woensdag 14 februari 2018

Sony Action cam AS200v


Vorige week werd ik weer aangevallen door één van de Rottweilers van de boer in de Schermer. Met een harde knal stoot het beest zijn kop tegen de linker voorkant van de Quest. Daar is gelukkig het laminaat versterkt voor het steunpootje van het crankstel. Ik stap uit en zie de hond snel afdruipen naar het erf. Er lijkt geen schade te zijn.

Na twee nare incidenten met automobilisten en de hond in één maand, ben ik er wel klaar mee. Ik voel de behoefte om dit soort zaken vast te gaan leggen. Op onderzoek wat de beste oplossing is. Een dashcam valt al snel af, die zijn niet waterdicht en hebben allemaal 12 volt nodig.


Een action cam lijkt de beste oplossing. Maar wat is daar een gigantische keus in. Een GoPro zou het kunnen worden. Maar ik zie al heel snel dat GoPro inmiddels achter de feiten aanloopt. Fletse kleuren, korte accuduur, helemaal bij koude en veel ruis als het wat donkerder wordt. Ook kunnen de betaalbare modellen geen accu wisselen. GoPro gebruikt ook geen merk objectieven en hoewel ze lang de markt domineerden zijn er nu betere alternatieven.

Er zijn tientallen action cams te koop, al voor een paar tientjes. Maar wat heb je aan een goedkoop apparaat als je verder dan 5 meter geen kenteken meer kan lezen.

Sony heeft de zaken beter voor elkaar. Uiteraard is de Zeiss Tessar lens prima, maar vooral de beeldstabilisatie is helemaal top. Ook de sensor is een zogenaamde backlit versie. Dat betekent dat een Sony in vrijwel donker nog uitstekende beelden geeft waar het bij een GoPro gewoon donker is.

Er zijn natuurlijk heel dure Sony cams te koop die ook in 4K filmen. Maar met 4K heb je niet alleen een dure camera, maar ook dure microSD kaartjes nodig. 4K filmen betekent heel snel ook heel veel Gigabytes aan data. En de stabilisatie werkt niet op 4K. Full HD, dus 1980 x 1020 pixels, is voor mijn doel uitstekend.

De keus valt op een Sony AS200v. De camera is standaard al 'splashproof'. In de levering van CameraNu.nl zit er ook een echt onderwaterhuis bij. Twee kleefvoeten en zelfs een gratis handstatief completeren de levering. In de doos zit als aardigheidje een ruitkrabber. Tja, dat stadium heb ik met een op afstand aan te zetten interieurverwarming al een aantal jaren achter me gelaten.
Prijs voor dit alles is 149 euro incl. verzendkosten.

Bij Amazon.de bestel ik twee 64 Gb Transcend microSD kaartjes voor 23 euro per stuk. Deze kaartjes komen er in de testrapporten steevast als beste uit. Bij Amazon.de heb je boven 29 euro geen verzendkosten.

Nu nog even uitvlooien of ik de camera op de racekap zet of op de neus van de Quest.
Als ik wat beelden heb laat ik ze hier uiteraard zien.

17 opmerkingen:

Willem zei

Mooie camera, ben benieuwd!

Erwin zei

Hoi Wim,

Ik heb ook zo'n zelfde camera en hij bevalt me prima. Ik vind het ook een groot voordeel dat de accu verwisselbaar is, en ik heb ook een 2e accu voor lange tochten.
Ik heb een eigen houder gefabriceerd waarmee de camera zonder boren in of plakken aan de carrosserie op de fiets vast zit. Als je geïnteresseerd bent kan ik de details daarvan wel uit de doeken doen.
Op mijn blog staan een paar posts met beelden, dan kun je zien of deze camerapositie je wat lijkt.

Groet
Erwin en Tante Lies

Pé Koomen zei

Hallo Wim,
Een ander model als die van mij, ik heb de HDR-AS30V en die bevalt prima. Enkele mindere punten zijn b.v. als hij te lang opneemt geeft de accu condens op het kapje van de "onderwater" behuizing. Ik los dit op door na een tijdje opnemen de camera helemaal uit te schakelen,z.g.PwOff. En eventueel later weer in te schakelen. Het contact met satellieten voor de GPS kan soms enige minuten nodig hebben om te werken als je later het filmpje bekijkt en het gem. bekijkt komt dat soms wat vreemd over omdat hij wel de totaaltijd meeneemt en 0 km waardoor het gem. niet klopt. De bevestiging via zuignap was mij te link zodat ik een beugeltje heb gemaakt en op de spiegel heb bevestigd. Succes met je nieuwe investering.
Gr.Pé

marcel beekmans zei

ik ben erg benieuwt

Quezzzt zei

Het is een feit dat je een camera nodig hebt met een velomobiel, en dat vroeg of laat komt te beseffen.



Saukki zei

I also ise this same Sony camera for my main camera when shooting my videos. It makes very good quality video & sound.

André Dronkers zei

Hoi Wim

Om deze rede heb ik ook altijd een camera op mijn helm

Pé, er zijn een soort vochtvreters voor in de onderwater behuizing
Bij Contour kon ik ze bestellen dus Sony zal ze ook wel hebben

Belle zei

De GoPro kent een soort loopfunctie waarbij altijd alleen het laatste halfuur is opgenomen. Daar heb je dus geen grote opslagcapaciteit voor nodig. Gebeurt er iets wat het bewaren waard is, bewaar je het op dat moment.

Wim Schermer zei

Dag Belle,
In de Sony zit deze functie ook. Deze camera hakt de scenes in stukken van een kwartier. Is het kaartje vol, dan gooit ie het eerste kwartier weg en begint een nieuw kwartier op te nemen. Afhankelijk van de kwaliteit en het niveau van je kaartje kun je van een half uur tot 4 uur opnemen.

Bastiaan Welmers zei

Benieuwd hoe deze cam bevalt, hoe lang je hiermee kan opnemen (accuduur) en hoe goed de tril- en windruisbestendigheid is. Kijk ook of je met 30fps kan opnemen, dat is vind ik ruim voldoende en scheelt je aanzienlijk aan opslag en accuverbruik vergeleken met 60fps. Voor verkeerssituaties opnemen zou je zelfs nog een stuk lager kunnen.

De GoPro camera's vond ik altijd vrij goed scoren, maar dat is toch een flink vierkant blok op je fiets, kost je ws behoorlijk wat stroomlijn. Die Sony is dan een heel stuk beter. Ik heb nu een GoPro Hero Session 4, ook een stuk compacter, helaas is de trilgevoeligheid en windruisgevoeligheid hiervan beduidend slechter dan van de grote GoPro's.
Opladen kan wel met USB tijdens het filmen, niet elke camera kan dat. Verder vind ik het belangrijk dat je de camera makkelijk aan- en uit kan zetten tijdens het fietsen, hiervoor moet de bediening en feedback (met lampjes of piepjes) goed werken vanaf de acherkant van de camera. Ik gebruik de camera primair voor de lol en sfeerimpressies, niet zozeer om verkeersituaties vast te leggen.

Sander (Quest 332) zei

Ik heb hem ook besteld n.a.v. dit bericht. Eerste indruk is positief.
Heb er wel een klemmetje bij besteld want ik heb niet zoveel vertrouwen in mijn eigen knutselkunsten dat het goed vast blijft zitten tijdens het fietsen. :)

Wim Schermer zei

Dag Sander,
Ik heb 'm op de racekap geplakt met de meegeleverde voet met plakstrip. Die plakstrip zit zeer goed vast. Ik heb de plakstrip een keer losgetrokken om de positie van de camera 3 mm naar het midden te verplaatsen. Dat kost enorm veel moeite.
Wel heb ik er nog een stukje beveiligingskoord aangeplakt maar ik schat in dat dit niet nodig is.

HuubToussaint zei

Beste Wim, Dank voor je blog. Naar aanleiding daarvan heb ik deze Sony Action Cam gekocht. Eerste indruk van de beelden is prima. Zo ook de accuduur. In post-processing loop ik tegen het probleem aan dat de GPS data (.log file) niet gekoppeld worden aan de video informatie. Ik gebruik (net als jij dacht ik) een Mac en PlayMemories Home. Ik drop de video in het multimedia venster, maar blijkbaar sla ik een stap over. Op de Sony website heb ik niet een oplossing mogen ontdekken. Wat doe ik fout? Dank! Huub (die sinds medio februari in Mango 015 rondrijdt) Toussaint

Wim Schermer zei

Dag Huub,
Ik heb nog geen tijd besteed aan het werken met GPS data. Ik weet het simpelweg niet.
Kijk eens op YouTube, daar zijn meestal wel tutorials beschikbaar.
Groeten,
Wim

HuubToussaint zei

Dank Wim,

Interessant dat Sony diverse software gebruikt om GPS en video aan elkaar te knopen. Eenduidige informatie wordt er daarmee niet beter op. Ik zal nog even verder speuren en hier dan terugmelden.

vriendelijke groet, Huub Toussaint (Mango 015 én nog in de ontdekkingsfase 1261km sinds medio feb18)

Wim Schermer zei

Dah Huib,
Ja, ik wist dat de GPS data niet simpel aan de beelden hangt. Dat heeft TomTom met de Bandit beter voor elkaar. Maar mij ging het om scherpe en vooral stabiele beelden. En dat doet de Sony wel heel goed.
Groeten,
Wim

HuubToussaint zei

aha, gevonden. Ik heb gewoon de SD-kaart rechtstreeks in de Mac ingelezen, Dan wordt de beschikbare GPS-file er niet aan meegegeven. Je moet het programma PlayMemories gebruiken. Koppel de Sony camera via USB aan de Mac om de file naar de harde schijf te laden. Die file bevat dan de GPS-data. In het programma PlayMemories kan je die van GPS gegevens voorziene video-file in het Multi-view venster slepen. Er verschijnt dan een snelheidswijzer en een GPS track in het videobeeld. Zowel het downloaden van de video's uit de camera als het saven van de bewerkte video gaat nu niet bepaald rap.... Maar goed, laatst liet je een illegale pedelekker zien. Met de gps info had je ook de snelheid meteen in beeld kunnen brengen....
vriendelijke groet Huub Toussaint