zaterdag 26 oktober 2013

VeloTilt update 26-10-2013

 

Vandaag overlegt een deel van het VeloTilt team over de ruit van de fiets. Dick van der Vaart van Alrec uit Mijdrecht gaat deze ruit maken. Hij bekijkt eerst de romp van de VeloTilt en is er helemaal verguld mee. Dick stelt voor om uit de huidige mal voor de top een volledig model van de kap in carbon te lamineren. Deze contra-mal zal in de mal worden gestabiliseerd met een houten frame. Daarna zal Dick de contra-mal verder afwerken en deze onder meer volgieten met een stabiel materiaal. De noodzaak daarvan kennen we inmiddels van het maken van een matrijs voor de racekap. Alleen een volkomen massieve matrijs is bestand tegen de immense druk van 10.000 kg per m2. Het ziet er naar uit dat de ruit van 2 mm Lexan kan worden gemaakt. 


Bram Smit laat een nieuwe oplossing zien voor de ophanging van de achterwielpoten. Een belangrijke wens van het team is een oplossing om de wieldraagarmen makkelijk en snel te kunnen verwijderen en weer te monteren. In de huidige set-up moeten we flink wat sleutelen in de fiets op een minder toegankelijke plaats.  


Bram komt met een heel slimme oplossing. Over een doorlopende RVS buis worden twee afgeschuinde bussen gemaakt. Aan de wielpoten wordt een corresponderende verschuining gemaakt. Met één inbusbout per wielpoot is deze nu te verwijderen en weer te monteren, kwestie van enkele seconden.


Ook de complexe uitlijning is nu eenvoudig geregeld, aan een rechte buis hoef je niks uit te lijnen. Hoewel David een tweetal prachtige lagerblokken heeft ontworpen, is het maken hiervan best lastig en ook prijzig. Het laatste grote voordeel is dat er eenvoudig gelagerd kan worden met teflon bussen. Dat scheelt een paar honderd euro aan lagers.














10 opmerkingen:

De Bobslee zei

Hallo Wim,

Jullie zijn zeer voortvarend bezig! Gaat helemaal goed komen op deze manier, het blijft mooi om deze ontwikkeling mee te volgen.
Bedankt!

Groeten, Adri.

Quezzzt zei

Teflon bussen lijkt mij heel geschikt - mits de slijtage eraan binnen de perken blijft - vanwege de potentiele wrijvingsweerstand ervan.

Iets tegenwerking bij heen en weer bewegen is daar niet nadelig.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
De slijtage zal beperkt blijven als het netto lageroppervlak voldoende groot is. Dan blijft ook de wrijvingsweerstand heel laag. En dat is weer belangrijk omdat de weerstand toch heel laag moet blijven.
Als de weerstand heel laag is, blijft het gevoel met een tweewieler onderweg te zijn aanwezig.
Overigens is een teflon lagerbusje vrijwel zonder kosten te vervangen.
Groeten,
Wim

Quemo zei

Ik vraag mij af of het wel stevig genoeg is met die wigvorm.

Bij fietssturen zien we het natuurlijk ook en dat gaat uitstekend maar daarbij is de belasting veel (echt véél) minder maar de werking ook anders.

Ik ben bang dat er dermate grote krachten op 'jouw' wig komen te staan dat er speling gaat ontstaan waardoor de body dus steeds lager komt te hangen en de bout steeds losser komt te zitten.

Ik hoop dat ik ongelijk heb maar het kan voor jullie geen kwaad om er ook over na te denken.

Wim Schermer zei

Quemo,
Dit is een prototype, zowel van fiets als van meerdere onderdelen die nog nooit in een velomobiel zijn toegepast.
De krachten komen nauwelijks op de verschuining, de as levert de sterkte.
We gaan het allemaal in de praktijk zien. Is het niet sterk genoeg, dan breekt het en maken we het sterker.
Groeten,
Wim

Quemo zei

De verschuining zal vast een bedoeling hebben: de 'arm' (waar het wiel aan vast zit) star op de as monteren. Ik neem aan dat het wiel ten op zichte van de as niet mag bewegen maar de as zelf natuurlijk wel waarbij het complete plaatje van as, arm en wiel bewegen maar die onderling niet bewegen ten opzichte van elkaar.
En ik heb zo'n vermoeden dat daar wel eens problemen kunnen gaan ontstaan en dat de arm dus wel ten opzichte van de as gaat draaien.

Wim Schermer zei

Quemo,
De verschuining is uitsluitend bedoeld om de wielpoot volkomen star te maken. Het geheel draait om teflon lagers over een binnenbus over de RVS as die op zijn beurt weer star is.
En nogmaals, we zijn een prototype aan het maken. Dat zal zwaar belast worden en als het niet heel blijft versterken wij het gewoon.
Ik ben met één van mijn eerdere Questen wel drie keer teruggegaan naar Dronten om noodzakelijke nieuwe versterkingen in mijn achterbrug te laten lassen. Wij hebben dan het voordeel dat wij overal makkelijk bij kunnen :)
Het uitbouwen van een onderdeel van de VeloTilt, is nooit meer dan 4 moertjes losdraaien en je hebt het onderdeel in je handen.
Groeten,
Wim

Mick zei

Hoi Wim,
Misschien aardig als ik ondertussen op soortgelijke wijze ga proberen mijn achterwiel op de as te fixeren ;)
Mvg Mick

Wim Schermer zei

Hi Mick,
De wielen van de VeloTilt zitten ook zo vast.
Prima oplossing.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hallo Wim,

Jan Geel heeft wel eens met Werkstoff gewerkt. Zeer slijtvast, en goede glij eigenschappen. Op de volgende website hebben ze dit materiaal wat ook geschikt is voor glijlagers. http://www.mata.nl/producten/werkstoffe/materialen-met-topprestaties/

Mooi om zo de ontwikkeling en de bouw van een velomobiel te volgen.

Vriendelijke groet,

Raimo Gee.