De ketting ligt er voor netjes op, achter ... ook. Wel staat de derailleurpoot naar voren. Met de ketting voor op het middelste blad hoort de poot achteruit te staan.
Als ik aan de derailleur rommel schiet ie plotseling naar achter. Tegelijkertijd rolt er een grote RVS ring uit de derailleur. Oops, die zijn we tijdens het experimenteren met de schokdempers kwijt geraakt.
Ik kan weer verder en reset de SRM. Via Alkmaar en Koedijk bereik ik het fietspad aan de westzijde van het Noord-Hollands kanaal. Ik heb tegenwind en zie op de SRM dat ik met 40 km/u ongeveer 160 Watt vermogen nodig heb. Mijn hartslag staat dan op 120 slagen per minuut.
Behalve de tijd, wordt ook de cadans vastgelegd.
De natuur komt weer op gang. De vroege krokussen bloeien al. De eerste narcissen komen boven de grond en blijken geleden te hebben van de felle vorst.
Via Den Helder rij ik richting Den Oever. Op het betonnen fietspad voer ik de snelheid op tot rond 55 km/u. Dat gaat, met de lichte wind in de rug, vrij gemakkelijk. De SRM legt alles vast, straks daarover meer.
Na Den Oever gaat het op Medemblik aan. Er wordt volop gewerkt aan de nieuwe maxi windmolen en er is veel belangstelling van het publiek.
Het is druk op het terras bij restaurant Kwikkel. Ik mag aanschuiven bij een fietsend echtpaar dat al geïnteresseerd vragen stelt als ik nog naast de Quest sta.
Na de koffie rij ik via Heerhugowaard weer naar De Woude.
Op de MacBook Pro heb ik SRM software voor de Mac geïnstalleerd. Het schijnt dat de SRM software voor Windows fraaier is, maar ik vind Windows niet fraai. De SRM PowerMeter 7 wordt via USB aangesloten en de gegevens van vandaag staan er snel op. Dan 'grafiek' aanklikken en het toerritje wordt grafisch in beeld gebracht. Een hele dag ziet er rommelig uit. Er zijn evenwel met zogenaamde 'markers' stukjes uit de rit te selecteren. Die stukjes worden vergroot weergegeven en de computer rekent van dit stukje razendsnel alles tot gemiddelden uit.
De opname van de hele dag lijkt chaotisch maar toont toch alle informatie. De detailfoto geeft een stukje weer op de Amstelmeer dijk. Linksboven staan alle gemiddelden over dit kleine stukje van 15 seconden. In die tijd leg ik 230 meter af. Het vermogen is 238,8 Watt, de snelheid 55,65 km/u, de hartslag 139 slagen per minuut, de cadans 86 omwentelingen per minuut. Ook de heerlijke temperatuur binnen van 17.6 gr. C is te zien.
Al met al heel informatief al zal ik nog veel ervaring moeten opdoen met het systeem om ook kleine verschillen eenduidig aan te tonen. Metingen op een vast traject zoals de RDW baan zijn daarvoor veel geschikter dan een toerritje.
8 opmerkingen:
Razend interessant Wim, die vermogensmeter. Volgens mijn rekenprogramma zou je bij 55,65 km/h 315 Watt hebben moeten trappen. Had je nog wind mee?
Zeker informatie Wim.
Ik zie dat je een relatief laag traptempo heb. Dat je dan nog zoveel vermogen weet te ontwikkelen is frappant.
Ik weet zeker dat ik dat niet (meer) haal. Zelfs in mijn beste dagen niet.
Ik had het al eens van Kees v.M. gehoord. Het valt op hoe verbazend weinig vermogen je nodig hebt om toch nog 40 km/h te kunnen fietsen.
Kennelijk gaat de vermogensvraag exponentieel omhoog boven een bepaalde (lang vol te houden) snelheid. (die dan weer verschild per persoon)
Leerzaam apparaat.
Hoi Wim,
Inderdaad, wat een hoop informatie ! Dit zijn blijkbaar de feiten. Ik vind vooral de relatie vermogen versie snelheid interessant. Ik weet, natuurlijk ook afhankelijk van een heleboel andere externe factoren.
Hoe was je Quest uitgerust tijdens deze metingen ? Ik neem aan mini vizier ?
lorenz
Hi BoCycle,
Ik had 3 Bft wind mee. Mijn Quest is ook geen standaard Quest. 28 kg, hier en daar een voetenstrip en windgeleidingstrips bij de wielen. Tenslotte een lage racekap. Die laatste is alleen al goed voor 60 Watt minder weerstand.
Groeten,
Wim
Hi BrandweerQuest,
Inderdaad vind ik een laag traptempo prettig. Ik heb liever druk op de pedalen dan dat ik snel rond maal. Dan blijft mijn hartslag ook laag. Omdat ik met mijn 64 jaar al flink wat hartslagen heb ingeleverd, probeer ik zoveel mogelijk vermogen te ontwikkelen bij een lage cadans.
De SRM meter laat dat mooi zien.
Groeten,
Wim
Hi Lorenz,
Ik had de lage racekap op. Dat geeft 60 tot 65 watt voordeel. Het mini vizier doet het met 40 tot 45 Watt ook goed, maar gisteren reed ik met de racekap.
Daarnaast voetenstrips en een windgeleidingsstrip voor de voorwielgaten. Dat is een stukje wielkaststrip dat 50% groter is dan de wielkaststrip.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
Leuk speeltje zo'n SRM, ik heb er zelf jaren mee mogen spelen.
Samen met Allert van Velomobiel hebben we omstreeks 2003 een SRM-meting gedaan met de standaard Quest.
Banden waren toen Primo comets en alleen schuimdeksel verder geen andere aero-maatregelen.
Waar ik benieuwd naar ben wat de jouw Quest aan vermogen vraagt zonder minivizier en racekap bij 40km/h bij weinig wind.Dat is voor modale sportieve fietsers ook nog wat langer op te brengen. Ben benieuwd hoeveel dat afwijkt van onze meting toen. Ik neem aan dat je wel een 0 Power-ijking doet om de frequentie, meestal (500-800Hz)vast te stellen.
Groet,
Bert H.
Dag Bert,
Ik zal die metingen deze zomer wel een keer uitvoeren.
In hoeverre dit nog relevant is weet ik niet. Met minivizier heb je op lage snelheden tot 4 km/u winst. Dan loopt de winst wat terug bij snelheden tot 40 km/u. Bij hogere snelheden, zeg 50 km/u is er weer 4 km/ winst. Dit komt overeen met 40 tot 45 Watt.
Alleen de racekap komt nog 20 Watt verder namelijk 60 tot 65 Watt.
Als ik zie dat ik alleen al 150 mini vizieren heb verkocht en ook nog eens 130 stukken Lexan, zal waarschijnlijk de helft van alle velomobielen inmiddels met een mini vizier rijden.
De nieuwe draadloze versie van de SRM hoeft niet meer gecalibreerd te worden.
Groeten,
Wim
Een reactie posten