woensdag 29 april 2015

Spezi 2015 (3)


Naast talloze fraaie, nuttige en efficiënte fietsen en onderdelen, vind je op de Spezi ook een heleboel technische bijzonderheden en soms zelfs gedrochten. Bij Melon zijn veel verschillende helmen te koop. Ik sta hier op de foto met een helm die beter geschikt is voor onze Noord-Hollandse Viking Cees Roozendaal. De dames schrikken zich wel rot als je hier mee aan komt rijden Cees :)


Er wordt al 150 jaar geëxperimenteerd met aandrijving van fietsen. De hoge Bi, verderop nog in beeld, was in 1867 één van de eerste pogingen om tot een bruikbaar rijwiel te komen. Op de foto hierboven een rug-aan-rug tandem met een heen en weer gaande aandrijving met een draad die een rol aandrijft die vervolgens het achterwiel in beweging brengt.



De vriendelijk kijkende verkoper op deze foto heeft LEDverlichting in zijn handschoenen. De lampjes flikkeren, zijn heel fel en zitten zowel aan de binnen- als de buitenkant. Hij heeft ook handschoenen voor de zomer zonder vingers. Vooral voor tweewielers een vondst. Prijs rond 35 euro.


Het aanhangertje op deze foto's is heel praktisch. Prima als standaard aanhanger achter een velomobiel of andere fiets. In een handomdraai is het een handkar. Demonteren en heel compact opslaan is een kwestie van seconden.





Op een deel van het buitenterrein zijn de echte rariteiten te vinden. Deze fiets heeft achterwielbesturing die moet worden bediend met het achterwerk. Wel stapvoets rijden anders lig je ondersteboven.


Dit lijkt een heel snelle velomobiel te zijn. Heeft achterwielbesturing en levert bij regen gegarandeerd een flink nat pak op. De technische uitdagingen zijn vindingrijk opgelost.



Jan Geel achter de hoge Bi. Hoeveel duizenden fietsers op dit type fiets zullen met botbreuken in het ziekenhuis terecht zijn gekomen. Ik denk heel veel.


De Duitse firma Kemper maakt de beroemde Pedersen fietsen. Deze fietsen hebben geen diamantframe maar een verhoogd balhoofd en het zadel zit aan een heel strak gespannen band.
Ik heb er even op gezeten en het comfort is uitstekend.




Als laatste een heel compact fietsje waarbij de voorstuwing wordt verkregen door op en neer te trappen in een rechte lijn. 

Al met al een mooie beurs waar iedere fietsliefhebber zijn hart kan ophalen. Ook een beurs waar zeer veel gehandicapten een voor hun handicap aangepaste fiets kwamen bekijken en proberen.

Het fotograferen met de iPhone 6 levert gemiddeld uitstekende foto's op. Het helpt natuurlijk wel dat ik vakfotograaf ben. Alle opnamen op deze Spezi zijn met de iPhone gemaakt. Scherpte en belichting zijn uitstekend. De scherptediepte is steeds heel groot dus werken met een onscherpe achtergrond lukt nauwelijks. Werd ik vroeger met grotere camera's meer als 'echte' fotograaf gezien, dat kun je met de iPhone wel vergeten. Met wat geduld en soms overredingskracht is het toch gelukt om de plaatjes te maken die ik wilde. Soms moest ik een keer terugkomen waarvoor in twee dagen natuurlijk genoeg tijd is.

We hebben in hotel Pfälzerhof in Romersberg overnacht. Het hotel had ons schriftelijk beloofd dat wij met krachtstroom zouden kunnen laden. Zoals vaker werd dit niet waargemaakt. Gelukkig kan de Tesla aan letterlijk iedere stroombron laden. We vonden buiten achterop de parkeerplaats een 220 volt stopcontact. Dan komt er maar 12 km per uur lading bij. Prima, de volgende ochtend hebben wij er 160 km bij en met de nog aanwezige lading van 55 km kunnen we moeiteloos een Tesla Supercharger bereiken. De navigatie houdt rekening met deze aanwezige lading en zet een route uit die gebruik maakt van een verder gelegen Supercharger.

Om half drie vertrokken we van het beursterrein en na een ontspannen rit zijn we rond half tien weer op het eiland De Woude. Jan en Jan rijden samen nog een stukje verder naar resp. Enkhuizen en Oostwoud.




8 opmerkingen:

Wilco Pompert zei

Wim mooi verhaal, en een interessante fietshelm. Zelf ben ik van het weekend in het velorama geweest. Ook daar zie je al die bijzondere fietsen staan. Nog veel meer dan bij Jan Geel. Je ziet technieken van meer dan honderd jaar soms weer terugkomen in nieuwe vorm in nieuwe fietsen. Erg interessant allemaal.

Groeten, Wilco

Belle zei

Het merk van de helmen was Melon (Heads) het deed Dave grinniken, vanwege de zelfspot: http://en.wikipedia.org/wiki/Melon_heads

Belle zei

Ik vond met name die witte met pleisters Melon Head helm leuk: http://www.bricklanebikes.co.uk/helmets?pagenumber=2

Adri Manhave zei

Hi Wim,

Nogmaals bedankt voor de Spezi serie, het was prachtig om het op deze manier ook te kunnen zien!

Groeten, Adri.

Quezzzt zei

Haha Wim die helm misstaat jou niet hoor :-))))

Belle zei

Hoi Wim, hoe lang moet de Tesla laden bij een Supercharger om weer geheel opgeladen te zijn (als je 'm bijna helemaal leeg hebt gereden)?

Wim Schermer zei

Dag Belle,
In 20 minuten laad je 250 km bereik erbij. De Superchargers liggen vrijwel altijd binnen 200 km en dan is 10 minuten tot een kwartier laden voldoende om bij de volgende Supercharger te komen. Het is zinvol om met weinig lading bij de Supercharger aan te komen. Dan laad ie tot wel 600 km per uur, is ie bijna vol dan wordt het laden trager.

Cees zei

Dag Wim, Leuke berichten over Spezi. Op Wieringen zijn een aantal voorwerpen en een echte viking schat gevonden. De hoorns werden hier gebruikt om uit te drinken :) Deze Helm zou mij niet mis staan maar in de quest teveel luchtweerstand :)