woensdag 23 oktober 2013

'Winterbanden', harde wind en paddestoelen


Gisteren een heerlijk ritje gemaakt. De druk van de training is er af en met een temperatuur van 20 gr. C. is het ontspannen en comfortabel rijden. Met het midi vizier blijft de toch wel stevige wind goeddeels uit het instapgat.

Vandaag waait het 6 Bft met uitschieters tot 8 Bft. Dat is op de dijken, zeker zonder stormstrips, al een hachelijke zaak. De begin dit jaar verwijderde strips gaan er dus weer op. In de Super Moto om het achterwiel zit nu ruim een jaar de Michelin Protek Max. Achter sinds ruim een jaar geen lekke band meer gehad. Ik monteer nieuwe F-lites om de voorwielen. In de Schwalbe SV7c binnenband heb ik voor de LEL tijdrit Schwalbe Doc Blue gedaan. Deze winter maar eens kijken hoe dit gaat. Vorig jaar met maar twee lekke banden de winter doorgekomen. F-lites blijken de eerste 2500 tot 3000 km behoorlijk lekbestendig. In tegenstelling tot wat sommige rijders denken, heeft de F-lite een Kevlar antilek laag. Belangrijkste is dat deze band geen steentjesmagneet is. In het jaar dat wij met 5 Questen Ierland rondden reed ik daar 2300 km, geen enkele lekke band. De F-lites bleven daarna lekvrij tot 5000 km. 

Nou hoef ik geen woonwerk verkeer te doen in donker en met regen en sneeuw. Dan kun je beter Schwalbe Marathons (Greenguard) monteren. Pomp ze niet harder op dan 4 bar. Harder oppompen levert vrijwel geen snelheidsverbetering op. Wel rammelt je amalgaan alsnog uit je kiezen.

Wil je maximale veiligheid, dan is de Continental TopContact Winter II de beste keus. De Schwalbe Marathons zijn goed lekbestendige en ook behoorlijk licht lopende banden, maar zijn wel slipgevoelig. De Continental heeft een twee keer zo hoge weerstand tegen zijdelings wegglijden in vergelijking met iedere andere band.

Het is zo warm dat de grasmaairobots nog aan het werk zijn. Voor het eerst zie ik een aantal fraaie paddestoelen op het grasveld voor. Een plaatje is gauw geschoten.



12 opmerkingen:

Quezzzt zei

Ik ben het niet erg met je eens Wim.

Mijn F-lites zijn nog niet eens 1000 km oud, de lijnen zijn nog aanwezig in het loopvlak en de LEL dijk sneed ze in 2 halve ritten totaal aan flarden plus 2 doorboringen tot aan de binneband waarvan 1 een lek veroozaakte en de ander de binneband verzwakte ( beschadiging )

Ik weet 100 % zeker dat die steentjes voor mijn ritjes op die dijk nog niet in de band aanwezig waren, want ik inspecteer na een woon-werk rit altijd de banden. Kwestie van niet willen komen stil te staan als dat slecht uitkomt. Juist omdat het F-lites en een Super Moto zijn.

Kevlar ? Dat heeft dan vreselijk gefaald...wat er door de binnenband ging was maar een heel klein steentje, niet eens zo scherp als sommige schelpframentjes die ik weleens uit de F-lites heb gepeuterd. En ik vind F-lites wel steentjesopnemers....ik heb toch wel regelmatig steentjes uit het rubber moeten halen terwijl ik onverharde paden absoluut vermijd. Maar ja de aansluiting van onderhard naar verhad, daar komt vaak toch wel wat mee op het verharde pad van andere fietspadgebruikers..

En opvallen genoeg, de Super Moto zonder enige lekbescherming heeft NIKS ! Geen steentjes in het rubber, geen leks...terwijl de F-lites niet meer bruikbaar zijn na ~1000 km dankzij die #$%^& dijk...

Kevin Champagne zei

Some tires are better than others, but I think luck and road maintenance have a lot to do with flats. This year in over 8000 km. I have had no flats on my Quest. I am on my second set of Duranos. Last winter I had one flat on the Swabe Marathon snow tires I used. Living in Canada is different than your country, but this year has been great for me.
Greetings from Canada
Kevin

liegender_robert zei

Hallo Wim,

ich habe jetzt seit 12.000 Km die Schwalbe Shredda in 40mm auf den vorderen Reifen. Kojak und Durano hielten Maximal 7000 km. Mit den Shredda hatte bisher 5 Platten.
Ich bin mal gespannt wie lange die Shredda noch halten und wie sie sich im Winter verhalten. Die Shredda sammeln keine Steinchen auf.

Hawkexplorer zei

Hoi Wim,

Ik heb minder goede ervaringen met mijn kojaks, in nog geen 1000 km toch al 3x lek.
Van de winter toch maar eens de Schwalbe Marathons (Greenguard) proberen, bedoel je dat je die op alle 3 de wielen legt?

Henri

Wim Schermer zei

Ja, je kunt ze op alle wielen toepassen.

Corn-Dolly zei

De GreenGuards ben ook ook zeer tevreden over. Verslaaft bijna. Marloes ook. Misschien met inlevering van Racesnelheid schenken ze ons veel onbezorgd fietskilomters. Ik denk dat de 10000 km in zicht komt na een jaar nu.. Ook je advies van 4 bar was een gouden tip. Dragelijk comfort, iets beter grip in bochten en geen merkbaar snelheidverschil als op hogere druk. Nu ze ouder zijn zet ik ze tijdens wedstrijden wel op 6-7 bar. Voor stabiliteit. De grip valt dan ook nog wel mee. Maar idd niet super. Een boven middenmoter op gevoel schat ik.Voldoende voor mijn rijstijl en omstandigheden.
Als (26 inch) achterband kan ik hem niet aanraden. Hij is erg zwaar (>1 kg) Dat voel je merkbaar in alles. Met optrekken, minder comfort en het ergste de veerkarakterestiek. Bij elk slecht wegdek op snelheid genomen laat hij het afweten op wegkontakt. Te stugge wangen. Gevaarlijk!
De Super Moto of een Big Apple gebruiken wij nu lek- en probleemloos op lage druk. (3,5-4 bar max) Heel tevreden met dit setje. Voorlopig houden we dat zo. Dankzij je testwerk gevonden Wim.

Quezzzt zei

Ik ben idd ook over op een Big Apple Plus ( ook een Greenguard ) achter en Marathon Greenguards voor.

Idd toch ook niet helemaal tevreden met zo'n "dunne" Marathon Greenguard achter....al was het maar omdat ik amper nog vooruit kom op de paar honderd meter gras bij het werk...banden onder mijn Quest moeten aan de gekste eisen voldoen ;-)))

Willem zei

Mijn F-lites nu ruim 6500 zonder ook maar één lek en ben in die periode wel 4 X naar Dronten op en neer geweest ik ben dus een mazzelplasser??

Budi zei

Vergeet de Marathon Supreme niet voor de achterband! Goede lek bescherming en toch behoorlijk snel blijkt ook wel uit de testen van Wim. Ik rijd er al duizenden kilometers lekvrij op.

Vasco zei

Dat zien eruit als geschubde inktzwammen. Die ondergaan een spectaculaire metamorfose de komende twee weken.

Anoniem zei

Ik rij de F-lites ongeveer 800km. De teller staat nu al op 5 lekken, waarvan 2 tijdens dezelfde rit (verschillende banden). Aangezien ik enkel woon-werk verkeer doe met de Quest en dus op tijd bij de baas moet zijn heb ik besloten om ze niet meer te gebruiken. Spijtig, want ze rijden heerlijk.

JD, Hoek

Wim Schermer zei

JD,
Met deze ervaringen zou ik er ook klaar mee zijn. Op naar de Marathon Plus of Greenguard.
Groeten,
Wim