remwerking als absoluut onvoldoende beoordeeld.
Dit is de eerste Quest die wel uitstekend remt. Als je, zelfs al bij een snelheid van maar 32 km/u, 6,5 meter eerder stil kan staan, lijkt mij dat van het grootste belang. Als dat mogelijk zou zijn met kleine trommels, dan ben ik met je eens dat dat de voorkeur heeft.
Groeten,
Wim

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Die remmen test heeft mij wel aan het denken gezet.
Ik vond de remmen al niet geweldig, maar na dit resultaat al helemaal niet.
Bij nog hogere snelheden zal het verschil alleen maar groter worden.
En je wilt niet weten wat je dan in de meters allemaal kan tegenkomen.

@Wijnandt; laat het nu mijn fiets zijn die aanbeden wordt.
Hopelijk heeft pater Kees hem goed ingezegend.

Gr
Rob

Quemo zei

Ha Wim,

Ik ben het met je eens dat de remwerking van de trommelremmen (ik spreek over de kleine) beter kan. Maar ik verbaas me over je opmerking:
========
Als bij snelheden van 30 tot 32 km/u de remweg zo maar tussen de 5 en 6,5 meter korter kan zijn, dan is hier een belangrijk veiligheid aspect aan de orde.
========
Op woensdag 4 januari 2006 heb ik met de Versatile een remtest uitgevoerd met 30 km/h als beginsnelheid. Mijn remweg was........ 5 meter. En dan hebben we het dus over de kleine trommelremmen in een zwaardere fiets waarbij ook nog eens de koppelschijf erin zit.

Wat jij gemeten hebt is overduidelijk niet de optimale remwerking van de kleine trommelremmen en mogelijk 'appels met peren' vergelijken.

'mijn' gemeten 5 meter ga jij niet met 6,5 meter verbeteren maar zelfs niet met 5 meter want dat zou je dood betekenen en dat willen we natuurlijk niet.
Ik durf zelfs te beweren dat de remweg met de kleine remblokken nog minder dan 5 meter kan zijn. Tijdens de meting heb ik bewust de neus niet tegen de grond laten klappen want ook dat is mogelijk waarbij de remkracht dus nog een slagje groter is.

Niet de remkracht van de remmen is van belang dus want de remkracht van die kleine remmen is op het vlakke méér dan genoeg. Het grootste probleem zit hem dus in het blijven van de remwerking. Die wordt in ieder geval bij de kleine remmen duidelijk minder met als grote oorzaak in ieder geval de wrijving in de asjes. Hoe zou dat gaan met de grote remmen?

Quemo zei

Kleine wijziging in m'n vorige bericht. Die remweg was dus met ontkoppelde remmen en dus géén koppelschijf ertussen. Echter heb ik al wel 2x een noodstop gemaakt met de Versatile waarbij de neus tegen de grond klapte en dus de remwerking nóg groter was en dat was zeker wel met gekoppelde remkabels.

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Ik kan geen oordeel geven over de remwerking van de Versatile, die is kennelijk goed. Ik heb nu 5 velomobielen van Velomobiel.nl gehad. Ik heb dus nogal wat ervaring door de jaren heen. Al die fietsen hadden een matige tot belabberde remwerking. Zodanig belabberd dat ik er in mijn gehele rijden rekening mee hield.
Nu is dit, met grotere trommels en Jagwire kabels in één keer perfect, ik kan de wielen in no-time blokkeren. Het bewijs dat een nieuwe Quest met kleine trommels een twee maal zo lange remweg heeft is veelzeggend.
Een 6,5 meter langere remweg betekent in de praktijk op tijd stilstaan, of midden op de rijbaan van een kruising stil staan.
Rob, de man die met mij de tests deed heeft bij Velomobiel.nl de grotere remmen en gelijk ook maar de bredere velgen besteld.
Groeten,
Wim

Quemo zei

Ha Wim,

De remwerking van de Versatile KAN goed zijn. Datzelfde geldt ook voor Alleweder, Quest of welke velomobiel dan ook met de standaard kleinere SA trommelremmen.

Ik zou wel verwachten dat een nieuwe fiets met nieuwe kleine trommelremmen in eerste instantie een optimale remwerking heeft. Maar dat is blijkbaar niet altijd het geval gezien je 5+ meter remwegwinst.
Ik ben er heilig van overtuigd dat ook de Quest met kleine remmen een remweg van binnen de 5 meter moet kunnen halen (bij 30 km/h beginsnelheid uiteraard)

Blijft dus nog wel de vraag: blijven de grote trommelremmen wèl goed werken op de langere termijn?

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Ik heb bij mijn nieuwe quest ook - tot grote tevredenheid - voor de grote trommels gekozen, precies om dezelfde reden als Wim, dat ik de remwerking bij mijn vorige quest niet altijd voldoende vond. Moet ik wel bij opmerken dat zo nu en dan de werking heel goed was, maar lang niet altijd. Anderen hebben ook gemeld dat ze met de kleine trommels tot blokkerend kunnen remmen. Vanaf dat punt kan er geen verschil meer zitten tussen de trommels, dan gaat het alleen om de banden. Naast de trommels en de jagwire kabels zijn er nog meer factoren die van invloed kunnen zijn.

PS, gewoon je blog weer pluggen op de mailinglijst. De grote meerderheid is er blij mee en de lange tenen die mag je gewoon negeren.

Wim Schermer zei

Hi Kees,
Ik heb er even geen behoefte aan om mijn blog te promoten op de lijst. Dat Marcel van. E. altijd zo zuur reageert zit in zijn aard, is niet anders. Ik ben in de positie alleen maar leuke dingen te kunnen doen, ergernis opwekkende zaken vermijd ik liever.

Wel had ik verwacht dat enkele lijsters, mits ze de info op mijn blog nuttig zouden vinden, hem hadden teruggefloten. Dat gebeurde niet. Betekent dat ze het of met hem eens zijn, of de confrontatie met hem niet aandurven.
Vooralsnog dus maar even niet, de honderden dagelijkse bezoekers weten mijn blog wel te vinden.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Kees,
Nu even over de remmen. Ik heb die altijd als onvoldoende ervaren. Soms, met vochtig weer hapten de remmen wel goed, maar blokkeerden dan ook onverwacht.
Met de grote trommels is vooral de grotere 'arm' verantwoordelijk voor de betere remwerking.
Velomobiel.nl zal er heel wat in te bouwen krijgen.
Groeten,
Wim