Alle resultaten van de bandentests van de afgelopen twee dagen zijn verwerkt. De testgegevens staan in de spreadsheet met rechts een grafiekje. Er zijn steeds per band en per bandenspanning twee rolproeven gedaan. Als de afstand tussen de twee proeven meer dan een halve meter beloopt, dan wordt een derde proef gedaan. De twee dichtst bij elkaar liggende waarden worden genoteerd.
Statistici zullen mogelijk kritiek kunnen hebben op het beperkte aantal de proeven. De reproduceerheid van de waarden zijn naar onze mening voldoende voor een betrouwbaar beeld.
Op de eerste dag is er gelanceerd vanaf het platform op een hoogte van 15,5 cm. De gang waar de metingen zijn gedaan is 58 meter lang. De Geax Tattoo had bijna de hele gang nodig. De waarschijnlijk nog iets lichter lopende 26 inch Durano's zouden meer dan 60 meter nodig kunnen hebben. Daarom is er de tweede dag gelanceerd vanaf een 10 cm hoog platform. Om het effect van deze verlaging te kunnen omrekenen naar alle metingen is er met de Kojak 26" op 5 bar een drietal runs gemaakt vanaf het hoge platform. Na verlaging van het platform is er weer gerold. De beide waarden kwamen op exact dezelfde waarde uit. Het verschil blijkt 40,32% te zijn. Dit is dan ook de correctiefactor die je in de spreadsheet ziet.
Voor de bepaling van de 'winnaars' zijn de beide waarden opgeteld en door twee gedeeld. Steeds is de langste uitrolafstand genomen.
Dit betekent natuurlijk niet dat de 'snelste' waarde ook door iedere fietser moet worden gebruikt. Vaak rolt één bar minder druk nauwelijks minder ver. Dit levert meer comfort en minder dribbel neigingen op.
19 opmerkingen:
Hoi Wim,
Interessant; dus ik zou met durano's mijn fiets bijna 2 kilo kunnen vermageren en dan ook nog sneller gaan dan met mijn dikke Perfect Moirees. Hoe zou een velomobiel rijden met Durano's op 7 bar ? Een Durano vouw 28-559 weegt trouwens 260 gr (gewicht staat niet niet in je tabel). Een draad versie 28-559 kan ik echter niet vinden op de Schwalbe site. De enige draad Durano 559 is de iets bredere 35 (359 gr). Wat natuurlijk voor een Quest-achterwiel ook een wat mooiere maat is.
Groet en bedankt voor zoveel ijverig werk,
Paul Dijs
Hi Paul,
Ik kan alleen maar zeggen, probeer het. Wel moet je rekenen op flink minder comfort. De smalle bandjes zijn een stuk harder en veel lucht zit er niet in.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Zeer fraai! Zet voor alle duidelijkheid de eenheden in de grafiek. Dan is het in een oogopslag duidelijk wat de getallen voorstellen.
Verder kun je zo'n plaatje beter als .png opslaan als .jpg. Dat is kleiner en geeft een mooier beeld.
Hoi,
Interessant is nu mi. vooral waarom deze resultaten zo verschillen van die van je eerdere tests buiten. Waarom was eerst een HPV trager dan een Kojak en nu slechter? Is de HPV vooral een band voor bij hogere temperatuur? Of is de Kojak geschikter voor een ruwer wegdek zoals je het buiten vindt?
Misschien is het toch beter om voortaan op een 'gemiddeld' asfalt te testen.
Groet, René
Hoi Wim,
Mooie tests!
Mij valt op dat de Kojak 26 inch op 6 bar even ver rolt als PM 54 op 5 bar. In eerdere tests rolde de PM 13,8% verder.
Heb je een verklaring voor het verschil?
Groet, Richard
Er zijn meer mogelijkheden voor het verschil.
De banden zijn wel hetzelfde merk en type, maar niet dezelfde banden. In een jaar, de vorige test was 28 maart 2009, kunnen de fabrikanten hun specificaties wijzigen.
De buitentemperatuur vorig jaar was tussen 8 en 9 gr.C. nu in de hal 23 gr. C. Op de Quest had ik toen 19 mm velgen, nu 25 mm velgen. Tenslotte het 'wegdek'. Vorig jaar een goede asfaltlaag, nu vrij gladde tegels. Mogelijk ondervindt de lamel structuur van het PM loopvlak meer weerstand op de gladde vloer dan de slick van de Kojak.
Bij koud weer en minder glad wegdek doet de PM het relatief beter dan bij warme super omstandigheden.
Groeten,
Wim
Goed werk Wim! Het resultaat is overzichtelijk en verrassend. Ik had nog nooit van de Swalbe Durano band gehoord. Dat wordt een bandwisseling voor de volgende wedstrijd. Op deze wijze kan je mooie reproduceerbare metingen doen. Wel blijft de vraag hoe de banden in de praktijk presteren, want wanneer rij je over een tegelvloer?
Hi Eduard,
Dank voor je complimenten. We zullen niet gauw over tegelvloeren rijden, maar voor een onderlinge vergelijking zijn de gegevens goed bruikbaar. Vooral leuk te weten dat draadbanden lichter lopen dan vouwbanden van dezelfde soort.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Ik kom toch nog even terug op de testwinnaar van de 26 inch reeks:
Durano draad 28-559. Ik kan hem nergens bestellen en volgens de site van Schwalbe bestaat hij niet. Is het niet toevallig de 35-559 draad die je getest hebt ?
Of weet je waar ik hem kan kopen?
Groet,
Paul Dijs
Hi Paul,
Ik heb even in de stapel banden gekeken en je hebt gelijk! Onze leverancier heeft inderdaad de 35 (1.35 inch) draadband geleverd.
Omdat ik de 26" Durano in 'draad' en 'vouw' heb besteld heb ik dit niet in de gaten gehad.
Voorkomt in ieder geval dat ik de 35 mm nog moet testen, is dus gebeurd. Wel zal de band ook op lagere drukken moeten worden getest. Schwalbe beveelt een druk van 4 tot 6 bar aan.
Overigens een goede achterband voor races.
Dank voor je oplettendheid, ik zal de gegevens corrigeren.
Groeten,
Wim
Hi Hans,
Nu de 26" grafiek in PNG gezet. Inderdaad kleiner en mooier. Dank voor de tip.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Interessante test. Heeft er iemand nog ervaring met 20' Durano's op een Quest?
Heb zelf eens een setje opgelegd. Lopen super maar na zo'n 500km is een van de banden doorgescheurd van de draad naar het loopvlak.
Ik ging ervan uit dat dit kwam omdat de band de zijwaardse druk van een driewieler niet aankon en heb sindsdien niet meer met Durano's gereden.
Hoor graag jullie bevindingen, want het zou ook kunnen dat de gescheurde band een productiefout had.
mvg,
Johan
Leuke info.
En het moet lukken:
enkele weken geleden zocht ik een snelle band voor mijn nieuwe Hurri. De Ligfiets in Antwerpen heeft me de Durano's aangeraden.
Durano's zijn bij normaal gebruik ontworpen voor kilometrages van rond 10.000 km.
Ymte van VM.nl racet met deze banden en dat doorstaan ze goed.
Groeten,
Wim
Is er een reden dat de <36mm banden met de 14A biba zijn getest?
Volgens Schwalbe is dat de XXLight biba voor 40/54-559. Kan het zijn dat je met de 12A hebt getest? Dat is de normale biba voor 25/40-559.
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je ipv een 14(XLight 40/60-559) ineens een 14A gaat gebruiken, dat verstoort alleen maar je metingen. Mocht je dat wel gedaan hebben, dan ben ik benieuwd naar de reden daarvoor.
De 20" Durano's zijn getest met de SV6a van 65 gram. Dit zijn extra light banden. De SV12 banden zijn 'normale' banden. De SV14a is Extra Extra light en 'past' veel beter in en bij een Durano 35. Mogelijk zou een SV14, extra light, ook kunnen, maar deze gebruiken we echter standaard voor bredere banden als de Kojak 50 en Perfect Moiree 54.
De tabellen van Schwalbe zijn echter niet perfect. Sommige binnenbanden worden door Schwalbe foutief geadviseerd tot een bepaalde maat buitenband. Stop een SV14 biba in een Super Moto of Geax Tattoo en je krijgt gegarandeerd een explosie, dit terwijl de biba dit volgens Schwalbe aan moet kunnen. Daarom gebruiken we in deze breedste banden 13F biba's.
Groeten,
Wim
Good afternoon !
Sorry, I don't speak dutch. I apologize.
I am a bit surprised that you tested the Durano at 8,5 ; 9,5 and 10,5 bar : the recommended tire inflation pressure is 4,0 to 6,0 bar according to the data you provide.
None of the runs are within the recommended pressure range. Why ?
Have a nice day !
Cobus, from France.
The testing at this high pressures were a fault. In the coming months we will correct that. On the other hand, a Durano at low pressure will not run very fast.
Thank you for your quick answer ! :)
In real life, I wouldn't dare over-inflate my tires. It would be a call for problems.
Your tests at 4-6 bar will be welcome.
Thanks a lot for all the tests you already made !
Have a nice day !
Cobus.
Een reactie posten