Vanmiddag rij ik met mijn Quest op de aanhanger naar Dronten. Het achterwiel slingert en raakt zonder aandrijving nu de binnenkant van de wielkast. Het eerste dat me opvalt is dat Jos Hendriks aan een Quest werkt. Jos is sinds vandaag in dienst van Velomobiel.nl. Dat is goed nieuws, Jos heeft het ligfiets hart op de goede plaats. Veel succes Jos!.
Tijdens de rit naar Giessen heb ik gepraat met Allert over de komende ontwikkelingen. De mini Quest is uitgebreid aan de orde geweest. Allert was er op gebrand 'weer eens stevig aan het werk te gaan'.
Ik loop vanmiddag het 'polyesterhok' binnen en zie dat Allert aan het werk is aan ... de nieuwe mini Quest. De tekeningen waren al even klaar en nu komt het er dan toch van. De nieuwe kleine wordt eerst geheel uit schuim opgetrokken en 'geshaped'. Daarna volgen de stappen om tot definitieve mallen te komen. Geïnteresseerd in de specificaties? De mini wordt 25 cm korter dan de standaard Quest, 2.60 meter lang dus. De hoogte wordt 5 cm minder, de breedte blijft gelijk. Daardoor zal de kleine Quest iets gedrongener ogen. Het instapgat zal 5 cm minder lang worden. In carbon zal het gewicht voor een standaard versie 25 kg bedragen. Getunede versies kunnen enkele kilo's lichter worden.
Fietsers met een lengte tot 1.75 meter kunnen in de mini. De binnenbeenlengte moet dan wel in redelijke verhouding staan tot de totale lichaamslengte. Allert hoopt dat de nieuweling tijdens Cycle Vision komend jaar met Eva aan boord zal debuteren.
Terug naar mijn Quest. Theo is bereid mijn fiets te voorzien van extra wieldoekjes aan de binnenzijde van de voorwielen. Nee, nee, niet allemaal tegelijk naar Velomobiel.nl, dit klusje is geen standaard dienstverlening. Nu de wielen eraf gaan is mooi te zien dat de remtrommels na bijna 9000 km nog vrijwel schoon zijn. Theo blaast wat stof weg, smeert de draaipunten en monteert de wielen weer. Ymte, net terug van een weekendje Le Havre, meldt en passant dat de grote remmen zich inderdaad bewijzen als een uitstekende verbetering.
Ik shop nog wat rond en laad als laatste de mallen van de racekap in. Ik ga deze mallen gebruiken om een carbon racekap te maken.
1 opmerking:
Hi Theo,
Glashelder is het niet geworden, maar het wiel moet een harde tik te verduren hebben gekregen. Hoewel het wiel plaatselijk niet echt krom bleek, moest er behoorlijk wat aan de spaakspanning worden gesleuteld om het wiel weer rond te laten lopen. Aan één kant staan de spaken flink strakker dan aan de andere kant. De afwijking is nu 0,2 mm en dat is wel OK.
Groeten,
Wim
Een reactie posten