zaterdag 17 februari 2018

Eerste resultaten Sony AS200v action cam


Vanmiddag ontvang ik de Transcend MicroSD kaartjes van Amazon.de en plaats er een in de Sony camera. Op de iPhone X verschijnt direct het beeld van de Sony. Op de iPhone kan ik alles instellen wat ook op de camera kan. Met de iPhone is het veel makkelijker dan de kleine lettertjes op het schermpje van de Sony.



Ik plak de Sony in zijn onderwater behuizing met een paar stukken ducktape bovenop de racekap. Dat is qua trilling niet de beste plek maar mogelijk gaat de Steadycam stabilisatie van de Sony dit oplossen. De zon staat al laag maar ik ga toch een kort stukje rijden om te kijken of alles werkt. Een eerste meevaller is dat de camera met de iPhone te bedienen is dwars door de carbon racekap heen. Ik hoor de camera boven mijn hoofd zelfs met een geluidje inschakelen als ik de rode knop op de iPhone indruk. Op de iPhone kun je continue de opnamen bekijken.

Ik rij de pont op en sla linksaf richting het grote parkeerterrein. Dan van de dijk af omlaag naar het parkeerterrein. Oops, de weg is helemaal kapotgereden en er zitten gaten in van 20 cm diep. De Quest schraapt zelfs een keer met de tunnel over de weg.

Thuis haal ik vol verwachting de opnamen uit de camera en zet deze in mijn al 9 jaar oude Apple MacBook Pro 17. De kwaliteit van de videobeelden is fantastisch. Terwijl de Quest heftig in beweging is blijven de beelden stabiel. Vooral op het kapotgereden parkeerterrein, de Quest dreigt daar zelfs even om te kiepen, zijn de beelden nog steeds stabiel.

Het lezen van kentekens gaat ook uitstekend tot zeker 30 meter afstand, meer dan prima. De bovenstaande opname is geen foto maar een schermafdruk van een videobeeldje.
Al met al is het resultaat ver boven mijn verwachting. Sony is voor dit soort camera's GoPro wel heel ver voorbij, zeker in deze prijsklasse onder 150 euro. De meest betaalbare GoPro in dezelfde prijsklasse heeft zelfs geen enkele vorm van stabilisatie.

Met 30 beelden per seconde kan er meer dan 8 uur gefilmd worden. De camera kan nu vast gemonteerd worden. Of ik dit met de plakstrip ga doen of toch maar een schroefje door de kap, daar ben ik nog niet uit.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit cameraatje vinden. Zet wel het geluid uit of zacht, dat is gewoon te goed. De Youtube beelden zijn helaas wat minder dan de originele beelden.

Edit 18-2-2018. Het ratelende geluid blijkt veroorzaakt te worden doordat het cameraatje in de waterdichte behuizing kan rammelen. Een stukje tape zal dit wel oplossen.
Ook op hoge snelheden van 43 tot 50 km/u blijven de beelden perfect.

11 opmerkingen:

Maarten zei

De beeldstabilisatie mag je inderdaad indrukwekkend noemen. Fijn stukje weg om dat te demonstreren, speciaal zo aangelegd?

Wim Schermer zei

Ik kom er maar zelden, maar dat het zo slecht was was voor mij ook een verrassing. Inderdaad spectaculair als je ziet hoe de Quest wordt heen en weer gesmeten en het beeld gewoon stabiel is.

Erwin zei

Ziet er goed uit Wim, zeker ook qua camerapositie.

Groet
Erwin en Tante Lies

De Bobslee zei

Ook ik ben zeer positief verrast over dit resultaat voor die prijs! Inderdaad fantastische beelden bij een dergelijk wegdek, aanschaf van een dergelijk model is zeker ook voor mij het overwegen waard!
Ik zat steeds maar te dubben over aanschaf van een 360 camera, maar die zijn nogal prijzig......Dan kan ik ook wel uit de voeten met iets dergelijks, het zal ook meer gebruikt worden voor het doeleinde wat je in je vorige post beschreef, in mijn geval geen honden, maar horkerige weggebruikers.......

Groeten, Adri.

Piet Kunis zei

Ook ik vind de camera positie én beeld kwaliteit geweldig.
Zou je ook nog een kunnen testen met de camera, vlak voor je neus (centraal op de "motorkap"), zodat de camera echt ziet wat jijzelf ziet ..en je ook "open" kan rijden. Of zit hij dan te veel in je gezichtsveld ?

Wim Schermer zei

Dag Piet,
De camera zit nu letterlijk boven mijn hoofd, scheelt maar een paar cm. Als ik de camera meer naar voren zet, komt er meer van de brede voorkant in beeld. De racekap is veel smaller en daardoor zie je meer naast de fiets.
Hoe verder je de camera naar voren zet hoe minder je zijwegen 'inkijkt'.
Ook komt de camera dan in je gezichtsveld en dat vind ik niet prettig. Ik kan met de iPhone de camera bedienen en prima zien wat en hoe de camera opneemt. Ik hoef de camera dus helemaal niet te zien.
Groeten,
Wim

Bastiaan Welmers zei

Beeldstabilisatie lijkt idd goed te werken, ik ben wel benieuwd wat het resultaat is bij wat hogere snelheden, vooral op wat minder goed asfalt of klinkers, gezien je dan meer snelle trillingen en windruis hebt.

Ik heb mijn camera links voor de spiegel gemonteerd, ik heb dan geen telefoon nodig om 'm te bedienen. Overzicht bovenop is idd wel beter.

Eric Winn zei

Good day Wim,

So what are you going to do if your dog nemesis runs into the back of your Quest? Mount 2 cameras? One facing forward, one facing backwards?

Also, love my new Gocycle tires I purchased from you. We had a warm pop on Jan 28 so I was out in my Strada and ended up with a blowout on my left front because I was procrastinating putting on the new tires. Had to after the blowout as it occurred because of excessive tire wear. The Gocycles are very smooth and are much faster then the Schwalbe Marathon Supremes they replaced. I was spinning out way sooner with the new tires.

Cheers,

-Eric

Wim Schermer zei

Hi Eric,
One camera is OK, the dog always comes from front left.
Nice to hear that the new GoCycles give you a much better ride and speed compared with the Marathon Supremes.
Best regards,
Wim

Marcel Tisseur DF315 zei

Hi Wim,

ziet er zeer goed uit.
welke app heb je hiervoor gebruikt op je IPhone ??

Groet,
Marcel

Wim Schermer zei

De app is 'PlayMemories', deze wordt door Sony geadviseerd voor deze camera.