zondag 6 maart 2016

Rottweiler en Panasonic FZ1000


Deze winter is een heerlijke winter om te fietsen. De temperatuur is steeds tussen 3 en 9 graden C. In de Schermer polder is het uitzicht vanaf de dijken prachtig. Vaak heb ik mijn Panasonic FZ1000 fotocamera mee in de fiets. Deze camera is voorzien van een Leica Vario-Elmarit lens. De brandpuntsafstand is te variëren van 25 tot 400 mm, gerekend met full-frame equivalenten. De lichtsterkte is 2.8 tot 4.0, afhankelijk van de tele-instelling. Als ik hemelsbreed nog ruim 1000 meter ben verwijderd van het lieflijke dorpje Driehuizen maak ik, vanaf dezelfde positie, wat foto's van de wolkenlucht boven Driehuizen.


Weer valt me op hoe enorm het zoombereik van deze camera is. Meestal worden zoomlenzen op hun meest ingezoomde stand wat wollig en zacht. De Leica lens op de Panasonic FZ1000 blijft ook op 400 mm scherp en contrastrijk. Bij de onderste foto van het kerkje is iedere voeg tussen de stenen van de muur te onderscheiden, een bijzondere prestatie. Dit is naar mijn mening de ultieme reiscamera. Relatief licht met 850 gram, ruim 20 miljoen pixels en zonder extra lenzen mee te slepen een hoge kwaliteit in ieder zoombereik. Mijn fraaie Nikon D700 met kilo's aan mooi optisch glas raakt langzamerhand gepensioneerd, in de fototas wel te verstaan.


Even een update over de Rottweiler die mij op de dijk steeds aanvalt. Ik heb me verdiept in de Dazer, een tip van Belle. Het blijkt dat deze gemiddeld goed werkt bij wat kleinere honden en bij honden die langzaam dreigend naderbij komen of meelopen met een voertuig. Op grote agressieve honden die op snelheid een fietser of wandelaar naderen heeft de Dazer meestal geen effect. Sommige grote honden worden er nog agressiever van. De Dazer wordt het niet. Maar wat dan wel.
Eergisteren kwam het beest weer als een dolle van het boerenerf rennen en vliegt omhoog tegen de dijk. Ik kan het beest al van flinke afstand zien aankomen en besluit nu gewoon te stoppen. Dat blijkt wonderwel heel effectief. Als de hond op de top van de dijk de weg opstuift sta ik vrijwel stil.
Dat vindt de Rottweiler prima. Hij komt tot stilstand, kijkt me aan en .... loopt weer rustig de dijk af naar de boerderij. Nou wil ik, zeker niet als ik een snel rondje wil maken, steeds stoppen voor een hond, maar om gevaar en schade te voorkomen is het wel verstandig. Misschien gaat de hond nu leren dat zo'n gele torpedo helemaal niet hoeft te worden aangevallen. We zullen zien.



8 opmerkingen:

Belle zei

Mijn ervaring is dat de Dazer ook werkt op grote, agressieve honden. Hij werkt alleen niet op dove honden. Het Vlaamse fietsduo Ingrid en Nicole beschrijft in één van hun boeken hoe ze een zestal agressieve wolfshonden in Rusland van het lijf weten te houden dankzij de Dazer: https://kampeerwijzer.wordpress.com/2015/02/19/bewondering-voor-vlaams-vrouwelijk-fietsduo/

De Bobslee zei

Dag Wim,

Weer een hele mooie, deze fotoserie. Geeft inderdaad goed aan wat de Panasonic kan! Ook wij zijn nog steeds zeer tevreden met onze heel wat eenvoudiger TZ-40 model, die voor ons prima voldoet, ook wat kwaliteit betreft. Beter kan natuurlijk altijd, maar onze keuze is in dit geval een kleinere pocketcamera.
Wat die Dazer betreft zijn de resultaten inderdaad wisselend, er zijn op internet genoeg voorbeelden te zien waar het ding werkt, en net zoveel waarbij de hond in kwestie zich er niets van aantrekt.

Groeten, Adri.

Piet zei

De hond moet jouw gele banaan met leuk en belonen gaan associëren. Misschien kan je langzaam rijdend een stukje rodi worst werpen en later bij steeds hogere snelheden.

Wilco Pompert zei

Beste Wim,

Heb ooit ook een Dazer gekocht, maar nooit enig effect gemerkt op de honden. Leven wij in een land van dove honden? Ik weet het niet, maar beschouw het als een mniskoop.

Groeten,

Wilco

Bram Smit zei

Blijkbaar is de boer van het onverschillige type !
Goed idee van Piet.....een stukje Rodi-worst.
If you can't beat them, join them.

Unknown zei

On another note, have you seen these new rear tires for the quest yet wim? A velomobile rider here bought one last August and did a 1200 k brevet with no flats. He claims it is faster than the supermoto and furious fred in both acceleration and top rolling speed. 2 versions. Regular 54mm wide casing at 454 grams and an ultralight at 418 grams. https://www.compasscycle.com/shop/components/tires/26-inch/compass-26-x-2-3-rat-trap-pass/

Wim Schermer zei

Hi Chris,
Looks indeed as a fast tire. Maybe not available in Europe? And a bit pricey too.
Best regards,
Wim

Chistian zei

Hoi Wim,
toen ik je stuk las vond ik je angst nogal overdreven. Achter mijn fiets loopt ook vaak een hond achteraan, behalve een wedstrijdje wie harder kan is er nog nooit iets gebeurd. Maar juist gister avond knalde die domme hond zijdelinks tegen me aan. Het was maar een doffe stoot, opspetterend hout en steentjes klinken veel erger. Maar thuis zag ik een 4cm lange scheur door heel het carbon heen bij de wielkast.
De honden bezitster klonk aan de telefoon wel verstandig, maar hopen dat ze dat ook is als de rekening komt.

groetjes,
Christian