Foto: Eckard Boot
Met de Quest op de auto ben ik in een uur in Den Helder. Er varen twee veerboten dus is er een halfuur dienst. Jeroen Koeleman staat op het parkeerterrein voor de veerboot te sleutelen aan zijn fiets die dan nog op het dak staat. Dat sleutelen gaat even later, letterlijk tot een minuut voor de start, nog door.
Vandaag zullen we zien of de serieuze HIT training vruchten zal afwerpen. Jan Reus plakt de verschillende stroomlijnonderdelen onder de Quest. Om 13.04 uur mag ik als negende fietser van start. Ik neem me voor niet steeds op de SRM te letten. Mijn ervaring leert dat als ik dat wel doe, ik voorzichtiger met mijn krachten omspring en niet maximaal snel ga.
Na de start gaat de snelheid heel snel naar boven de 60 km/u. Binnen anderhalve minuut staat de snelheidsmeter op 65 km/u. Mijn hartslag blijft continue boven 155 slagen per minuut en tipt regelmatig aan 160 slagen. Langzaam accelereer ik door naar een snelheid tussen 65 en 68 km/u. De hoogste snelheid is 70,5 km/u. Jeroen Koeleman met de snelle tweewielige stroomlijn haalt me langzaam in. Ook Ymte komt rustig voorbij terwijl ik al bijna bij het keerpunt ben. Vorig jaar kwam Ymte al halverwege het eerste stuk met grote snelheid voorbij. Het gaat dus veel harder dan vorig jaar. De meeste voor mij gestarte deelnemers heb ik voor het keerpunt al ingehaald, ook de sterke één minuut voor mij gestarte Sjaak Bloemberg.
Op het keerpunt word ik door Martin Merkelbag snel omgezet en kan de retourrit worden aangevangen. Het is nu tegen wind en het begint licht te regenen. Het weer op gang komen na de vrijwel volledige stilstand is heel moeilijk. Het duurt ruim 2 minuten voor ik de maximum snelheid van 59 km/u haal. Ook Jeroen heeft het moeilijk, ik loop zelfs op hem in. Omdat ie al 30 seconden op mij is ingelopen heeft het geen zin hem te passeren, als ik dat al zou kunnen. Het is nu echt doorbijten en de snelheid daalt verder naar 54 km/u. Gelukkig weet ik even later weer 57 km/u op de speedometer te krijgen.
Op dat moment, halverwege de retourrit, hoor ik een knal en veel lawaai. Eén van de stroomlijnkappen schuurt over de grond en is het einde race. Als ik mezelf van de dichtgeplakte racekap heb ontdaan en uitstap zie ik snel dat linksvoor lek is. Een auto van de organisatie stopt achter me en de bezorgde bemanning informeert of het goed met me gaat. Zij kregen gerapporteerd dat ik gecrasht zou zijn. Zij zullen de bezemwagen bellen. Die komt ook snel. Vlak daarvoor zijn de Questrijders Georg Krug en Martin Merkelbag die het keren hebben verzorgd, op weg naar de start, ook naast me gestopt. Doortastend krijg ik van George een warme sweater en Martin verwisselt snel de voorband. Gedrieën rijden we naar de finish waar ik 47 minuten na de start arriveer. Georg en Martin bedankt voor de hulp.
Het niet halen van de finish is het gevolg van een gok. Ik schreef eerder dat ik de Michelin radiaal band aan de binnenzijde had gerepareerd met een plakker voor een binnenband. Precies op die eerder beschadigde plaats, hebben de koordlagen het begeven.
Natuurlijk is het jammer dat ik de finish niet in recordtijd heb bereikt. Thuis lees ik de SRM uit en dat stemt tot grote tevredenheid. Over de hele race, inclusief stop halverwege, trap ik 232,7 Watt. Het eerste stuk tot aan het keerpunt heb ik zelfs 244,6 Watt geleverd. Dat is maar liefst 37,6 Watt meer dan tijdens de uurs-race op de RDW baan. Zelfs tijdens de zware retourrit lever ik tot aan de lekke band 229,1 Watt, ook nog altijd 22,1 Watt meer dan tijdens de uurs-race. De gemiddelde snelheid over het eerste deel komt uit op 63,35 km/u. Het tweede deel op 53,9 km/u. De gemiddelde hartslag is steevast 155 slagen per minuut, 6 slagen meer dan tijdens de uurs-race. De cadans is een voor mij comfortabele 83 tot 85 omwentelingen per minuut. Dit komt door de grotere wielomtrek van de Super Moto achterband.
De HIT, of High Intensity Training, heeft zijn vruchten meer dan afgeworpen.
De eerste drie finishers zijn Ymte Sybrandy, Jeroen Koeleman en ... Cees Roozendaal. Mannen gefeliciteerd. De volledige uitslag:
23 opmerkingen:
Jammer man, maar toch hele knappe cijfers die je laat zien. Petje af hoor.
Hallo Wim
Wat jammer toch.
Stop er maar mee,en ga genieten van je AOW.
Groeten De Genieter
Hallo Wim
Wat jammer toch
Stop er maar mee,en geniet van je AOW
Groeten De Genieter
Met die snelheden had een klapband - hoewel voorband - met dezelfde waarschijnlijkheid dat er niets bijzonders gebeurd zoals nu ook een ongecontroleerde en versplinterende crash tot gevolg kunnen hebben zou je zeggen....
..het was dus wel een wilde gok starten met zulke versleten bandje(s) en dan nog op een stratenparcours...
Je moet wel in leven blijven als je ons wilt verblijden met een productie-velotilt, of misschien nog wel meer in de toekomst ;-))
Maarrr....het was wel errugg snel !
Heb je overigens de indruk dat dat staartstuk bijdroeg aan de snelheid ?
Ik heb nog niets gelezen over SRM verschilen e.d. en het is nou net zo interessant ;-))
Wim Dat was pure pech... maar het is wel de enige manier dat ik je voorbij kan.. Bedankt hoor :) Groet Cees
Ik snapte ook niet hoe dat kon,Cees sneller als Wim, maar na alle verhalen te hebben gelezen is het me duidelijk dat zelfs Ymte voor zijn 1e plaats had moeten knokken als de band heel was gebleven. Volgende keer beter zullen we maar stellen.
Quezzt,
Ik heb bij 233 Watt gedurende 55 seconden op de RDW baan 59,8 km/u gereden. Met dezelfde 233 Watt heb ik op Texel gedurende 8,5 minuut 65,5 km/u gereden.
Verschillen zijn de Furious Fred en de Super Moto banden. Ik schat dat de band 1,5 km/u per uur op heeft geleverd.
Dan blijft er dus 4 km/u voor de staart over. Bijna niet te geloven.
Groeten,
Wim
Het is wel logisch dat als de luchtweerstand ( meer dan ) kwadratisch toeneemt, bij hogere snelheden de verschillen van aerodynamische verbeteringen extra waarneembaar zijn.
Het is jammer van die versleten bandjes, het is ook logisch dat als de rolweerstand lager is tijdens accelereren je makkelijker een hoge snelheid bereikt, en de lagere rolweerstand blijft natuurlijk meetellen aan een lagere totaalweerstand, ook al is het aandeel verhoudingsgewijs op hogere snelheid gering.
Wel ben je denk ik nu aan de limiet gekomen van aanpassingen met een Quest om meer snelheid eruit te persen. Alleen een experimentele compound achterband lijkt me nu nog iets te kunnen veranderen of iets compromislozere voorwielstroomlijnkappen...
Straks heb je nog zoveel snelheid gemaakt dat je velotilt het nog moeilijk krijgt dat te verbeteren...mar des te spectaculairder als dat wel lukt.
Dag Wim..materiaalpech..het lijkt wel formule 1.
Jammer.Maar het gevoel is dus goed,al met al.
4 km voor het staartstuk,dat is een bekende waarde..,ik geloof het,mijn gemiddelde ging met dezelfde waarde omhoog.Bij de Mango zal het voordeel groter zijn denk .
Hoe staat het met de Tesla? Beetje off topic..
Groeten.
Quezzzt,
Ik denk ook dat het opvoeren van de Quest wel ongeveer aan de limiet zit. De snelheid is nu al hoger dan de Milan SL MK2.
En ja de geprognotiseerde snelheid van de VeloTilt ligt maar heel weinig hoger. Maar ... daar zal vast wel wat aan te doen zijn :).
Groeten,
Wim
Dag Rudolf,
Het provisorische staartje doet het inderdaad goed.
De Tesla komt eerste helft november.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Komt dat staartpuntje misschien beschikbaar in
de webshop?
groet,John
Dag John,
Ik denk het niet. De vorm is nog niet perfect, het moet hoger op de tunnel beginnen. Het vormen, maken van mallen e.d. is dagen werk en ik denk dat er maar een heel beperkt aantal van wordt verkocht.
Groeten,
Wim
Ondanks materiaalpech waardoor de finish niet gehaald kon worden blijft het een prestatie van formaat! 90% procent van alle technische voorbereidingen hebben bijgedragen aan deze topprestatie, jammer dat de gok om de race op versleten banden te rijden je de das omdeed.
Helaas heb ik zelf nog niet veel kunnen rijden. Door flinke onderrugklachten lig ik al een paar dagen aan bed gekluisterd. Hopelijk ben ik weer hersteld en een beetje in vorm voor Peer (28 september). Met een beetje mazzel en goede wil van de planners op werk kan ik LEL ook meerijden. Tot snel, sportieve groet!
Robert-Jan
Dag Robert-Jan,
De banden zijn niet versleten, je kunt het gietnaadje op de helft van de band nog zien. Het zijn alleen beschadigingen die ik dacht afdoende te hebben hersteld.
Jammer dat je nu weinig kunt rijden. Uit ervaring weet ik dat je vermogen er al snel onder lijdt.
Ik hoop dat je Peer mee kunt rijden en we elkaar tijdens LEL weer zien.
Beterschap!
Groeten,
Wim
Hi Wim,
Mooie prestatie, en jammer van de pech die je had!
Volgende keer beter!
Groeten, Adri.
Bekijk de foto's nog eens goed Wim.
Op een ervan heb je net een rode Quest ingehaald, Kort erna knalde je band....
Ik zag een gele QXS (zonder kap) mij tegemoet komen toen ik keerde.....
Ymte heeft 59 gemiddeld over-all gefietst. Zijn heenweg was vast sneller als hij als laatste gestart is en mij als laatste inhaalde. Daarna kwam jeroen mij nog voorbij. Ik weet niet welke startpositie hij had. Evenals Cees en Remke die op het moment van lek rijden vlak achter je zaten. Dat maakt verschil om te vergelijken. Er zit tussen elke rijder 30 seconden verschil. Als zij later zijn gestart zijn ze sneller. Heb je ze ingehaald (daar lees ik niks over) ben jij sneller. Feit is wel dat zij zijn gefinished. Dat is eigenlijk wat telt. Maar pech kan iedereen overkomen en is altijd erg jammer, voor iedereen. Ook ik heb fouten gemaakt, maar mijn tijd staat, daar kan ik niks aan veranderen helaas. Zo gaat dat. Je neemt een gok en verliest. That's the game.
Niet om onaardig te doen. In tegendeel. Ik waardeer je inspanningen zeer. Zeker niet zinloos, ondanks een kwinkslag in mijn verslag.
Overigens vraag ik mij af of hulp van derde (wisselen van de band) niet tot disqualificatie moest leiden ipv een na laatste plaats. Maar dat doet er niet toe en is muggenziften. Niet interessant. Ik wens niemand pech toe. Ook jou niet.
Dag Theo,
Ik weet niet wat je bedoelt met 'Bekijk de foto's nog eens goed'. Jeroen startte 30 seconden na mij, 30 seconden daarna Ymte.
Ik startte om 13.04 uur. Mijn band ging kapot op 23,6 km, . Toen was ik iedereen die voor mij was gestart, dus van 30 seconden tot 4 minuten eerder vertrokken, gepasseerd. De foto van Eckard Boot is volgens de data van de foto gemaakt om 13.28 uur. Ongeveer 1 minuut later gaat mijn band kapot. Allen Jeroen en Ymte zijn me, vrij dicht bij het keerpunt, gepasseerd.
Als ik geen lekke band had gehad was ik 30 seconden na Jeroen gefinisht. Gemiddelde snelheid 55,5 km/u. Hiermee zou ik - weer - derde zijn geworden. Maar dit alleen maar hypothetisch.
Ik had het gevoel opgegeven te hebben. Daarom heb ik de hulp van Martin bij het verwisselen van de band geaccepteerd. Hoefde ik trouwens niet om te vragen. Tot mijn verrassing sta ik alsnog in de uitslag.
Groeten,
Wim
Theo
leuk idee: diskwalificatie door hulp van derde....
Dan is Jeroen winnaar.
Groet
Martin
ps..WIm heeft op mijn aandringen een band van mij 'gekregen': iemand in de kou laten staan zit niet in mij.
Martin,
Ik hoor wat ruis. Even benadrukken dat ik niemand bekritiseer, onderuit wil halen of zijn plek misgun.
Je hebt in zeker zin gelijk met hulp op het keerpunt is hulp van derde. Ik weet niet wat de reglementen daar mee omgaan. B.v. bij BM is daar een duidelijke voorgeschreven start. Je mag niet eindeloos helpen 'opstarten'.
Keren aan de staart is een ding, maar een zet geven mag niet. Dat is hulp van derde. Nu weet ik dat ze ons bij dit kampioenschap niet helemaal voor vol aan zien. Dus controle bij dat keerpunt zal best een oogje dichtgedaan zijn door de jury. (Die stond er nl wel!) Ze weten niet precies wat ze met ons aan moeten. Controle op helmdracht onder een racekap wordt nogal ruim mee omgegaan. Ymte had er helemaal geen op dacht ik.
Er wordt o.a. toegezien op stayeren (in elkaars windstroomlijn rijden) en het dragen van een helm onderweg.
Ook al zit het niet in je aard, je kan een rijder tijdens een wedstrijd ernstig benadelen door hem hulp aan te bieden. Dat kan onnodig disqualification betekenen voor hem.
Het is maar een weet.
Wel zijn erkende hulpposten of mobiele hulpteams toegestaan. Het keerpunt kan misschien als zodanig gezien worden.
Wim,
Ik doelde op de foto van Eckard Boot. Die rode fiets ben ik.....;-)
Dus je haalde mij op dat moment pas in, ver na het keerpunt dus.
Ik vermelde dat ik Marloes zag net na het keren. Maar dat moet jij geweest zijn. Zij was op Eva na op dat moment al door iedereen ingehaald. Die foutieve waarneming had wel positief effect op mijn, waardoor ik er weer vol tegenaan ging.
Ik denk dat Ymte en Jeroen op dat moment net aan het keren waren achter mij. Ik heb ze niet gezien. Dat ging niet zo vlot als bij mij blijkbaar, want ze haalde me pas ver in voorbij de lange bocht naar beneden. De gemiddelde snelheid zakt daar aantoonbaar significant in. Van de 73 gem van Ymte is hij er daar zeker 1-2 km van kwijt. Dat wist hij van te voren zei hij. Dat geldt overigens voor ons allemaal. Niets aan te doen. Ik ging op dat moment volgens Strava 53 km/u gemiddeld, terwijl mijn keren in elk geval super vlot en soepel ging. De rest heb ik merendeel zelf verprutst op de terugweg door te vroeg te pieken bij het verkennen. Mijn ballonnetje was te vroeg en te snel leeggelopen. Stomme actie van mij.
Theo,
Je hebt gelijk dat ik je pas inhaalde op ongeveer de helft van de terugrit. Ik heb dat in mijn blogpost aangepast. Nogmaals, Ymte heeft niet gemiddeld 73 gereden, dat was zijn kortstondige topsnelheid van de bult af. Je raakt veel meer dan 1-2 km kwijt, het is eerder tegen de 10 km/u.
Ymte heeft volgens eigen zeggen steeds 68 - 69 km/u gereden op de heenweg en 58 - 59 km/u op de terugweg. Door de verliezen bij de start en het keerpunt kwam ie op een gemiddeld van ruim 59 km/u uit. Nog steeds heel hard, al kom ik wel steeds dichterbij. In 2004 reed Ymte 12 km/u harder dan ik, dat is inmiddels teruggebracht tot 4 à 6 km/u.
Groeten,
Wim
Een reactie posten