zaterdag 21 januari 2012

Stormstrip zoals ie moet zijn

De stormstrip heeft inmiddels veel volgers gekregen, en terecht. Toch blijf ik zo'n wit rondje maar een raar gezicht vinden op mijn prachtige carbon quest. Ook denk ik dat de werking van de strip nog beter kan. Alle tochtstrips hebben een min of meer rond profiel. Dat betekent dat de wind deels toch weer afgebogen wordt. De bovenkant van het profiel zou eigenlijk zuiver haaks moeten zijn. De wind 'breekt' dan, net als bij het minivizier, van het profiel af.

Ik bepraat met Jan Reus, een van de handigste makkers op deze aardkloot en bedenker van de stormstrip, hoe e.e.a. aan te pakken.
We komen tot de conclusie dat met een gietrubber in een hoeklijn dit varkentje te wassen is. Aluminium hoeklijn, 2 meter lang, heb ik in huis om de wielsporing te controleren. Polyurethaan rubber PS 130 van Polyservice heb ik ook in huis.
De nieuw te maken strip moet natuurlijk precies haaks zijn. Ik maak een houten raamwerkje en druk in de grof gezaagde uitsparing een klein stukje hoeklijn in polyesterpasta. Nu ligt de gietmal keurig waterpas.

De PS130 gietrubber is een twee-componenten materiaal met een hardheid Shore A30. Ik maak 200 cc aan en roer het geheel goed door elkaar. Het aluminium maak ik grondig schoon en zet het twee keer in de lossing. Polyurethaan hecht verschrikkelijk en dat mag natuurlijk niet. Het vloeibare polyurethaan mengsel verdeel ik zo goed als mogelijk over het twee meter lange profiel. Ik zie direct dat het teveel is, maar dat maakt voor deze eerste poging niks uit. Na een halve dag kan ik de driehoekige strip uit de mal trekken. Dat ziet er heel veelbelovend uit. De uitgeharde polyurethaan strip is doorschijnend en amberkleurig. Het is nu een vormvast maar zacht en rekbaar rubber dat zich als het ware aan glad materiaal vastzuigt. De haakse hoek is inderdaad messcherp.

Kan het misschien ook in kleur? Ik heb gele pigment in huis dus is het te proberen. Ik maak nu 80 gram polyurethaan aan en knijp ongeveer 4 gram gele pigment uit de tube in het mengsel. Het kleurt meteen goed en ik giet een tweede profiel vol. Vanmorgen is ook deze strip uitgehard en het resultaat is heel fraai. Met twee kleine stukjes dubbelzijdig klevend tape aan de uiteinden bevestig ik de strips op de Quest. Wow, dat is toch wel een heel ander gezicht dan de armetierig ogende tochtbandjes van de Praxis.
Het verwijderen van de Praxis, of was het Gamma, tochtstrips levert de verwachte rommel op. De lijmlaag blijft op de Quest achter en met flink wat wasbenzine en lang poetsen krijg ik de fiets weer schoon.
Ik ga nog verder experimenteren met de hoeveelheid, kleurpigmenten en een kliedervrije vulling van de mal.
Als het helemaal naar mijn zin is en meerdere fietsers hebben er belangstelling voor, dan wordt het misschien een product in de webwinkel.
Uiteraard ga ik er mee rijden en horen jullie wel hoe dit uitpakt.

8 opmerkingen:

Quemo zei

Zeer fraai. Op de 6e foto moest ik zelfs goed turen waar die nieuwe, gele stormstrip nou eigenlijk te zien is.

Maareh........ worden ze ook leverbaar in wit-zwart-oranje-zwart-wit-zwart-oranje waarbij het oranje ook nog eens verschillende tinten heeft, afhankelijk van de inval? ;-)

Willem zei

Dat ziet er veel beter uit Wim, en ik weet zeker dat de afbuiging van de wind nog meer zal zijn. Verder is de frontale luchtweerstand weer beter als met de tochtstrip dus ....ik zie het wel zitten

Wim Schermer zei

Als er belangstelling is kunnen ze in vrijwel alle kleuren gemaakt worden. En deels wit, deels oranje, deels zwart kan zeker. Je kunt heel makkelijk stukjes tegen elkaar aanzetten.
Kleurverlopen gaat moeilijker, al veroorzaakt verschillende lichtval steeds andere gradaties in kleur.
Inmiddels, ik ben vannacht gewoon doorgegaan, zijn de kleuren zo helder dat ze heel goed overeenkomen met mijn gele Quest.

Mick zei

Een leuk stukje huisvlijt idd.
Toch zie ik bij de 2'foto nog wel enig breedteverschil. Het zal moeilijk worden dat er ook nog uit te krijgen. Zwaartekracht alleen is wat weinig als je met stoffen met een lage viscositeit werkt...
Mvg Mick

Wim Schermer zei

Kijk nog eens goed Mick. Waar de polyurethaan smaller lijkt, kijk je naar reflectie van de TLl buis. De verschillen zijn echt minimaal. Op de fiets geplakt zie je ze zeker niet meer terug.

Klaas zei

Dag Wim,

Ik snap dat die strip helpt je fiets op de weg te houden bij flinke zijwind. Maar is dat wel helemaal "gratis"?

Bij een licht windje, schuin van voren bijvoorbeeld, zal zonder strip de lucht aan de "leizijde" weer mooier aansluiten. Minder wervelingen, en dus minder luchtweerstand. Met strip, laat de wind direkt los boven op de fiets met als resultaat een groter zog en dus meer luchtweerstand.

Dan fiets je toch langzamer?
Mis ik iets?

Klaas.

Wim Schermer zei

Hi Klaas,
Het is niet helemaal gratis. Ik schreef eerder al dat het zeileffect vermindert. Dat is normaal een nadeel, in dit winderige jaargetijde, zeker bij toerrijden, geen enkel probleem.
Het zeileffect ontstaat door de onderdruk aan de lijzijde. Dit levert niet alleen enige voortstuwing op, maar vooral een sterk hellend koppel. Dat is hetgeen nu sterk vermindert en maakt het rijden duidelijk veiliger.
Overigens zijn de effecten van een goede schokdemper op de snelheid vele malen groter.
Groeten,
Wim

Gerrit zei

Wim , kan ik er al vast 1 in de kleur verkeersblauw bestellen voor op de Mango+ ?
Ik had er vandaag wel 1 kunnen gebruiken.