maandag 26 november 2012

Bandentest Schwalbe Marathon Supreme 26"

Vanmiddag doe ik wat nieuwe tests met de pendel. Als ik het wiel met de Furious Fred eraf haal om de Marathon Supreme te monteren, valt de pendel om en stuitert met een stevige dreun op de vloer. Blijkbaar is de constructie die ik gisteren zo vreugdevol in gebruik nam onvoldoende stabiel. Nu blijkt dat als de wielen op de remmen staan, het geheel wel stevig staat. Als ik de remmen los zet om een wiel te vervangen, staat het geheel te wankel.
Ik maak een brede houten voet aan de voorzijde van de steun. Een stuk neopreen eronder voorkomt dat ie kan verschuiven. Wel moet ik de volledige 80 kg van de pendel nu optillen om het weer op de hefconstructie te krijgen.

Als dit tenslotte gelukt is lijkt de nieuwe constructie een flinke verbetering. Ik kan nu de remmen loszetten en blijft het geheel op één vrij draaiend wiel stevig staan. Je moet wat voor je hobby over hebben :).

Verder dan het testen van de Marathon Supreme kom ik niet. Voorheen was de Marathon Supreme een ronduit trage band. Voor de zoveelste keer kom ik tot de conclusie dat Schwalbe en Schwalbe niet alleen, zijn banden in sneltrein vaart verbetert. De vouwband legt heel makkelijk om en ziet er heel fraai uit.
Kijk in de tabel en zie dat deze nieuwe Marathon Supreme uitstekend loopt. Hij loopt duidelijk lichter dan de Marathon Plus. Opvallend is ook weer dat al bij 4.0 bar een opvallend lage rolweerstand aanwezig is. 5.0 bar, de officiële maximum druk, levert nauwelijks minder rolweerstand op. Om van 6.0 bar maar te zwijgen.

Dit alles brengt me tot de overpeinzing dat er nooit meer een eind zal kunnen komen aan het testen van banden. Ik ben heel benieuwd hoe de andere banden als Kojak, Super Moto en Perfect Moiree zich tot deze Supreme verhouden. De rollen zouden wel eens heel anders verdeeld kunnen worden dan verwacht.

Uiteraard is de Marathon Plus nog beter beschermd tegen lek rijden dan de Supreme. Wil je dat kleine extra risico op lek rijden nemen, dan hoef je de Supreme niet langer te mijden.



7 opmerkingen:

Arnold, Hoorn (West-Friesland) zei

Dag Wim,

sterkte met het testen, ik volg het vol belangstelling en ben erg blij met de tabellen. Voorlopig blijf ik gewoon vertrouwen op' nooit lek rijden' .

Wim Schermer zei

Hi Arnold,
De nieuwe typen Marathon (Plus) lopen lichter dan voorheen, zeker als je ze niet te hard oppompt.
Groeten,
Wim

Rudolf zei

Hallo Wim,

Goed werk die bandentesten, ik lees e.e.a. met belangstelling.
Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar banden die wat meer grip hebben. Bij het wegrijden heb ik last van wielspin. Dit vond ik in het begin wel grappig, maar het begint me nu een beetje keel uit te hangen, temeer omdat de fiets dan ook wat uit de richting raakt.

Wim Schermer zei

Hi Rudolf,
Welke achterband gebruik je. Ik ben toch een redelijk sterke fietser, maar van wielspin heb ik echt geen last.
Groeten,
Wim

Rudolf zei

P.S.

Het is overigens niet zo spectaculair als het klinkt. Het is meer een doorslaan van het wiel bij de eerste drie keer trappen.

Corn-Dolly zei

Sta ik er mooi op. Op mijn fiets zit achter nu de Supreme. Ik vond het op de 3x26 een fijne band voor m.n. de winter. De rubbercompound blijft ook onder koude omstandigheden redelijk zacht i.t.t. b.v. Perfect Moiree of Kojak. Grip is dus gegarandeerd in de winter (mits niet te extreem natuurlijk)
Ik heb wel 3-4 jaar oude banden. Ik had ze nog liggen. Nog niet geëxperimenteerd met de druk. Heb ze nu op 5 bar gehad. Zal ze eens op 4 zetten.
Mijn Supreme weegt duidelijk veel minder dan de 26 inch Marathon Greenguard van Marloes. Beide nog niet lek gehad sinds de LEL.

Rudolf zei

Hi BrandweerQuest,

Dan ga ik die Supreme's eens proberen. Ik zie trouwens dat jullie 26 inch banden hebben. Ik heb 20 inch, en dit zal ook wel verschil maken.