donderdag 14 december 2017

Test Primo Comet 406 (voor o.m. DF)



Mick Leemans belt me met de vraag of hij Primo Comet banden mag komen laten pendelen. De banden heeft ie gekocht van M5 voor rond 30 euro per stuk. Natuurlijk gaan we dat doen. Nou is de Primo Comet al een oudgediende en ik blijk er zelfs nog een aantal te hebben liggen.

Mick komt voorrijden met zijn DF en we beginnen met het omleggen van de banden om 19 mm velgen met Schwalbe SV6a binnenbanden. De banden heeft Mick 90 km gebruikt en zijn dus licht ingereden. De band is 32,7 mm breed op 6.0 bar en steekt 31,4 mm boven de velg uit. In principe een goede band voor de DF.


Ik begin met 6.0 bar. Oops, dat valt niet mee als de pendel al na 42,9 seconden stil staat. Op 5.0 bar is het met 42,4 seconden maar een halve seconde langzamer. Op 4.0 bar staat de pendel al stil op 39,5 seconden. De optimale druk is dus 5.0 bar.

De band is dus niet snel. Wel is duidelijk, ook in het verleden, dat de band door zijn kevlar wapening een goede band in de winter kan zijn. De Kojak is wel wat sneller bij warm weer, maar loopt bij 0 graden C. al 25% trager. De Kojak is ook wat lekgevoeliger.

De conclusie is dat de Primo Comet een solide band is met een goede lekbestendigheid. Wel is het een hekkensluiter waar het op snelheid aankomt.


8 opmerkingen:

Wim zei

Dit kan ik beamen.

Ik heb deze band als voorband op de Roeifiets gehad.

Niet snel en na een flinke klapband had ik er toch iets minder vertrouwen in.

Bicky zei

Altijd fijn om bandentesten te lezen. is al een tijdje geleden.
De big apple mis ik nog in het testlijstje.

Ik heb deze band al voorop en achterop op mijn mango gereden. in de 55mm versie zelf achterop.
Ik vind het een top band die weinig lek rijd en ook snel voelt.
Enkel bij glad wegdek is hij minder geschikt.

zou je deze ook eens kunnen testen?
mvg
Bicky

Wim Schermer zei

Dag Birger,
Als je twee recent aangeschafte Big Apples naar me opstuurt, wil ik ze zeker testen.
Voorwaarde is wel dat ze dit jaar zijn gekocht omdat banden jaar op jaar, zelfs al lijken ze precies hetzelfde, sterk kunnen veranderen. Lezers moeten dan ook de banden nog kunnen kopen anders is testen zinloos.

Bastiaan Welmers zei

De Primo Comet zoals ik 'm ken van vroeger kan ik afraden als winterband, om de reden dat de grip van het harde rubber zeer minimaal is. Met bijvoorbeeld winterse omstandigheden zoals we afgelopen weekend gehad hebben lijkt me dat ronduit gevaarlijk.

Waarschijnlijk is de huidige Marathon Plus 35-406 een beter alternatief, die lichter loopt, lekbestendiger is en meer grip heeft.

Wim Schermer zei

@Bastiaan,
Wij hebben eerder geprobeerd een 35 mm Marathon Plus te testen. Die band was zo krap en zo taai dat wij de band niet eens in een verwarmde ruimte om de velg kregen. Mogelijk is er nu een betere versie.
Kijk mijn testrapporten over grip van de Marathons bij koude maar eens na, niet zo best.

Bastiaan Welmers zei

Hoi Wim,

Mijn persoonlijke ervaring: ik heb nu 1500km met recente Marathon Plus gereden, alleen voor. De rolweerstand waarvan ik aanvankelijk slechte verwachtingen had lijkt voor mijn gevoel enorm mee te vallen, vergelijkbaar met Schwalbe Kojak. De grip om te remmen op koud nat asfalt lijkt een stuk beter dan de ervaring die ik had met de Marathon Greenguard uit 2014, die was inderdaad vrij matig. Waarschijnlijk hebben ze die eigenschap verbeterd. Los van grip op nat asfalt is de grip op winterse smurriewegen met modder, bladeren en sneeuwresten door het profiel veel beter dan met een slickband. Omdat ik gedurende het hele winterseizoen veel van dat soort wegen tegenkom vind ik dat een belangrijke eigenschap. Hoe de grip is op echt glad kaal ijs weet ik niet maar dan zal het met elke band behalve een spijkerband glibberen zijn.
Op de velg monteren is inderdaad lastig maar omdat de band hoogstwaarschijnlijk nooit lek gaat is dat een eenmalige klus voor thuis en dus amper een bezwaar. Nadeel is wel dat het bochtgedrag duidelijk dweileriger is dan van een band zonder dikke antileklaag, net als het comfort dat ook minder is.

Groeten, Bastiaan

Mick zei

Erg bedankt voor het testen Wim!
Ik had na uitwisseling met de Kojaks dusdanig tegenstrijdige indrukken dat ik aan mezelf begon te twijfelen (-:
'Primo Comet' is een bijna mythische naam vooral bij roeifietsers en ligfietsers van het eerste uur. Je bent dus een soort 'Mythbuster'. Maar de waarheid moet maar eens boven water komen denk ik!
Ook roeifietsers kunnen nu uitkijken naar mogelijke prestatieverbetering want juist bij deze (en andere open-) ligfietsen speelt de rolweerstand een grotere rol in de totale weerstand nog dan bij velomobielen!

rv zei

De naam “primo comet” heeft idd een bijna mythische klank. Vroeger waren dat de zo’n beetje de snelste banden, althans die naam hadden ze.