zaterdag 10 januari 2015

De accu is altijd leeg


Bij mijn nu drie jaar jonge Quest zijn twee accupakketten geleverd van 6 Volt 4200 mAh. Deze pakketten van 320 gram bestaan uit 5 NiMH oplaadbare accu's. De beide accupakketten laad ik steeds op, sluit er één aan in de Quest en neem de andere in mijn tas mee.


Als na een week of twee gebruik de accu in de Quest leeg is pak ik de reserve accu uit de tas en sluit die aan. Tot mijn schrik blijkt die tweede accu nog maar ruim een uur licht te geven en dan ook leeg te zijn. Dit wordt veroorzaakt door zelfontlading van de NiMH accu's, helemaal als ze wat ouder worden. Ik heb een volgeladen pakket gemeten en die blijkt 6,94 Volt te zijn. Na 14 dagen is er nog maar een spanning van 6,4 Volt aanwezig. Effectief is dan 2/3 deel van het beschikbare vermogen verdwenen.



Omdat dit de veiligheid direct beïnvloedt, je hebt geen licht, geen richtingaanwijzer, geen remlicht en geen claxon meer, moet hier iets op gevonden worden. Li-ion accu's houden hun lading wel vast maar zijn niet bruikbaar in een 6 Volt fiets. Deze accu's zijn òf 3,7 Volt òf 7,4 Volt, volgeladen zelfs boven 8 Volt.

Er zijn al jaren zogenaamde Eneloop accu's. Ik gebruik ze in de Garmin GPS apparaten, in één van de twee voetverwarming setjes, in schijnwerpers en voor vele andere toepassingen. Dit zijn 1,2 Volt accu's van 2000 mAh. Deze accu's houden hun lading letterlijk jaren vast. Vijf van die accu's in serie leveren 6 Volt 2000 mAh en kunnen zo'n 2000 keer opgeladen worden.
Er zijn in de modelbouw wereld complete pakketjes te koop waar de Eneloop accu's al netjes aan elkaar gesoldeerd zijn. Twee van die pakketjes parallel aan elkaar gesoldeerd leveren zelfs 6 Volt 4000 mAh op.


Ik bestel 2 pakketjes bij PKracing.nl voor € 17,50 per stuk. Op de accupakketten van Velomobiel.nl zitten twee contrastekkers. Daar snij ik er één van af en soldeer deze aan het nieuwe Eneloop pakketje. Om het geheel waterdicht te maken en de draadjes te versterken wikkel ik het geheel in zwarte zelfvulcaniserende tape. Als laatste plak ik er een stukje 5 cm breed klittenband op.

Het nieuwe pakketje weegt 145 gram en doet uitstekend wat het moet doen. Het Eneloop pakketje geeft 2,5 uur licht, een uur korter dan het nu 3 jaar oude Velomobiel.nl pakket van 4200 mAh. Dit is wel bij mijn Quest. Mijn krachtiger E3 SuperNova lamp verbruikt 3,5 Watt, bijna 50% meer dan de 2,4 Watt B&M lamp die Velomobiel.nl standaard monteert.
Het nieuwe pakketje zal met een B&M lamp ongeveer 3,5 uur meegaan. In mijn Quest zitten de pakketjes, gewikkeld in een stukje ducktape en volledig waterdicht, nu op een stukje klittenband onder het schakelpaneeltje.
Hoef ik er in het donker niet naar te zoeken en kan snel de accupakketjes wisselen.


Als ik twee pakketjes parallel soldeer levert dat dus 50% langer licht dan mijn huidige vers opgeladen accupakket van Velomobiel.nl. Eneloop accu's blijken in de praktijk nogal wat krachtiger dan standaard NiMH accu's en zullen dus langer meegaan dan de standaard pakketten.
Probleem opgelost.


19 opmerkingen:

Maarten zei

Door alle cellen in serie te schakelen (en wellicht nog een tweede pakket daar parallel aan), moet het laden ook in serie plaatsvinden. Nu is de kwaliteitscontrole van de Eneloop best goed, maar of je cellen voldoende identiek zijn om ook op deze manier lang van het pakket te genieten weet ik niet. Als er één zwakkere cel tussen zit, dan wordt die al vrij snel gesloopt. Een goede lader laadt per cel. Dit geeft de langste levensduur van een complete set.

Uiteraard is het lastig om een handzaam en robuust pakket te maken uit losse cellen die je vervolgens ook nog makkelijk uit elkaar kunt halen voor het laden. Maar het kan verstandig zijn om het pakket over een jaar uit elkaar te halen en vervolgens de cellen afzonderlijk te controleren en wellicht anders te combineren.

Wim Schermer zei

Maarten,
Het klopt natuurlijk dat als er een zwakke cel tussen zit het pakket snel achteruit gaat. Dat is bij het Velomobiel.nl accupakket net zo.
Eneloops zijn zo goed dat dat risico heel klein is. Zou het toch gebeuren dat merk je dat en zul je het pakketje los moeten solderen.
Een andere mogelijkheid is een bakje waar de cellen los ingezet worden. Dat is garantie op gedoe. Slechte contacten door trillingen en corrosie liggen op de loer.
Het nieuwe pakketje kan geladen worden met de standaard lader van Velomobiel.nl.
Die ging vorige week kapot en morgen komt er een nieuwe uit Dronten.
Groeten,
Wim

stradaatje zei

Er zijn inmiddels al opvolgers, de ENELOOP PRO. Deze zijn 2450mAh, maar zouden maar 500 keer opgeladen kunnen worden ....
Zie oa op : http://www.batterijenhuis.nl/eneloop-c-475.html

Wim Schermer zei

Stradaatje,
De Eneloop Pro en de gewone Eneloop worden al jaren naast elkaar geleverd. Ze zijn flink duurder en maar 500x oplaadbaar.
Het batterijenhuis.nl rekent voor deze Eneloop Pro 16,95 per vier stuks, NKON.NL 15,95. De gewone Eneloops zijn veel voordeliger, namelijk 11,95 bij Batterijenhuis en 9,45 bij NKON.nl, ook voor 4 stuks.
Groeten,
Wim

Willem zei

Goed om te weten Wim ik zou ook geen voorstander zijn van uitneembare batterij houders of je moet al heel professioneel te werk gaan met waterdichte duiklamp-batterij houders maar dan zit je zo aan €600,00-€1000,00 voor een WD. pijp en kabel waar een WD. stekker aanhangt.

Willem Jan Coster zei

Op Batterijenhuis.nl zie ik dat er ook Eneloop batterijen zijn met soldeerlippen. Deze zijn wel twee keer zo duur als de gewone batterijen, zonder soldeerlippen. Het zou mooi zijn als Eneloop voor de uitvoering met soldeerlippen bij de kwaliteitscontrole de beste batterijen zou selecteren. Deze zijn immers specifiek bedoeld voor toepassing in een permanente opstelling. Dat zou een hogere prijs rechtvaardigen.

Wim Schermer zei

Willem Jan,
Batterijenhuis rekent € 5,50 voor één Eneloop met soldeerlipjes, NKON.nl vraagt voor diezelfde Eneloop € 2,95.
Maar voor € 17,50 krijg je er bij PKracing.nl 5 stuks netjes in serie gesoldeerd. Dat is per Eneloop maar € 3,50.
Daar ga ik niet zelf pakketjes voor solderen.

Birger Landuyt zei

Hier nog geen probleem met mijn 3.5 jaar oude nimh packs.

Met een dubbele schakelaar en volt-stroom meter in mijn mango kan je ze gemakkelijk selecteren en huidige spanning zien op ieder moment.

Zo heb ik nooit onverwacht spanningsuitval onderweg en zelf nog extra backup batterij voor lange donkere tochten

RedDuck zei

Zelf gebruik ik al enkele jaren alleen nog maar eneloop/sanyo en wil geen andere meer. In alle apparatuur en ook in de Quest. Wel belangrijk om een goede lader te gebruiken. Het heeft inderdaad de voorkeur om cellen per stuk te behandelen. Bijvoorbeeld met de Powerex/Maha MH-C9000. Een toppertje! Groet,

Fritschal (Q678)

Kees van Malssen, voorzitter ligfietsvereniging NVHPV zei

Graag een paar aanvullingen.
Ten eerste kan het standaard VM systeem prima uit de voeten met de iets hogere spanning van een LiPol systeem van 7.5-8 volt. Ik maak er al tijden met plezier gebruik van.
Ten tweede maakt het niet uit wat voor batterijpakket(ten) je mee neemt: ze kunnen altijd leeg. Daarom rijd ik al jaren met een dynamo in mijn fiets, in combinatie met een accu die vanuit de dynamo geladen wordt.
Ja, ook dat kan falen, maar heel 2014 heb ik volledig op die manier kunnen fietsen. 2015 ben ik met een dubbel pakket ingegaan, zodat ik afwisselend het ene of het andere pakket gebruik en/of oplaad (of beide oplaad).
Naast het voordeel dat je dynamo niet leeg raakt, kun je hier een echt permanente opstelling van maken en ook alle verbindingsschakels waterdicht houden.

Tenslotte heb ik voor de accu's een voltmetertje geinstalleerd zodat ik weet waar ik aan toe ben (als ik lui ben en de dynamo afkoppel en alleen batterij gebruik bv). En een hoofdschakelaar om het hele systeem af te zetten om lekstromen te voorkomen.

CV zei

Eneloops zijn inderdaad een grote zegen in AA-land. Ik heb er denk ik zo'n kleine 100 in gebruik in opgevoerde Maglites en fotografie apparatuur (batterypacks, flitsers).

Bij sk.nkon.nl zijn ze nog iets voordeliger.

Voor gebruik in een Quest zou ik toch kijken of je geen oplossing kunt vinden voor het te hoge voltage van 2x li-ion. Het lijkt me dat die LED lampen allemaal al een voltage regulatie hebben, want LED'jes branden over het algemeen op 2,5 - 4 Volt. De ingangsspanning direct vanuit het 5x NiMH pack is dus al te hoog. Resteerd alleen de vraag of het regulatiecircuit efficient is en overweg kan met de nog iets hogere ingangsspanning. Met wat mazzel kunnen de lampen ook overweg met de spanning van een enkele li-ion cel.

Een enkele cel van D26x67 zou met 3,7V * 5,2 Ah ruim anderhalf keer zoveel capaciteit hebben als vijf Eneloops. Lichter, kleiner, minder verbindingen en vooral minder goede als een enkele cel faalt.

gelemango46 zei

Ik heb al enige tijd een accu monitor (TowerPro) welke in de modelboouw gebruikt wordt voor 4,8V of 6V accu's. Middels een rij groene en rode leds weet ik de status van mijn (lood)accu. Werkt tot nu toe naar behoren en kost maar een paar euro.
Andre
Mango46

Jan Goddemaer zei

Die Eneloops gebruik ik ook al jaren. Het zijn ook al jaren dezelfde. Omdat ik een Maha lader (C9000) gebruik, kan de kwaliteit van de accu's makkelijk gecontroleerd worden. Na al die tijd en vele keren ontladen en laden zijn ze nog niets van hun capaciteit verloren. Prima aankoop, die dingen.

stradaatje zei

Heb intussen al bijgeleerd dat Lithium-Ion batterijen idd kleiner en lichter zijn en een hoger vermogen hebben. Maar ze zijn veel gevoeliger kwa opladen. Je moet er een speciale lader voor hebben en ook een soort van bewakingsmetertje om de spanning in de gaten te houden. De te hoge spanning voor LED's zou je kunnen voorkomen door gebruik te maken van een voorschakelweerstand, maar dat vind ik persoonlijk allemaal te gecompliceerd.

Een accu van 5 ENELOOPS met een draadje is dan meer mijn ding :-)

blackarmor red zei

die eneloops zijn idd zeer goede batterijen maar het amperage dat we kunnen leveren is vrij laag
goedkoopste adres voor eneloops
http://samenkopen.net/action_products/61070

en ik kan me moeilijk voorstellen dat de 6v instalatie de 8 volt van een li ion niet kan verwerken
lifepo4 is zoizo veiliger en geeft maar een 7.4 volt op max lading
je moet daar idd wel of een deftige lader met balancer aanhangen of een 2s bms erin steken .

Belle zei

Tegenwoordig worden velomobielen afgeleverd met een 12 volt NiMH-accu. Een langerekt groen pakket.

Wim Schermer zei

Dag Belle,
Een jaar of drie geleden was de standaard 6 Volt.
Dit betekent dat de grote meerderheid van de fietsen van Velomobiel.nl nog 6 Volt zijn. Helaas moet er dan wel met extra weerstanden worden gewerkt om een 12 Volt accu in een 6 Volt fiets te kunnen gebruiken.

Unknown zei

Nog een optie:
Koop een complete lamp in china, bijvoorbeeld zoeiets:
http://www.dx.com/p/zhishunjia-zsj-b50a-cree-xm-l-t6-3-mode-3800lm-white-bicycle-light-grey-4-x-18650-317564#.VmQd1NgveUk
Dan heb je voor 29 Euro een lamp met een 4800 ma 8,4 V lithium batterij. Plus de bijbehorende lader. De spanning is natuurlijk iets te hoog, maar dat los je op door 4 diodes in serie te schakelen in het snoertje dat je eraan moet solderen met de female connector die moet passen op de velomobiel. Je laat de originele connector ook zitten, die gebruik je om het accupack op te laden.
Voordeel is dat de originele connector een maatje groter is, en je dus met opladen nooit in de verkeerde kunt inpluggen.

Mvg,
Chris de Bruin - Sinds een weekje de nieuwe eigenaar van Strada 015

Chris de Bruin zei

Nog makkelijker, dat ik daar nu pas aan denk. Even verder zoeken en je vind ook de losse accupacks, evt met lader. Bijvoorbeeld een 6600 mah met lader voor net Eur. 14. Ik maak dan een extra snoertje die er tussen geschakeld wordt om van 8,4 naar 6,4 volt te gaan.

Mvg,
Chris de Bruin