donderdag 7 oktober 2010

KMC CL566R ketting sluitschakel deugt niet 2

Vanmorgen om even voor 11.00 uur komt Pé het eiland oprijden. Kees is er nog niet, er moet iets aan de hand zijn. Pé belt Kees en dan blijkt dat ie weer een lekke band heeft. Het rijden met heel lichtlopende banden heeft soms zijn prijs. Als Kees even later ook binnen is, krijgt ie geen straf maar koffie.
We rijden afwisselend in de mist om even later weer een waterig zonnetje te ontwaren. Via Purmerend, Oosthuizen en Hoorn komen we in Zwaag waar ik bij Fietspunt.nl wil kijken of zij betere sluitschakels hebben dan de KMC CL566R. Helaas blijken ook zij de foute CL566R te verkopen. Ik laat Roeland van Fietspunt.nl zien dat de schakels inderdaad niet vastklikken. Geen nood, Roeland belt met KMC en de aap komt direct uit de mouw. KMC verklaart dat de CL566R, de R staat voor reusable, uitsluitend bedoeld is voor racefietsers en mountainbikers die na een wedstrijd makkelijk hun ketting willen wisselen of schoonmaken. Het is bij KMC bekend dat deze schakel niet vastklikt, met de korte kettingen van de racefietsen en mountainbikes geen probleem. KMC meldt expliciet dat voor de lange kettingen van ligfietsen de CL566, zonder R dus, gebruikt moet worden. Deze schakel trekt zich goed vast en zorgt er voor dat de ketting om je tandwielen blijft liggen. Uiteraard is ie dan ook moeilijker los te maken. Hiervoor is zelfs een speciale tang, de KMC missing link remover van € 9,95 te koop.
Helaas worden alle Questen en Strada's met de verkeerde sluitschakel gemonteerd. Velomobiel.nl is daar laconiek in, 'nog nooit een probleem mee gehad'. Ik heb er zoals bekend wel een probleem mee gehad. In Ierland verdween mijn ketting plotseling geheel en al uit de fiets en lag 40 meter terug op de straat. Het inrijgen van een complete ketting door kettingbuizen en derailleurs is een smerige en, bij gebruik van de goede sluitschakel, vermijdbare rotklus.
Op de site van KMC staan bij 9-speed alleen maar reusable sluitschakels. Toch blijkt KMC ze wel te leveren.
Fietspunt.nl bestelde direct 100 sets goede sluitschakels. Wil je er zeker van zijn dat je ketting heel blijft, kun je de goede schakels nu bestellen bij Fietspunt.nl.

We rijden noordwaarts naar Agriport. Een mevrouw met 9 prachtige Golden Retrievers komt aangelopen. Dat is echt een plaatje waard. Als wij in het Agriport gebied zijn slaat Pé plotseling linksaf. We gaan aan de koffie met appelgebak, bedankt voor dit lekkers Pé. Als we weer op het heerlijk zoevende asfalt rijden gaat Kees, ja echt waar, hard fietsen. Hij haalt ons in en daagt ons uit. Helaas gaat Kees niet lang zo hard en al snel is ie op een kilometer afstand.
In Middenmeer gaat Pé huiswaarts, wij slaan linksaf richting Heerhugowaard. Kees laat zich verleiden een hele tijd 40 km/u te rijden. In Heerhugowaard slaat Kees af en rij ik door richting Ursem. Helaas wordt er geasfalteerd en rij ik maar om via Oterleek en uiteindelijk de Westdijk langs het Noord-Hollands kanaal.
Ik heb het gevoel dat de wieldoekjes aan de binnenzijde van de voorwielen een kleine snelheidsverbetering opleveren. Wel wordt de besturing iets onrustiger, iets dat ik ook verwacht had. Laminair stromende lucht is sterker dan verstoorde lucht, reden waarom dichte voorwielen bij racefietsen en zelfs motoren niet werken.
103 km

4 opmerkingen:

Mick zei

Dag Wim,
Zo'n houding van desinteresse -zoals ik het zie- van de reguliere fietsbranche bij sluitschakels tref ik ook aan als ik navraag doe over een opvulring voor het te grote gat id velg voor toepassing ve Frans ventiel!
Mvg Mick
P.s dan rommel ik zelf wel wat, platte ring, stukje klevend velglint eroverheen...

eduardbotter zei

Wat heb je aan een speciale sluitschakel als je alsnog een stuk gereedschap nodig hebt om hem te openen. Gebruik dan een gewoon goede kettingpons (Tacx voor ca 10,-)

groeten van Eduard

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Het gaat er mij niet om een sluitschakel los te maken, ik wil na een breuk gewoon de ketting zonder ponsen definitief sluiten.
Ik pons de ketting dan wel weer open als ik hem weer wil onderbreken om hem dan weer met een goede sluitschakel te sluiten.
Groeten,
Wim

PLW Smits zei

Mee eens Wim. KMC 566R heeft mij ook een keer op het fietspad laten staan met de ketting onder de velo vandaan. Met de KMC XL9 heb ik wel goede ervaringen.
grt,
Peter