zaterdag 13 december 2014

Voetengaten afsluiten met siliconenrubber


De voetengaten zijn in de zomer heerlijk om verkoelende lucht naar binnen te laten. In de winter wil je zo min mogelijk kou in je velomobiel. Er zijn verschillende mogelijkheden om de voetengaten dicht te maken. Uiteraard wel met de mogelijkheid te kunnen 'flintstonen'. De meest gebruikte methode is - deels - afsluiten met lycra. Dat werkt prima, maar de opening in de lycra is niet zo stabiel en laat soms toch nog koude lucht door.


Ik denk lang na over een mogelijk nog betere oplossing. Die denk ik te hebben gevonden met siliconenrubber. Dit uiterst soepele materiaal is ook nog eens spiegelglad. De werkwijze om het aan te brengen is precies gelijk aan het monteren van lycra. Lycra wil niet goed plakken, siliconenrubber wil dit helemaal niet. Siliconenrubber kan zonder voorspanning in elkaar worden gezet. Siliconenrubber blijft soepel tot -70 gr. C.


Om een goede afdichting te krijgen neem ik twee strips siliconenrubber en maak een overlap van 1,5 cm. Dan plak ik stroken ducttape zoals op de foto en niet deze stroken op de lycra of op de siliconenrubber. Als het geheel in elkaar zit, ook nu weer met nietjes, plak ik het onder het rechter voetengat. De brede Northwave winterschoen gaat makkelijk door de rubber flappen en de opening sluit na terugtrekken weer volledig.


Kan die methode met de overlap ook met Lycra? In principe wel. Het lukt het beste als je de Lycra diagonaalsgewijs over het voetengat spant. De Lycra moet dan ook dubbel worden genomen.
Dit is flink meer werk, vereist meer handigheid en liefst gebruik van een naaimachine.


Vanmiddag rij ik naar Castricum en probeer een aantal keren door de siliconenrubber te stappen. Dat gaat uitstekend en zo gauw ik mijn voet teruggetrokken heb, sluit het rubber zich weer netjes.
Dit is een blijvertje.


Wil je ook op deze effectieve manier de voetengaten afsluiten, de strips zijn nu te bestellen in de webwinkel. Je krijgt dan een stuk siliconenrubber van 20 x 100 cm voor € 13,95. Hiermee maak je vier strips van 10 x 50 cm.

10 opmerkingen:

Erwin zei

ik zie dat je je claxon ook afgeplakt hebt. Is dat ook voor de kou of is er een andere reden?

Groet

Erwin en Tante Lies

Wim Schermer zei

Dag Erwin,
Nee, dat is nog blijven zitten van de tijdrit op Texel.
Het geluid is er niet minder om.
Groeten,
Wim

Jack zei

Hoi Wim, ik ga ervan uit dat dit alleen werkt als je de trapgaten niet nodig hebt als uitslag bij het trappen? Ik heb maat 45 en volgens mij steken die gewoon een paar centimeter naar buiten toe op bepaalde momenten als ik aan het fietsen ben.
Groeten, Jack

Wim Schermer zei

HI Jack,
Ik heb maat 47 en draai bij iedere pedaalslag een stukje door de voetengaten naar buiten.
De siliconenrubber strips duw je bij iedere slag een beetje naar beneden. Dat gaat prima, je merkt er niks van en het gaat door de spiegelgladde rubber zonder enige weerstand.
Door de overlap schuiven de twee strips steeds weer netjes over elkaar.
Groeten,
Wim

Willem zei

Hi Wim, da's mooi spul helemaal goed ga het meteen op de Q zetten (als ik weer kan fietsen)

Anoniem zei

Is het bij jullie dan zo koud? hier doe ik alle moeite om enigzinds wat af te koelen en zo weinig mogelijk te zweten! condens en zweet zijn de te bestrijden fenomenen hier. Wim (Belgisch Limburg)

justme zei

Hi Wim,
What's going on with the Velo Tilt. It's been ages since we last heard about the tilt lock problem being solved. I would have thought you'd have video of the bike driving around curves etc. by now.
-Michael

Wim Schermer zei

Hi Michael,
We are working now on the new bearings of wheelarms. That means that the whole internal structure has to be changed.
We made recently wider wheelarms to make the width of the VeloTilt 107 cm wide.
Beginning next year we are going to make a toertop with an additional racehood.
We are working constantly but there is not much to see.
Best regards,
Wim

kstadden zei

Wim -

Can you tell me what thickness of silicone you used?

Thanks -

Ken

Wim Schermer zei

The silicon rubber is 1 mm thick,
Best regards,
Wim