Vanmiddag wordt bij de TU in Delft de nieuwe Velox geïntroduceerd. Een deels vernieuwd team van de TU en de Vrije Universiteit uit Amsterdam legt uitvoerig uit hoe de nieuwe Velox er uit zal gaan zien.
Er zijn een 150 belangstellenden aanwezig om de vele veranderingen in het ontwerp te aanschouwen.
Belangrijkste verschil is dat de luchtweerstand met 26% is verminderd. Dit kan omdat deze versie wordt aangedreven door een zogenaamde K-drive. Deze K-drive is al in de 19de eeuw uitgevonden en is in de vorige eeuw door de Engelse ontwerper Miles Kingsbury verfijnd. Een K-drive maakt geen ronde maar een ovale beweging van de trappers mogelijk. Daardoor kan de neus van de fiets veel lager worden en dat is nodig om het frontaal oppervlak te verkleinen.
De K-drive, tijdelijk omgedoopt tot stuD-drive t.b.v. een sponsor, heeft een 6% lager rendement. Met 26% procent minder luchtweerstand, een sterkere zelfdragende romp en een dubbel camera systeem, is een klein rendementsverlies in de aandrijving snel terugverdiend. Er wordt dus geen, slecht doorzichtige, ruit meer gemonteerd.
De ventilatie wordt geregeld met speciaal ontwikkelde Naca ducts.
Jan Bos, de ex-schaatser, houdt een praatje over zijn motivatie om hier aan mee te doen. Reken er maar op, dat zit meer dan goed.
Jan gaat de wereldrecordsprint samen met teamgenoot Sebastiaan Bowier rijden. De ook op het programma staande aanval op het wereld uurrecord wordt gedaan door Alwin Visker en Wil Baselmans.
Tijdens de presentatie vraag ik naar de banden van de nieuwe Velox. Dat worden speciaal door Schwalbe ontwikkelde banden ....
Na de presentatie, professioneel gedaan, praat ik met Jan Bos over de K-drive. Jan zegt dat het heel snel went, en dat je na enkele minuten al niet meer in de gaten hebt dat je met een bijzondere aandrijving rijdt.
Ik heb begin van de middag kennis gemaakt met Miles Kingsbury, inderdaad ja, de man achter de K-drive. Miles is de ontwerper van onder meer de Quatro, een vierwielige velomobiel waar hij ROAM in de VS succesvol mee heeft uitgereden. Miles kent me van verschillende bijdragen op mijn blog, vooral over banden. Aan het eind van dag rijden Miles en ik samen naar Schiphol waar hij mooi op tijd is voor zijn terugvlucht naar Engeland.
3 opmerkingen:
Hallo Wim,
In de presentatie kwam juist naar voren dat het rendement (of efficiency) van de K-Drive gelijk of soms licht beter is als een normale aandrijving. Het maximaal vermogen (zonder training met K-drive!) was wel iets minder (was het 6%?). Ben benieuwd wat het vermogen van Sebastiaan na training met Kdrive ivg met vorig jaar (155m cranck) zal zijn. Ik vind de K drive heel natuurlijk aanvoelen, alhoewel bij mij (ook weer zonder training) wel sneller verzuring ontstond. Net zoals vorig jaar toen ik voor het eerst met 155 mm ging rijden.
Groet,
Pieter
Hallo Wim en Pieter, wat is dat eigenlijk, die ovale trapbeweging? Is dat net zoiets als de cranckstellen van rotor? (zie rotor-shop voor verdere info)Ik denk er wel over, of moet je erin geloven?
Groet Ben
Hi Ben,
De ovale trapbeweging heeft tot doel een lagere neus van de fiets te krijgen. Het is niet hetzelfde als de rotor crank.
Wil je er meer over weten, kijk eens hier:
http://tilting.org.za/bok/kdrive.html
Een reactie posten