Veiligheid van onze velomobielen is een actueel onderwerp. De constructie van de velomobiel speelt hierin een rol. Maar hoe sterk een velomobiel ook is, daarover later meer, is de wegligging ook een belangrijke factor.
Met een Risse demper is de wegligging, ook bij gladheid, sterk verbeterd. Een wiel dat aan de grond blijft glijdt minder snel weg dan een wiel dat op en neer stuitert.
In de autowereld is algemeen bekend dat auto's met winterbanden een veel kortere remweg hebben dan auto's op zomerbanden. Dat kan wel 30 tot 50% schelen. Winterbanden hebben een compound die bij lage temperaturen zacht blijft. Daarnaast is het profiel opgebouwd uit zeer veel meer fijne lamellen die voor een betere grip zorgen bij winterse omstandigheden.
We weten allemaal dat winterse gladheid, veroorzaakt door bladeren, sneeuw en ijzel, nu eenmaal niet te vermijden is.
We weten ook dat als het achterwiel weg slipt de velomobiel veelal dwars uit de flank glijdt. Dit duurt meestal tot één van de wielen tegen een trottoirband of andere verhoging aan glijdt. En dan lig je met fiets en al om. Als je al met alleen de schrik vrijkomt, heb je meestal een behoorlijke schade.
Met onze fietsen blijven we evenwel gewoon op onze zomerbanden doorrijden. Meestal schakelen we nog wel over naar een Marathon of een Marathon Plus. Dit doen we om een betere lekbestendigheid te verkrijgen.
Continental heeft speciaal voor ons 26" achterwiel van onze fietsen een echte winterband ontwikkeld.
De prijswinnende band heeft een heel zachte compound bij koudere omstandigheden en is voorzien van heel veel lamellen. Door de soepelheid van de 50 mm brede band blijft er geen sneeuw inzitten. Dat heeft het voordeel dat de wielkast minder gauw vol loopt met sneeuw dat van de band afvliegt. De weerstand tegen slippen zou 30 tot 50% beter zijn dan met zomerbanden. De anti-lek voorziening bestaat uit een laag Vectran. Als bonus zou de band ook nog licht rollen. Dat wil Wim wel eens zien.
Continental stuurt mij twee stuks Continental TopContact Winter II toe om te testen.
Een zeer overtuigend filmpje vind je hier.
7 opmerkingen:
ik ben zeer benieuwd naar de resultaten!! moet zeggen dat ik best wel verast ben door de zwalbe sammie slck deze heeft ook best veel grip in sneeuw met de zomer band was ik nooit hier de straat uit gekomen met die sneeuw onlangs
Ben benieuwd naar de resultaten. Alhoewel de perfect moiree banden me deze winter ook prima van dienst zijn geweest, en dat zijn nog wel semi slicks. Blijkbaar scheelt rubbersamenstelling een hele hoop.
Maar bij sneeuw is wat profiel waarschijnlijk wel gewenst.
Hi Marcel,
De Sammy Slick ís een zomerband. Schwalbe geeft 2 sterretjes voor grip op stenen en maar 1 sterretje op rulle ondergrond.
Groeten,
Wim
Mark,
Helaas is de Perfect Moiree niet zo lekbestendig. Presteert bij kou wel goed, maar ook niet beter dan de Marathon. Inderdaad is de PM door zijn fijnere lamellen beter geschikt voor gladde ondergronden.
Ben ook benieuwd naar de Continental banden.
Groeten,
Wim
Ziet er veelbelovend uit, ga er meteen achteraan bij Conti.
Gr.Willem.
Ook ik ben zeer benieuwd naar je resultaten! Nou is een sneeuwband één ding, op ijs rijden vraagt misschien toch weer om spikes.
Alhoewel ik hier met de spijkervrije winterbanden op onze auto ook al bijna 3 winters zonder problemen rondrijd, en sneeuw en ijs is er zeker genoeg geweest in de 2 vorige winters. Dus deze band zou misschien de spijkerloze oplossing kunnen worden. Ik wacht net als de anderen met spanning op je testuitkomsten!
Groeten, Adri.
Hoi Wim,
Ben ook wel benieuwd naar de resultaten.
En zijn lekbestendigheid.
Ben deze week al voor de 3de keer aan het plakken….
Dan hebben de mannen van Geenstijl ook deze band al getest.
Hun filmpje vindt je hier. http://youtu.be/wV4gFqXnvAs
Gr Rob
Een reactie posten