zondag 28 januari 2018

Lekke band, geen probleem of ..... toch wel?


Vanmiddag waait het Bft 6 hier aan de kust. Dat is wel ongeveer de grens waarbij ik me met mijn Quest op de hoge dijken waag. Na een dag niet fietsen, de verjaardag van onze kleinzoon gaat natuurlijk voor, heb ik wel zin in een ritje. Eerst even de banden oppompen, na twee maanden zit er nog 3 bar in de F-Lites en 2,5 bar in de Almotion. Met de nieuwe fluisterstille compressor gaat er 5 resp. 4,2  bar druk in.

Op de dijken gaat het er flink van langs. Ik hoef voor de wind rijdend naar Schermerhorn niet te trappen. De Quest gaat door de harde wind steeds naar 42 km/u. Dan rem ik af naar 35 km/u en in een mum van tijd rijdt de fiets weer boven de 40 km/u. Goddank houden de stormstrips de Quest veilig op de weg. 

Net voorbij de molens in Schermerhorn merk ik dat niet alleen de wind de Quest heen en weer slingert, ik heb een lekke band. Ik ben verwend, mijn laatste lekke band was bijna twee jaar geleden tijdens de ronde om Texel. Geen nood, er ligt een F-lite met binnenband in de fiets en die zit er in enkele minuten om. 


Even oppompen en lekker weer op weg. Maar ... die pomp doet niks anders dan een soort scheten laten, maar pompen ho maar. Het is de bekende plastic Halfords pomp die in 2009 is gekocht. Maar wat nu, ik ben 15 km van huis en zo'n eind lopen op winterschoenen lijkt me geen pretje. Met veel moeite krijg ik er toch nog een klein beetje lucht in, al is het met 0,8 bar wel helemaal op.


Ik stap in de fiets en probeer te rijden. Ik moet wel flink naar rechts sturen, maar 14 tot 15 km/u lukt. Ik heb wel pech dat de dijken allemaal de verkeerde kant op hellen en de wind ook nog eens van rechts inkomt. De F-lite kreunt en zucht, maar blijft wel heel. Na ruim een uur ben ik weer thuis, goddank. Daar zie ik aan de schuine stand van het ventiel dat de binnenband wat verschoven is. 


De dader is een scherp steentje in de nog niet geheel versleten F-lite. Toch zitten er zoveel sneetjes in de band, ik controleer daar eigenlijk nooit op, dat ik hem na 7.000 km afdank. De nieuwe GoCycles zijn met 325 gram iets zwaarder dan de 298 gram wegende F-lites. De GoCycle zie je rechts op de foto.

De Halfords maar eens open geschroefd en meteen valt de gebroken zuiger afdichting eruit. Ik schat in dat er geen onderdelen voor de Halfords leverbaar zullen zijn en kieper deze in de afvalbak. Het alternatief heb ik al jaren op de plank liggen, een heuse 850 gram wegende SKS Air X-press. Even proberen of deze het wel doet. Hij doet het prima maar nu weet ik direct weer waarom ie al die tijd op de plank ligt. De slang is veel te kort om het ventiel te bereiken bij een op zijn zij liggende Quest.


Het wel mooi lange slangetje van de Halfords pomp, inclusief het onovertroffen SKS pompkopje zet ik snel over op de 'nieuwe' SKS pomp.

De moraal van dit verhaal, controleer zo nu en dan je fietspomp die mogelijk al een jaar of langer ongebruikt in je fiets ligt. Hij kan het zomaar niet doen weet ik nu.

4 opmerkingen:

Adri Manhave zei

Heb dat ook eens gehad onderweg met de racefiets, dat minipompje knalde uit elkaar bij 4 bar, kon ik gelukkig ook nog mee thuiskomen.
In de QV ligt nu de pomp van Velomobiel.nl om grof op te pompen, en daarnaast een Lezyne Micro Drive HVG Mini voetpomp, een klein handig pompje met manometer om de band op de juiste druk te zetten. Werkt prima voor mij!

René Voorburg zei

Het is precies die pomp die ik had vervangen door een handpompje. Ik schreef 'Zelfal' maar het was al zo lang geleden... blijkt een Topeak Turbo Morph te zijn. Tevreden over! Bij de Halfords-pomp had ik al eens onderhoud aan de zuiger gepleegd (ingesmeerd met vaseline) omdat die zo moeizaam bewoog. Daarnaast was ik ook niet tevreden over de kop die bij koude omstandigheden te veel lucht doorliet waardoor het ding te weinig spanning leverde. Het ding lag ook soms wat te rammelen achterin

Gert Reilink zei

Hi hi, inderdaad regelmatig controleren van uw pomp.
Zeker in de winter als er minder andere fietsers zijn.

Ik heb Jan van https://metdefietsonderweg.blogspot.be/ ook al eens horen verzuchten om een extra reserve pomp mee te nemen.

Mijn ervaringen: voor schandalig bedrag onderweg in een dorpje extra fietspomp kopen, aanbellen bij mensen. Maar deze is de leukste:


's Nachts 04.30 uur langs de Expressweg bij Meubelplein de Piramiden op terugtocht van nocturne. 1e weekend van janauari, dus lekker fris. Lekke band, stoppen, bandje wisselen. Enfin we kennen het wel.

Pomp die er even helemaal geen zin in had. Geen lucht in die Shredda te krijgen, wat ik ook probeerde.

Ik dacht nog ff:"Als die grrrrrr... pomp het zo niet gaat dan, dan gaat de eerste automobilist die stopt, mij meenemen." want er waren al wat auto's gestopt om te vragen of ze ergens mee konden helpen.

De eerstvolgende auto die stopte bleek zowaar een bestelbusje.
Een vrouw samen met een collega. Wat een geluk. Toevallig lukte het op dat moment om de pomp aan de praat te krijgen.

Dus ik hoefde niet met het politiebusje mee.

Pompje was een Topeak Mini Morph.
Die het sindsdien weer perfect doet.
Wel opletten dat de pomp niet uit elkaar gedraaid is door het vele heen en weer klotsen in de fiets.



Maarten zei

In m'n Quest ligt ook nog de Halfords pomp. Daar had ik al de pompkop van de pomp die velomobiel meeleverde op gezet. Een klem-kop is al fijner dan de draaikop die vaak op goedkopere pompen zit.

Onlangs heb ik een paar losse Birzman pompkopjes aangeschaft voor m'n mobiele pompen.